۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۸
کد خبر: ۴۵۶۹۹۸
کارشناس مسائل جهان اسلام:

بسیاری از علما حقایق مسائل سوریه را به دنیا اعلام می‌کنند

کارشناس مسائل جهان اسلام، گفت: درباره مسأله سوریه متأسفانه برخی از علما هنوز در جبهه دشمن هستند اما بسیاری از علما هم دیوار سکوت را شکستند و حقایق را به مردم و جهانیان اعلام می‌کنند.
سید هادی سید افقهی

سید هادی افقهی کارشناس مسائل جهان اسلام، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در خصوص نشست‌های مختلف سیاسی درباره سوریه علت بی‌نتیجه ماندن آنها گفت: دو طرف متخاصم یعنی دولت و ارتش سوریه و هم‌پیمانان آن شرکت در این گفت وگوها را به نیتی می‌پذیرند اما طرف مقابل تروریست‌ها، حامیان غربی و هم‌پیمانان آنها در منطقه مانند ترکیه، اردن و عربستان با نیت دیگری وارد این گفت وگوها می‌شوند.

کارشناس مسائل جهان اسلام، افزود: نماینده رسمی دولت سوریه حقیقتاً می‌خواهند این خونریزی‌ها، فجایع، تلفات انسانی و جنایت‌ها هر چه زودتر تمام شود اما آمریکا، تروریست‌ها و عربستان سعودی منتظر هستند یک تغییر جدی میدانی روی زمین به نفع خودشان اتفاق بیفتد تا بتوانند با دست پر پای میز مذاکره بروند.

هدف آمریکا از مذاکرات درباره سوریه کسب فرصت برای تروریست‌ها است

افقهی در ادامه بیان داشت: بر این اساس مذاکرات و گفت وگوها هیچ نتیجه‌ای جز دست خالی برگشتن هر دو طرف مذاکره ندارد تنها با هدف وقت‌کشی و بازی با زمان صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به یک مثال عنوان کرد: برای مثال هم‌زمان با این گفتگوها آتش‌بسی هم اجرا می‌کنند تا تروریست‌ها بتوانند وضعیت آرایشی، لجستیکی و انسانی خود را بازسازی و مهندسی کنند ازاین‌جهت است که همه وعده‌ و وعیدهایی که آنها می‌دهند و یا گمانه‌زنی‌های مثبتی که ارائه می‌کنند با شکست مواجه می‌شود.

کارشناس مسائل جهان اسلام، افزود: هدف آنها از وقت‌کشی‌ها این است که وضعیت میدانی خود را تغییری دهند و بتوانند زمین‌های بیشتری را اشغال و امتیاز بیشتری را از دولت سوریه کسب کنند.

افقهی درباره راه‌حل بحران سوریه و موضع جمهوری اسلامی در قبال آن، اظهار داشت: منطق عقلانی و تجربه جنگ‌ها ثابت کرده که در پایان تونل تاریک و خون‌بار هر جنگی گفتگوی سیاسی خواهد بود.

وی افزود: جمهوری اسلامی از ابتدا گفته بود که این بحران راه‌حل نظامی ندارد و دو طرف درگیر باید بدون دخالت بازیگران بین‌المللی یا منطقه‌ای باهم به مذاکره بنشینند اگر هم قرار است برخی کشورها مداخله کنند باید بستر را برای تفاهم، آشتی و آتش‌بس فراهم کنند نه این‌که بنزین روی آتش جنگ بریزند.

عربستان تروریست‌ها را با سلاح‌های مرگ بار تجهیز می کند

کارشناس مسائل جهان اسلام، گفت: متأسفانه امروز وزیر خارجه عربستان علناً و باکمال پررویی می‌گوید ما می‌خواهیم سلاح‌های مرگبارتری به تروریست‌ها بدهیم این حرف نشان می‌دهد که آنها نمی‌خواهند این مسئله حل شود.

