۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۹
کد خبر: ۴۵۶۷۶۱
معاون امنیت و حفاظت سازمان انرژی اتمی:

برجام هیچ‌گونه خللی به تولید آب سنگین اراک وارد نکرده است

معاون امنیت و حفاظت سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه بعد از برجام هیچ‌گونه خللی به تولید آب سنگین وارد نشده است، گفت: سانتریفیوژها در تمام صنایع مانند تولید واکسن کاربرد دارد و دشمن نیز از افزایش این دانش‌های هسته‌ای نگران و ناراحت است.
زارعان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند، علی اصغر زارعان، معاون امنیت و حفاظت سازمان انرژی اتمی ظهر امروز در مراسم افتتاحیه سی و پنجمین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور در خراسان جنوبی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران صنعت هسته‌ای را با توجه به بحث انرژی در سرلوحه کار خود قرار داده است تا بتواند در این عرصه به صورت بومی علی رغم تهدیدات و تحریم‌ها انرژی پایدار خود را بعد از اتمام نفت با قدرت انجام دهد.

وی با بیان اینکه صنعت هسته‌ای با هدف تولید برق الکتریسیته و برق اتمی در دستور کار قرار دارد، گفت: در همین راستا نیز نخستین نیروگاه یک هزار مگابایتی در بوشهر راه‌اندازی شده است.

معاون امنیت و حفاظت سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه سازمان انرژی اتمی به بیگانه اعتماد نداشته و ندارد، افزود: برای اینکه سوخت نیروگاه که مهم‌ترین قسمت یک نیروگاه محسوب می‌شود در فرایند چرخه سوخت تولید شود مبادرت به ایجاد چرخه سوخت از اکتشاف و استخراج و تبدیل مجتمع‌های سوخت جهت بهر‌ه‌برداری در نیروگاه‌ها انجام شد.

زارعان تصریح کرد: ما امروز جزو نادرترین کشورهایی هستیم که چرخه سوخت را به صوت 100 درصد بومی و با حضور نیروهای انسانی که از درون دانشگاه ها هستند داریم و این موضوع سبب افتخار و عزت برای جمهوری اسلامی ایران است.

وی با بیان اینکه ما همچنان حلقه‌های مفقوده این صنعت را جهت رسیدن به قله‌های نهایی دنبال می‌کنیم، ادامه داد: پرونده ایران در عرصه بین‌الملل علی رغم فضاسازی‌ها و پرونده ساختگی که بعد از 12 سال ایجاد کردند برای اینکه به سرانجام برسد بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید به وزارت خارجه انتقال پیدا کرد و در سه بعد فنی، حقوقی و سیاسی این پرونده دنبال شد که سازمان  انرژی اتمی بخش فنی را عهده‌دار است.

معاون امنیت و حفاظت سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: ما در جلساتی که در سازمان برگزار شد به این فکر می‌کردیم به طرف مقابل نباید اعتماد کنیم و به فکر این بودیم اگر هم روزی بد عهدی و بد اخلاقی دیدیم بتوانیم بهتر از گذشته به شرایط فعل برگردیم لذا اگر در حوزه برجام اقداماتی انجام می‌دهیم به فکر این که روزی به عقب برگردیم هستیم، تدابیر لازم اندیشیده شده است و هیچ‌گونه نگرانی ما در این عرصه نداریم.

زارعان اظهار کرد: امروز با اقدامات ژئوفیزیک هوایی نقاط مستعد پرتوزایی در کشور‌ شناسایی کردیم و سالانه 30 تن UC8 از دل زمین بیرون می‌آوریم و در همین راستا سال گذشته در اردکان استان یزد کارخانه‌ای راه‌اندازی شد که امیدواریم تا پایان سال جاری ظرفیت این کارخانه را به 50 تن در سال برسانیم؛ امروز کارخانه آب سنگین اراک با ظرفیت 20 تن در سال مشغول به فعالیت است، این کارخانه آبی خاص دارد و مواد اولیه آن از درون زمین است.

معاون امنیت و حفاظت سازمان انرژی اتمی افزود: با اقداماتی که تیم مذاکره‌کننده در عرصه‌های مختلف فنی و دیپلماسی دنبال کردند و خط قرمزهایی که مقام معظم رهبری  اعلام داشتند و فرمودند به هیچ وجه نباید تولید آب سنگین اراک متوقف شود به این تیم ابلاغ شد خوشبختانه توانستیم راکتور آب سنگین اراک را حفظ کینم.

