۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۱
کد خبر: ۴۶۰۴۴۵
استاد حوزه و دانشگاه مطرح کرد؛

معیار‌های تشخیص حقانیت دین

حجت الاسلام کریم زاده گفت: معیار‌های تشخیص حقانیت دین «ارزیابی عقلی، اصول اخلاقی و ارزش های انسانی، توجه به نیازهای انسانی و بررسی های تاریخی» است.
حجت الاسلام کریم زاده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام علی کریم زاده استاد حوزه و دانشگاه شب گذشته در نشست گفتارهای علمی و معنوی با اشاره به اختلاف نظر در ادیان غیر توحیدی نظیر هندو و بودا، اظهار داشت: اختلاف در مورد خدا در ادیان توحیدی نیز وجود دارد و  دیدگاه در مورد خدا در ادیان مختلف متفاوت است.

وی با بیان این نکته که اختلافات در ادیان موجب تعدد در ادیان می شود، افزود: آیا راه نجات و رستگاری و راه یابی به حقیقت در همه ادیان وجود دارد؟ به جرأت می توان گفت دین مبین اسلام تنها دین توحیدی است که راه نجات و رستگاری و کمال انسانها در آن گنجانده شده و برای تمامی موجودات خالق یکتایی وجود دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: معیار‌های تشخیص حقانیت دین «ارزیابی عقلی، اصول اخلاقی و ارزش های انسانی، توجه به نیازهای انسانی و بررسی های تاریخی» است و عدم تطابق دین با هر یک از این معیارها عدم حقانیت آن دین را نشان می‌دهد و می توان سره را از ناسره تشخیص داد.

وی با بیان اینکه یکی از معیارهای حقانیت دین، نگرش و توجه آن به مسأله اخلاق است، ابراز داشت: دین اسلامی دینی است که اخلاق را به صورت ویژه مورد توجه قرار داده است به طوری که نبی مکرم اسلام می فرماید که برای اتمام مکارم اخلاقی مبعوث شده ام، این نشان از دقت نظر دین اسلام خ مقوله اخلاق است.

حجت الاسلام کریم زاده با اشاره به معیار ارزیابی عقلی، افزود: اگر در دین اسلام و آموزه های آن توجه و دقت کنیم هیچ گونه تناقض عقلی و یا حکمی که عقل بشری بتواند در برابر آن موضع بگیرد نخواهیم یافت، این به آن دلیل است که دین اسلام به برکت ايمه اطهار از انحراف و تحریف مصون مانده است.

وی با بیان اینکه دین اسلام یک مجموعه دقیق از سبک زندگی برای بشریت است، ادامه داد: دین اسلام به تمام ابعاد زندگی بشری و نیازهای انسان توجه کرده است و به صورت دقیق، صحیح و کامل برنامه زندگی انسان را ریز به ریز بیان کرده و مسیر سعادت و تکامل بشری را ترسیم کرده است.

وی با اشاره به اسناد تاریخی و بررسیها آن، ادامه داد: با بررسیهای تاریخی می توان به حقانیت دین اسلام و عاری بودن آن از تحریف، انحراف و افراط آگاه شد، دین اسلام در تاریخ پرشکوه خود و با وجود ائمه اطهار نشان داده است که از هرگون نقص و بدی مبرا است و جز عزت و افتخار چیزی در خود ندارد.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: دین اسلام  تنها دین توحیدی و متعالی است که بر روی زمین از انحراف و تحریف مبری است،‌ نگرش توحیدی دین اسلام والاترین و برترین شناختها را از مبدا و خالق هستی در اختیار بشر می گذارد و او را خرافات و برخی مسايل وهمی حفظ می کند./۸۵۴/202/ب3

ارسال نظرات