۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۵
کد خبر: ۴۴۱۳۲۷
معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی زنجان:

روشنفکران غرب زده در نهضت مشروطه به دنبال حذف کامل اسلام از جامعه بودند

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی زنجان با اشاره به سیاست حذف کامل اسلام از سوی مشروطه خواهان غربی در مقابل افرادی همچون شیخ فضل الله نوری، گفت: برخی ها حتی پا را فراتر گذاشته و می خواستند به کلی عوامل شرع دین اسلام را متروک کنند.
حجت الاسلام مصائبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زنجان، حجت‌الاسلام ولی الله مصائبی، معاون فرهنگی پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان زنجان، امروز در سالروز شهادت مظلومانه شیخ فضل الله نوری در جمع مردم این شهر با اشاره به شخصیت والای شیخ فضل الله نوری، گفت: یکی از شخصیت های برجست‍ه تاریخی که سهم زیادی در بیداری دین باوری و دین محوری کشور در یکصد سال اخیر داشت، شهید شیخ فضل الله نوری است.

 

این مقام مسؤول در ادامه خاطرنشان کرد: این مجتهد وارسته و شجاع و خداجو و دین محور سهم بایسته ای در حرکت عمومی مردم در جریان مشروطیت داشت.

 

وی در ادامه با اشاره به عملکردهای علمای نهضت مشروطه، اظهار داشت: مرحوم شیخ فضل الله نوری به همراه دو یاور انقلاب مشروطه یعنی مرحوم آیت الله سید عبدالله بهبهانی و مرحوم آیت الله سیّد محمد طباطبایی مردم را در جهت پایان دادن به حکومت خودکام‍ه شاهان مستبد قاجار و درباریان فاسد، به حرکت درآورد.

 

حجت الاسلام مصائبی در ادامه افزود: او پس از چند تحصن در صحن حرم حضرت عبدالعظیم حسنی و صحن حضرت معصومه(س) نخست مردم را از تفکرات خود در تشکیل حکومت دینی آشنا کرده و سپس با حرکت های برنامه ریزی شده و دقیق خود به لزوم ایجاد حکومتی بر مبنای اسلام ناب فراخواند.

 

معاون فرهنگی پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی زنجان در ادامه با بیان این که شیخ فضل الله بدون تردید به لحاظ علمی سرآمد عالمان زمان خود بود، تأکید کرد: شیخ فضل الله نوری از لحاظ علم و آراستگی به کمال معروف و فقیه جامع و کامل مجتهد سرشناس و عالمی متبحّر از لحاظ اجتهاد، برتر از دیگران بود.

 

وی در ادامه با اشاره به توطئه های دشمنان در ایجاد جدایی دین از سیاست و حذف روحانیت از صحنه، اظهار داشت: عناصر خارجی که منافع غیر مشروع خود را در دوری مردم و یا حتی المقدور دوری دولتمردان از اسلام می دیدند؛ استراتژی جدید خود را در مرحله اول به جدا کردن دین از سیاست و یا عدم دخالت روحانیان و علما در امور سیاسی گذاشته بودند.

 

حجت الاسلام مصائبی در پایان با اشاره به سیاست حذف کامل اسلام از جامعه از سوی مشروطه خواهان غربی، گفت: برخی ها حتی پا را از این نیز فرا گذاشته و افزون بر عدم دخالت های آیت الله بهبهانی، بعضی افراد مغرور و لابشرط و بی مبالات که مستمسک آزادی به دستشان آمده بود؛ می خواستند به کلی عوامل شرع دین اسلام را متروک کنند./949/202/ب2

ارسال نظرات