۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۹
کد خبر: ۴۲۴۷۳۸
رئیس مرکز بررسی های دکترینال:

جلوی نفوذ رسانه‌ای را نمی توان گرفت

عباسی گفت: سیستم حکومتی ایران قدرتی دارد که جلوی همه نفوذها را می گیرد اما آن نفوذی که نمی توان جلویش را گرفت نفوذ رسانه ای است.
حسن عباسی

به گزارش خبرگزاری رسا، حسن عباسی در نشست نفوذ و رسانه که در دانشگاه صدا و سیما برگزار شد گفت: واژه نفوذ همیشه بد نیست و در مسائل سیاست بین الملل منفی تلقی نمی شود بلکه نفوذ هنر عملیاتی هر کشوری است که بتواند در جاهای دیگر ضریب نفوذ داشته باشد.

 

رئیس مرکز بررسی های دکترینال افزود: یکی از چارچوب هایی که در سیاست خارجی و نظام امنیت ملی هر کشوری دنبال می شود مسئله ضریب نفوذ است و دستگاه های دیپلماسی هر کشوری اصرار جدی دارند تا دامنه نفوذ آن کشور را در حیطه های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و حتی نظامی در کشورهای هدف بسط دهند.

 

وی ادامه داد: نکته مهم این است که کشوری که مورد طمع و نفوذ واقع می شود بتواند منفذهایش را ببندد و اجازه ندهد این نفوذ به صورت مخربی شکل بگیرد و منافع ملی را در لایه های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و دفاعی به چالش بکشد.

 

رئیس مرکز بررسی های دکترینال با تاکید بر اینکه مسأله اصلی رسانه است گفت: قوه عاقله رسانه کارش این است که دروازه بانی و فیلتر کند، به این معنا که تشخیص بدهد کدام انگاره ها را منتقل کند و کدام را منتقل نکند.

 

عباسی گفت: در دوره استعمار مستقیم، انگلیسی ها سرزمینی مثل هند را می گرفتند و خودشان مدیریت می کردند، در استعمار نو برای کشورهایی مثل کشورهای جنوب حاشیه خلیج فارس دست نشانده ای را می گذارند تا برایشان حکومت کند یا فردی مثل شاه ایران را می گماردند تا هر چه آن ها می خواهند از طریق گماشته‌شان انجام دهند.

 

وی افزود: در نفوذهای عصر فرانو یعنی از 25 سال پیش تا کنون نفوذ دیگر از سوی یک عنصر بیرونی انجام نمی شود بلکه فکرها و ایده های مدیران و آحاد جامعه را تغییر می دهد؛ مهمترین کارکردی که نفوذ در کشور ما دنبال می کند تغییر باور مسؤولان است.

 

رئیس مرکز بررسی های دکترینال با تاکید بر اینکه در مسیر نفوذ، رسانه به واسطه انتقال باورها مهم ترین کارکرد را دارد گفت: رهبر معظم انقلاب چندین بار در مورد مبانی علوم انسانی غربی تذکر داده اند که فراتر از مسائل نفوذ سیاسی شناخته شده است؛ مساله معرفت توحیدی مورد نظر است چرا که با هر بار پرداختن به این منابع در جامعه، باورهای توحیدی زیر سئوال می روند و وقتی توحید زده شود اساس دین از بین می رود.

 

رئیس مرکز بررسی های دکترینال در بخش دیگری از سخنانش گفت: آمریکایی ها می گویند ما باید در ایران حکومتی لیبرال به وجود بیاوریم تا لیبرال ها در ایران کار را در دست بگیرند، در این حالت جامعه بورژوا و مصرف گرا می شود اما به دلیل اینکه آن فرد لیبرال به دلیل شرایطی که در ساختار حکومت ایران است نمی تواند مصادر قدرت را بگیرد، دستگاه تبلیغاتی ضریب نفوذ را از پایین به سمت بالا می آورد و جامعه را مصرف گرا و بورژوا بار می آورد تا این جامعه آدم خودش را برای پست های مدیریتی انتخاب کند.

 

عباسی تاکید کرد: سیستم حکومتی ایران قدرتی دارد که جلوی همه نفوذها را می گیرد اما آن نفوذی که نمی توان جلویش را گرفت نفوذ رسانه ای است مگر با افشا کردن قضیه از حیث محتویات آن و در اینجا قوه عاقله رسانه که وظیفه دروازه بانی است باید این کار را جلو ببرد.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در سال 1376 دولتی در ایران سرکار می آید که مبنای خودش را مدل گورباچف در اصلاحات ایران می گذارد، گورباچف دو شعار اصلی داشت فضای باز سیاسی و فضای باز اقتصادی که این مدل شوروی در دولت دوم خرداد موسوم به اصلاحات در ایران آغاز شد،‌ تا جایی که مقام معظم رهبری در سخنرانی خود می گوید مدل گورباچف در ایران پیاده نمی شود، ایران را با جایی دیگر اشتباه گرفتید و نهایتا این سیستم متلاشی شد.

 

عباسی با تاکید بر اینکه سیستم نسبت به نفوذهای این چنینی بی تحمل است گفت: هیچ دوره ای پیامبر دینی اینقدر دوام نیاورده دلیل اینکه جمهوری اسلامی 38 سال است باقی مانده این است که نظام منفذهای نفوذ را می شناسد و در این فضاهای روشنفکری با کسی تعارف ندارد.

 

وی در پایان سخنانش تاکید کرد: آمریکا دنبال جنگ ارزی با ایران، ‌روسیه و چین است، ما اکنون درگیر جنگ نرم یا جنگ سخت نیستیم، ما در حال جنگ نیمه سختی با عنوان جنگ ارزی هستیم جنگ ارزی در قوت ایالت متحده در استفاده از ساز وکار دلارش صورت می گیرد./101/856/ب1

ارسال نظرات