۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷
کد خبر: ۴۴۵۹۳۱
تفسیر سوره احزاب(5)

جهاد کبیر، نه گفتن به دعوت سازشکارانه دشمن است

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در تفسیر سوره احزاب به جهاد کبیر اشاره کرد و گفت: جهاد کبیر؛ نه گفتن به دشمن در مقابل دعوت به سازش کاری، کوتاه آمدن و عقب نشینی از مواضع اصولی، ارزشی و الهی است.
تفسیر قرآن از سوی حجت الاسلام والمسلمین رئیسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، در پنجمین جلسه تفسیر سوره احزاب در حرم مطهر رضوی اظهار کرد: در جنگ احزاب منافقان، مشرکان و یهودیان از داخل و برون مدینه برای نابودی دین دست به دست هم داده بودند که قرآن کریم شرایط حاکم بر مدینه، وضعیت مسلمانان و احزاب علیه آنان را ترسیم می کند و می گوید ما در این شرایط نعمت بزرگی نصیب شما و شما را به فتح و پیروزی نائل کردیم.

وی افزود: آیه «إِذْ جَاؤُوكُم مِّن فَوْقِكُمْ وَمِنْ أَسْفَلَ مِنكُمْ وَإِذْ زَاغَتْ الْأَبْصَارُ وَبَلَغَتِ الْقُلُوبُ الْحَنَاجِرَ وَتَظُنُّونَ بِاللَّهِ الظُّنُونَا» شرایط جنگ احزاب و وضعیت غالب بر مسلمانان در آن زمان را تبیین می کند در واقع وضعیت پس از جنگ احد است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی بیان کرد: عده ای از مسلمانان از دستور فرماندهی نافرمانی و اطاعت نکردند و با دیدن غنائم جایگاهی که برای آنها تعیین شده بود را ترک کردند که دشمن از ترک موضع آنها سوء استفاده و ضربه شدیدی به مسلمانان وارد کرد.

ناآرام کردن جو جامعه با شایعه پراکنی

وی با بیان اینکه سخن راست در جامعه دارای جایگاه اما سخن کذب بی اساس و لزران است، خاطرنشان کرد: از آنجا که مسلمانان در جنگ احد شکست خورده اند دشمن امیدوار شده است، انسانهای سست ایمان شرایط را دچار تزلزل کرده اند و فضای مدینه آشوب و مضطرب شده است از طرفی هم عده ای با رواج شایعه و کذب جامعه را ناآرام کرده اند.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه قرآن کریم در این شرایط از پیامبر(ص) جهاد کبیر را می خواهد، گفت: پیامبر ما در این شرایط تقوای معمولی کافی نیست، شرایط سخت و نیازمند تقوای قوی است، کافران تو را به سازش دعوت می کنند دنبال آنها حرکت نکن و از آنها پیروی نکن.

جهاد کبیر؛ نه گفتن به دشمن

وی تصریح کرد: جهاد کبیر پیروی نکردن از دشمن و نقشه ها و ترفندهایش است، جهاد کبیر؛ نه گفتن به دشمن در مقابل دعوت به سازش کاری، کوتاه آمدن و عقب نشینی از مواضع اصولی، ارزشی و الهی است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی اظهار کرد: حضرت محمد(ص) به عنوان رهبر جامعه اسلامی که در این شرایط بار سنگین هدایت جامعه را باید تحمل کند و خداوند ایشان را به تقوای الهی قوی امر می کند.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: احزاب علیه مسلمانان یعنی منافقان کسانی که تظاهر به دینداری می کنند و با سوء استفاده از افراد ضعیف الایمان به دنبال قدرت هستند و یهودیان عنود و مشرکان مکه بنا به دلایلی پیش بینی موفقیت و پیروزی در جنگ احزاب را داشتند.