افقهی با بیان اینکه به اعتقاد ما این مسئله راه‌حل سیاسی دارد اما علت این‌که این‌ها نمی‌خواهند تن به راه‌حل سیاسی بدهند این است که دستشان خالی است، ابراز کرد: بنابراین تصمیم بر این است که هر چه زودتر تکلیف تروریست‌ها در مناطق حساس و استراتژیک روشن شود یا آنها را نابود و یا وادار به تسلیم، مصالحه و آشتی کنند.

وی افزود: در حال حاضر در جنوب دمشق این اتفاق در حال وقوع است در بعضی از مناطق حماء مصالحه‌هایی صورت می‌گیرد تروریست‌ها از جنگ خسته شدند دولت هم آنها را عفو می‌کند و امان‌نامه می‌دهد اجازه می‌دهند تروریست‌هایی که پشیمان شدند با خانواده‌شان از مرز ترکیه خارج شوند.

کارشناس مسائل جهان اسلام، درباره اینکه جهان اسلام برای مبارزه جدی با تکفیری‌ها باید چه مسیر جدی را در پیش بگیرد تا شاهد پایان این درگیری‌ها در منطقه شود؛ بیان داشت: جهان اسلام شامل علما، اندیشمندان، روشنفکران، مطبوعات، اساتید دانشگاه و اقشار مختلف نخبگان می‌شود.

وی افزود: جهان اسلام باید در دو جبهه با تکفیری‌ها مقابله کند؛ جبهه اصلی خلع سلاح اندیشگی تکفیری‌هاست تلاش برای ابطال اندیشه تکفیری و وهابی و تشکیل یک جبهه نرم گسترده و فراگیر از اهل سنت و شیعه جنگ در جبهه نرم محسوب می‌شود که اگر این جنگ به‌خوبی صورت بگیرد دیگر جوانان کم‌اطلاع و قاصر فریب وعده‌ووعیدهای پوچ، دروغ و شعارهای فریبکارانه دشمنان اسلام را نمی‌خورند.

افقهی در ادامه اظهار داشت: جنگ اصلی در جبهه نرم است اما امروز که تروریست‌ها مردم را قتل‌عام می‌کنند و به نوامیس مردم تعرض می‌کنند مردم، ارتش‌ها و ملت‌های مسلمان باید در مقابل تروریست‌ها بایستند و آنها را یا از بین ببرند و یا وادار به تسلیم کنند.

جهان اسلام در دو جبهه نرم و سخت باید با تکفیری‌ها مقابله کند

وی افزود: بنابراین جهان اسلام در دو جبهه نرم و سخت باید با تکفیری‌ها مقابله کند جبهه اصلی که همان جبهه نرم و مبارزه با اندیشه تکفیری است و جبهه سخت که مبارزه مسلحانه با تکفیری‌های جنایتکار است.

کارشناس مسائل جهان اسلام، درباره اینکه آیا دانشمندان و اندیشمندان مسلمان به رسالت خود عمل کردند یا نه، گفت: گام‌های خوبی برداشته‌شده نمی‌توان گفت که هیچ اتفاقی نیفتاده یا علما به وظیفه خود عمل نمی‌کنند.

افقهی افزود: در نشست چند روز قبل که در پایتخت چچن برگزار شد 200 شخصیت و دانشمند و متفکر اسلامی اهل سنت با حضور شخصیت‌های برجسته مانند شیخ احمد الطیب، امام عسکر الازهر مصر در قطعنامه اجلاس پایانی رسماً اعلام کردند که مذهب وهابی جزء مذاهب اهل سنت و جماعت نیست این ضربه کمر وهابیان را شکست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: روابط عربستان سعودی و مصر به‌شدت تیره‌وتار شد که یکی از دلایل مهم آن همین اجلاس بود، این روند باید در سطوح مختلف ادامه پیدا کند و تکفیری‌ها باید از همه جهت خلع سلاح شوند متأسفانه برخی از علما هنوز در جبهه دشمن هستند اما بسیاری از علما هم دیوار سکوت را شکستند و حقایق را به مردم و جهانیان اعلام می‌کنند./807/301/ب3

 

 

 

 

ارسال نظرات