۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۳
کد خبر: ۴۶۰۷۴۵
رییس پژوهشگاه مطالعات تقریبی:

وهابیت در مسیر تقریب مذاهب سنگ اندازی می کند

رییس پژوهشگاه مطالعات تقریبی با اشاره به ابراز دشمنی وهابی‎ها نسبت به تشیع خاطرنشان کرد که وهابی‎ها در مسیر تقریب بین مذاهب سنگ اندازی می‎کنند.
حجت الاسلام مختاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام شیخ محمد حسین مختاری رییس پژوهشگاه مطالعات تقریبی امروز در دیدار با یکی از اندیشمندان نیجریه به معرفی بخش‎های مختلف این پژوهشگاه پرداخت و گفت: هرساله علما، اندیشمندان و محققان بسیاری از کشورهای مختلف از بخش‎های گوناگون پژوهشگاه مطالعات تقریبی بازدید و با روند فعالیت‎های آن آشنا می‎شوند.

وی تصریح کرد: موسوعه بزرگ 20 جلدی «السنه النبویه فی مصادر المذاهب الاسلامیه» یکی محصولات و خروجی‎های پژوهشگاه مطالعات تقریبی محسوب می‎شود که به تازگی از آن رونمایی شده است.

حجت  الاسلام مختاری ایجاد وحدت میان شیعه و سنی را وظیفه این پژوهشگاه دانست و افزود: تدوین این موسوعه  با همت پژوهشگران پژوهشگاه مطالعات تقریبی و جمعی از محققین حوزه حدود  13 سال طول کشید که در آن  بسیاری از احادیث مشترک بین شیعه و سنی استخراج شده است.

وی خاطرنشان کرد: موسوعه «السنه النبویه فی مصادر المذاهب الاسلامیه» از کتاب‎های مورد تاکید و سفارش رهبر انقلاب اسلامی ایرن، آیت الله اراکی و تسخیری از مسؤولان مجمع جهانی تقریب بین مذاهب بود.

رییس پژوهشگاه مطالعات تقریبی به بازتاب این موسوعه در میان اهل سنت اشاره کرد و بیان داشت: علمای اهل تسنن نسبت به چاپ این موسوعه ابراز خرسندی کردند و در حالی بیش از 80درصد علمای اهل سنت خواهان مطالعه منابع شیعه هستند که وهابی‎ها به شدت با شیعیان ابراز دشمنی می‎کنند.

وی ادامه داد: بازدید از مراکز اهل سنت و دیدار با  علما و مبلغان آن‎ها بخشی از فعالیت‎های من در دوران حضورم به عنوان امام جمعه در نیوکاسل انگلیس بود. اهل سنت نیز در نقطه مقابل با ما رابطه خوبی داشتند ولی وهابی‎ها سعی می‎کردند مسلمانان را برای دوری و عدم ملاقات با ما تشویق کنند.

حجت الاسلام مختاری انتشار علوم اهل بیت (ع) را از رسالت و وظایف دیگر این پژوهشگاه خواند و اظهار داشت: برخی از مواقع منابع تشیع خود را به کتابخانه‎های جهان ارسال می‎کنیم.

این اندیشمند شیعه نیجریه نیز ضمن ابراز خرسندی از بازدید از پژوهشگاه مطالعات تقریبی و دیدار با ریاست محترم آن تصریح کرد: ما بارها با علمای اهل سنت در نیجریه گفتوگو و مناظره داشتیم و در این راه از منابع و کتاب‎های مختلف استفاده می‎کردیم. موسوعه «السنه النبویه فی مصادر المذاهب الاسلامیه» در گفت‎وگو و تعامل با اهل سنت بسیار به ما کمک خواهد کرد زیرا احادیث شیعه و اهل سنت را در خود جای داده است.

وی افزود: اهل سنت به امام رضا (ع) علاقه شدیدی دارند و به منزلت و جایگاه این امام اعتراف می‎کنند اما آنان راه و مسیر حقیقی را گم کرده‎اند و راه رسیدن به آن را نمی‎شناسند./994/ب921/ج

ارسال نظرات