وی به دلایل دشمنان برای پیروزی در نبرد اشاره و عنوان کرد: احزاب جمعیت جامعه اسلامی را اندک و جمعیت خود را زیاد می بینند، از جهت مالی و سلاح نظامی مسلمانان نسبت آنها ضعف جدی دارند، از طرفی می خواهند مدینه را هم از شرق، هم از غرب، شمال و جنوب محاصره کامل کنند تا مسلمانان هیچ راهی برای فرار نداشته باشند که یا کشته یا تسلیم دشمن شوند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با تأکید بر اینکه شرایط به وجود آمده امتحان و آزمونی برای مؤمنان مدینه بود، افزود: با تبلیغات گسترده دشمن چنان شرایط بر مردم مدینه سخت شده و در دل مسلمانان رعب و وحشت ایجاد کرده بود که به تعبیر قرآن کریم «زَاغَتْ الْأَبْصَارُ وَبَلَغَتِ الْقُلُوبُ الْحَنَاجِرَ» چشمها خیره، نفسهایشان بند آمده بود و عده ای هم به خدای متعال سوء ظن پیدا کرده بودند که مبادا وعده خدا برای یاری و نصرت در این جنگ کذب باشد!

اولیای الهی بواسطه آزمون صاحب مقام شده اند

وی با بیان اینکه خدای متعال همه انسانها را مورد آزمون و امتحان قرار می دهد، اظهار کرد: این دعا اجابت نشدنی است که از خداوند طلب کنیم ما را آزمایش نکند اما اینکه از آزمون و امتحانهای الهی سربلند و پیروز بیرون آییم، قابل استجابت است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان خاطرنشان کرد: هیچ یک از اولیا و انبیای الهی بدون آزمون و امتحان صاحب کمالات نشده اند، ابراهیم نبی(ع) با جان، مال، فرزندش مورد آزمایش الهی قرار گرفت و صاحب مقامهای عبودیت، نبوت، رسالت، خُلّت و امامت شد.

وی با اشاره به آیه «هُنَالِكَ ابْتُلِيَ الْمُؤْمِنُونَ وَزُلْزِلُوا زِلْزَالًا شَدِيدًا» مطرح کرد: مؤمنان در عرصه های فردی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی زندگی مبتلا به امتحاناتی هستند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه خداوند در ابتدا پیغمبر(ص) را به تقوای الهی سفارش کرده بود، متذکر شد: خداوند خطاب به مؤمنان نیز می فرماید اگر تقوای الهی پیشه کنید خداوند برای شما از این شرایط سخت و تبلیغات دشمن خروجگاهی قرار می دهد زیرا همه امور به دست ذات مقدس حق است.

وی با تأکید بر اینکه لطف خداوند شامل حال مؤمنان می شود، گفت: خداوند در قلبهای دشمنان رعب و وحشت و در دلهای مؤمنان آرامش و سکینه ایجاد می کند، مؤمنان را چنین تسکین می دهد که ملائکه، باد، خاک و تمام عالم سرباز ما هستند و می توانیم آنها را عامل پیروزی و فتح شما قراردهیم.

طوفان شن؛ نمونه قدرت لایزال الهی

تولیت آستان قدس رضوی عنوان کرد: نمونه قدرت لایزال الهی را ما در طوفان شن طبس تجربه کردیم، با اینکه آمریکا وضعیت آب و هوا را در صحرای طبس بررسی کرده بود، باد به عنوان یکی از سربازان خداوند نازل شد و دشمن در این عملیات شکست خورد و هشت تن از نظامیان آمریکا کشته شدند.

وی مراقب از همه جهات مرزهای سرزمین خود و نداشتن سوءظن به خدای متعال را از عوامل پیروزی در جنگها بیان کرد و گفت: سوء ظن به افراد عادی بد است و از آن خیلی بدتر سوء ظن به خدای یگانه است، اگر مسلمان و مؤمنی ظرفیت داشته باشد در فراز و فرود عرصه های اجتماعی و تنگناها قالب تهی نمی کند، انسانهای خودساخته و با ظرفیت در سختیها همانند کوه راسخ و استوار هستند و دشمن را با مقاومت و ایستادگی خود ناامید می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی ابراز کرد: امیدواریم خداوند ایمانی استوار، روحیه ای مستحکم و برخوردار از یقین به ما عنایت کند تا در تنگناها و اضطرابهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ما را از عرصه بیرون نکند./201/1308/ب1

ارسال نظرات