۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۱
کد خبر: ۴۶۰۵۸۷
آیت‌الله مکارم شیرازی مطرح کرد:

مراحل تحقق حجاب در جامعه؛ از فرهنگ‌سازی تا اجبار

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با رد دیدگاه اختیاری بودن حجاب در جامعه، مبنای قانونی بودن رعایت حجاب را ضرورت حفظ فضای عمومی از آلودگی دانست که پس از مرحله فرهنگ سازی قابل پیگیری است.
آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرگزاری رسا حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به سوالی درباره حجاب، با رد دیدگاه اختیاری بودن آن در جامعه، مبنای قانونی بودن رعایت حجاب را ضرورت حفظ فضای عمومی از آلودگی دانست.

متن این سوال و پاسخ آن به نقل از سایت سبک زندگی «اسوگی» بدین شرح است:

سوال: همان‌گونه که مستحضر هستید، درباره وضعیت رعایت حجاب در جامعه اسلامی و مداخله حکومت در این مسأله دو دیدگاه وجود دارد. برخی به عدم دخالت حکومت و برخی به مداخله حکومت معتقدند. اما به نظر حضرت‌عالی اگر در جامعه‌ی اسلامی حجاب و پوشش مطلوب اسلامی رعایت نشود، حکم دین در این‌ باره چیست؟ آیا مداخله قانون در این مسأله اجتماعی جایز است یا خیر؟  

آیت الله مکارم شیرازی: در جامعه اسلامی هریک از واجبات الهی اگر مورد عمل قرار نگیرد، نخست باید از راه فرهنگ‌سازی آن را ترویج نموده و پیامدهای آن را در جامعه تشریح کرد. به عنوان مثال همان‌گونه که می‌بینیم وجود مواد مخدر در جامعه پیامدهای رفتاری سوئی ایجاد می‌کند. بنابراین می‌بینیم مؤسسات، نهادها و شبکه‌های رسانه‌ای فراوانی در تشریح ابعاد ضدفرهنگی و مخرب آن تلاش‌های بسیار زیادی انجام می‌دهند.

در گام بعدی اگر تشریح ابعاد و پیامدهای فرهنگی مواد مخدر جواب نداد، ضروری است جلوی آن به صورت قانونی گرفته شود. چرا که تباهی جامعه را به دنبال می‌آورد. با توجه به این نکته متوجه مبنای شکل‌گیری قانون در جهت مداخله در مسأله مواد مخدر می‌شویم که ضرورت حفظ فضای عمومی از آلودگی را به دنبال دارد. همین دغدغه در مورد مسأله حجاب نیز وجود داشته و اگر از راه فرهنگ‌سازی پاسخ در خور توجهی گرفته نشد، باید قانون وارد کار شود. اما حتی‌الامکان باید کار فرهنگی در جامعه صورت بگیرد. این‌گونه نباشد که در همان مرحله اول از قوه قهریه و قانون استفاده کنیم.

 باید بگویم تعجب می‌کنم از سخن کسانی که معتقدند رعایت حجاب در جامعه، امری اختیاری است و فضای عمومی باید آزاد باشد، زیرا این سخن شبیه آن است که جلوگیری و مداخله قانون در مسأله مواد مخدر هم ضروری نباشد. جلوی شراب فروشی و... گرفته نشود و یا به طور کلی هرگونه خط قرمزی در جامعه وجود نداشته باشد و هر شخصی به هر طریقی که خواست از این خطوط قرمز عبور کند. همه این‌ها واجبات الهی هستند و تفاوتی میان حجاب، شراب و دیگر واجبات الهی وجود ندارد. بنابراین ضروری است نخست از راه فرهنگی اقدامات لازم صورت گیرد و اگر نتیجه مطلوب حاصل نشد، باید به طور الزام عمل کرد. زیرا حجاب هم تکلیف الهی است و هم قانون  و از دو جنبه قانون و تکلیف بررسی می‌شود./916/ 102/ع

ارسال نظرات