۲۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۵
کد خبر: ۳۲۲۳۸۰
آیت‎الله مظاهری:

شاد بودن در عید نوروز به معنای تجمل‎گرایی و اختلاط زن و مرد نیست

خبرگزاری رسا ـ رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که متأسفانه ما شادی را بد معنا می‎کنیم، گفت: تجمل‎گرایی‎ها، غیبت‎ها و تهمت‎ها و شادی‎ها و اختلاط زن و مرد به عنوان شادی گرفته شده اما این‎ها جهنم است و مهم‎تر از شاد بودن شاد کردن دل دیگران است.
آيت الله حسين مظاهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان،حضرت آیت‌الله حسین مظاهری، پنج‌شنبه شب در مسجد حکیم در سخنرانی هفتگی خود با اشاره به این که توبه بالاترین ثواب است، گفت: انسان اگر راستی خجالتزده شود و مخصوصا اگر قطره اشکی ریخته بریزد، گناه هر چه بزرگ و فراوان باشد، خداوند میآمرزد، اما قرآن میفرماید تنها آمرزش گناه نیست، بلکه پرونده درخشانی که صفحه اولش توبه است برای انسان باز میشود.

 

وی افزود: خداوند خیلی دوست دارد بنده گناهکارش توبه کند و پاک شود و روز عید نوروز همه ما میتوانیم به این دوست داشتن نائل شویم، انسان به گناهان سالش فکر کند و ببیند چه کارهایی انجام داده و چه گناهانی مرتکب شده است و از خداوند توبه بخواهد، اگر دعاهای ما مستجاب نمیشود در اثر این است که توبه جدی نداریم.

 

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که اگر توبه باشد خداوند افزون بر آمرزش همه گناهان، دعای انسان نیز مستجاب میشود، ابراز کرد: اگر انسان به راستی توبه کند سال آینده یک سال موفقیتآمیزی مییابد، و در این موضوع یک آیه و یک روایت نیامده است بلکه قرآن کریم به این موضع بیش از صد جا وعده داده است و این سالی بدون نکبت و بدبختی و نگرانی و بدبختی میشود.

 

وی با تأکید بر این که یکی از خوبیهای عید نوروز بازگشت به خداوند و توبه از گناهان است، ادامه داد: به راستی اگر بخواهیم عید نوروز برایمان مبارک باشد باید از گناه خجالتزده شویم و تصمیم بگیریم که دیگر گناه نکنیم و خداوند توفیق عبادت و ترک معصیت به ما عنایت کند، و این دست خودمان است، اگر ببینیم میشود این دست خودمان است.

 

حضرت آیتالله مظاهری ابراز کرد: توبه از گناه حتما در روز عید نوروز انجام شود، اگر دیگر گناه نباشد قطعا انسان به حیات طیبه میرسد، یکی دیگر از کارهای عید نوروز غسل این روز است و دیگر این است که انسان در روز عید نوروز شاد باشد و این مربوط به دل است و نه مربوط به ظاهر، مؤمن دل شادی دارد.

 

وی بیان کرد: متأسفانه ما شادی را بد معنا میکنیم و این از بدیها بزرگ روز عید نوروز تا سیزده بدر است، روز سیزده بدر که اشتباه است و در آن گناهان بسیاری میشود، دید و بازدیدمان که گناه شده است، آن تجملگراییها و غیبتها و تهمتها و شادیها و اختلاط زن و مرد به عنوان شادی گرفته شده اما اینها جهنم است و مهمتر از شاد بودن شاد کردن دل دیگران است.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به این که انسان باید سعی کند افراد بیبضاعت و مستمند را شاد کند، خاطرنشان کرد: انسان با عیدی دادن میتواند دل بچهها را شاد کند، اما اصل آن است که افراد مستمند را شاد کند، ما زندانی بدون گناه بسیار داریم، این تصادفها، این وامها سبب شده که برخی بی هیچ تقصیری به زندان بروند و ما باید دل این گونه افراد را به دست بیاوریم./914/پ202/ج1

ارسال نظرات