زارعان عنوان کرد: کسانی که مدعی بودند این آب سنگین آب واقعی نیست و خلوص لازم را ندارد امروز نخستین خریداران آب سنگین هستند، ما توانستیم بعد از برجام در خلوص و کیفیت و استاندارد آب اقداماتی خوبی را انجام دهیم و در حال حاضر بیش از 95 درصد آب دارای خلوص است.

وی با بیان اینکه مسؤولان کشوری ضمن استانداردسازی نسبت به فروش آب سنگین و تجاری‌سازی اقداماتی انجام داده‌اند، بیان داشت: ما اگر روزی نیاز به افزایش آب سنگین داشته باشیم منعی نداریم و آن بستر و پتانسیل لازم وجود دارد.

معاون امنیت و حفاظت سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: کانادا و آمریکا دنبال این هستند که آب سنگین را انحصاری کنند و خود این محصول را تولید کنند اخیرا به رومانی و هند فشار آورده‌اند که باید از تولید آب سنیگن دست بردارید و مازاد تولید آب سنگین را از بین ببرند و به آرژانتین نیز هشدار می‌دهند که تعطیل کنند اما ما امروز می‌بینیم بعد از برجام نه تنها آمریکا و 5+1 موفق به تعطیلی فرایند تولید آب سنگین نشده‌اند بلکه ایران نسبت به استانداردها و بالا بردن سطح استاندارد اقدام کرده است.

زارعان افزود: امروز به صورت جامع و کامل تولید آب سنگین ادامه دارد و نزدیک به 130 تن ظرفیت ثابت ما است که امیدواریم بتوانیم این ظرفیت را نگهداری کنیم و مازاد 130 تن را در بازار بین‌المللی به فروش برسانیم.

وی اظهار کرد: یکی از رویکردهای کشور و سازمان انرژی اتمی تجاری‌سازی با هدف انحصارشکنی است، این انحصار تنها در چند کشور وجود داشت و ایران بعد از برجام توانست این انحصار را بشکند که این موضوع جای تشکر و قدردانی دارد.

معاون امنیت و حفاظت سازمان انرژی اتمی گفت: امیدواریم بتوانیم پرچم ایران را در مراکز علمی، تحقیقاتی و پژوهشی آمریکا و برخی از کشورهای دیگر که مدعی هستند در روی مخازن آب سنگین داشته باشیم و نام ایران را دوباره نشان دهیم.

زارعان با بیان اینکه بعد از برجام هیچ‌گونه خللی به تولید آب سنگین وارد نشده است، بیان داشت: سانتریفیوژها در تمام صنایع مانند تولید واکسن کاربرد دارد و دشمن نیز از افزایش این دانش‌های هسته‌ای نگران و ناراحت است.

وی فردو را ضامن نطنز خواند و اظهار کرد: پیش از برجام نزدیک 3 هزار ماشین سانتریفیوژ وجود داشت که از این تعداد 720 ماشین فعال و مابقی غیر فعال بودند اما بعد از برجام یک هزار و 44 ماشین در فردو فعالیت می‌کند لذا نه تنها بعد از برجام تعداد ماشین‌ها در فردو کاهش پیدا نکرد بلکه از 720 ماشین به یک هزار و 44 ماشین افزایش داشته است.

معاون امنیت و حفاظت سازمان انرژی اتمی افزود: خواسته طرف مقابل تعطیل کردن غنی‌سازی بود اما با تلاش و رهنمودهای مقام معظم رهبری ضمن حفظ فردو توانستیم بعد از برجام فعالیت‌های صنعت هسته‌ای را در مجامع بین‌المللی رسمیت دهیم.

زارعان ادامه داد: دو فاز نیروگاه قدرت در استان بوشهر کلنگ‌زنی شده است که 2 هزار و 100 مگابایت برق هسته‌ای را در سبد انرژی کشور وارد می‌کند، برای ساخت این فازها 10 میلیارد دلار اعتبار اختصاص داده شده است.

وی بیان داشت: همچنین امید داریم با توجه به محصولات کشاورزی که در خراسان جنوبی وجود دارد سامانه پرتوزایی در این استان شکل بگیرد و به طور قطع گام مهمی در توسعه استان خواهد بود، سازمان انرژی اتمی نیز جهت کمک به این موضوع و طراحی و دادن مجوز با کمک بخش خصوصی اعلام آمادگی می‌کند./880/پ201/ج1

ارسال نظرات