۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۲
کد خبر: ۴۳۲۶۵۶
آیت الله تحریری:

امر به معروف و نهی از منکر را عامل سعادت واقعی جامعه است

آیت الله تحریری امر به معروف و نهی از منکر را عامل سعادت واقعی جامعه دانست و گفت: سعادت تمامی انسان ها منوط به داشتن جامعه سعادتمند است و جامعه سعادتمند با امر به معروف و نهی از منکر محقق می شود.
آیت الله تحریری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اردبیل، آیت الله تحریری، استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم، عصر امروز در جمع روزه داران در مسجد جامع در پاسخ به این سوال که سعادت چیست و سعادتمند کیست،گفت: برخی انسان ها در این عالم جنبه های خیر وجودی خویش را درک نمی کنند یا نمی خواهند درک کنند یا اگر هم درک کنند نمی خواهند به آن برسند.

 

وی افزود: برخی انسان های دیگر به این جنبه های خیر پی برده اند، جایگاه خود را درک کرده اند، فهمیده اند که وجودشان خیر است و منبع وجودشان نیز خیر است.

 

آیت الله تحریری در ادامه سخنان خود به مساله شرّ تصریح نمود و بیان داشت: شرّ آن چیزی است که متناسب با وجود انسان نیست و این دقیقا نقطه مقابل خیر است.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه در ادامه سخنان خود، گفت: اینجاست که این دو در مقابل یکدیگر قرار می گیرند و اینجاست که طرف خیر رنج می کشد اما بحث دقیقا بر سر این رنج کشیدن است.

 

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در ادامه سخنان خود به مساله رنج کشیدن اشاره کرد و اظهار داشت: اگر رنج بردن در راه رسیدن به سعادت حقیقی است پس آن رنج هم سعادت است، اما اگر انسان یک سعادت خیالی و وهمی برای خود بسازد، این سعادت خیالی یا همان خوش گذرانی، موجب عذاب او می شود چرا که مدام نگران این است که مبادا آن را از دست بدهد.

 

وی افزود: امام علی(ع) سعادت واقعی انسان را درک تحولات ظاهری این دنیا می دانست یعنی اینکه انسان بداند نه خوشی های دنیا و نه بدی های آن پایدار نیست.

 

آیت الله تحریری، امر به معروف و نهی از منکر را عامل سعادت واقعی جامعه دانست و گفت: سعادت تمامی انسان ها منوط به داشتن جامعه سعادتمند است و جامعه سعادتمند محقق نمی شود مگر با امر به معروف و نهی از منکر و اگر این اتفاق در جامعه رخ ندهد قطعاً جامعه رو به زوال رفته و نابود می شود.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه در ادامه سخنان خود، بیان داشت: ابتدا باید به اصلاح جنبه های ایمانی و سپس به اصلاح جنبه های عملی دست زد، در اینصورت است که وزارت خانه ها، ادارات، دانشگاه ها و کل جامعه اصلاح می شود و آبادانی واقعی تحقق می یابد.

 

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به مسأله صبر، خاطرنشان کرد: اصلاح جامعه و رسیدن به آبادانی واقعی و امور مطلوب نیازمند صبر و بردباری است و اینگونه نیست که دنیا را به طور آماده در اختیار انسان بگذارند.

 

آیت الله تحریری، تصریح کرد: در مسایل اخروی نیز به طریق اولی نیاز به صبر و شکیبایی است و یقیناً هیچ موجودی به تکامل و سعادت نمی رسد مگر اینکه دچار رنج های فراوان گشته و بر این رنج ها صبر کند./937/202/ب3

ارسال نظرات