۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۷
کد خبر: ۳۱۷۱۹۹
رییس کل دادگستری خراسان شمالی:

تحقق مشارکت حداکثری در گرو برگزاری انتخاباتی منطبق با قانون و اخلاق است

خبرگزاری رسا ـ رییس‌کل دادگستری خراسان شمالی بابیان اینکه تحقق مشارکت حداکثری مردم در انتخابات پیش رو درگرو انطباق کامل آن با اخلاق و قانون است، گفت: تلاش همه عوامل و مجریان انتخابات در استان نیز برگزاری انتخاباتی منطبق با مقررات، موازین قانونی و اخلاق‌مداری است.
حجت الاسلام قدرتي- نشست توجيهي نامزدهاي انتخاباتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت‌الاسلام نورالله قدرتی، رییس کل دادگستری استان خراسان شمالی، امروز در نشست توجیهی نامزدها و رؤسای ستادهای انتخاباتی خراسان شمالی که در محل تالار حافظ شهرداری بجنورد برگزار شد، با تأکید بر رعایت قانون و اخلاق در تمامی مراحل انتخابات، اظهار کرد: همه مردم و مسؤولان و مجریان باید تلاش کنند دو انتخابات پیش رو با نهایت اخلاق و قانون‌مداری برگزار شود.

 

وی با اشاره به اینکه هدف از برگزاری جلسه توجیهی با نامزدهای انتخاباتی نیز صیانت و پاسداری از انتخابات و حفظ حقوق مردم است، افزود: نامزدهایی که بیشترین آراء را کسب می‌کنند به عنوان نماینده مردم راهی مجلس قانون‌گذاری کشور می‌شوند ازاین‌رو از آن‌ها انتظار می‌رود خود ابتدا پاسدار و عامل قانون باشند.

 

حجت‌الاسلام قدرتی تأکید کرد: منتخبان مردم در انتخابات پیش رو به عنوان قانون‌گذاران و ناظران بر رعایت و اجرای قانون در کشور هستند به همین دلیل می‌بایست معیارهای آن‌ها برای حضور در انتخابات و انجام تبلیغات انتخاباتی نیز با قوانین موجود کشور منطبق باشد.

 

وی بابیان اینکه اگر نامزدهای انتخاباتی به کوچک‌ترین قوانین انتخاباتی التفات نکنند تفاوتی با بزرگ‌ترین قانون‌شکنان و قانون‌گریزان نخواهند داشت، اضافه کرد: بر اساس قانون تا پیش از برگزاری انتخابات، امکان احضار نامزدهای متخلف و رسیدگی به تخلف‌های آن‌ها وجود ندارد اما مردم یقین داشته باشند که دستگاه قضایی استان، پرونده‌ تخلف‌های انتخاباتی نامزدهای مجلس شورای اسلامی را پس از برگزاری انتخابات مختومه اعلام نمی‌کند.

 

قاضی‌القضات استان خراسان شمالی تصریح کرد: به مردم قول می‌دهم پس از برگزاری انتخابات، پرونده‌ کاندیداهایی که تخلف انتخاباتی داشته‌اند بایگانی نشده و دستگاه قضایی پس از هفتم اسفندماه کاندیداهای متخلف را برای پاسخگویی احضار کند.

 

به گفته وی پرونده‌هایی که تشکیل می‌شوند به عنوان سابقه تخلف، برای کاندیدای متخلف محسوب شده و در آینده شغلی و سیاسی آن‌ها تأثیر خواهد داشت.

 

حجت‌الاسلام قدرتی بابیان اینکه نامزدهای انتخاباتی باید از لحاظ روحی و اخلاقی آمادگی پذیرش مسؤولیت خطیر نمایندگی مجلس را داشته باشند، خاطرنشان کرد: رعایت قانون در تمامی مراحل انتخابات یکی از شروط اصلی داشتن این آمادگی روحی و اخلاقی است.

 

وی با بیان اینکه تحقق مشارکت حداکثری مردم در انتخابات پیش رو در گرو انطباق کامل آن با اخلاق و قانون است، افزود: تلاش همه عوامل و مجریان انتخابات در استان نیز برگزاری انتخاباتی منطبق با مقررات، موازین قانونی و اخلاق‌مداری است.

 

حجت‌الاسلام قدرتی با اشاره به اینکه هرگونه تخریب و توهین علیه نامزدهای انتخاباتی ممنوع است، اضافه کرد: در صورت مشاهده، با اهانت کنندگان و منتشرکنندگان مطالب در فضای مجازی و یا مطبوعات و خبرگزاری‌ها برخورد قانونی می‌شود.

 

وی در پاسخ به اعتراض برخی نامزدها از کاندیداهای حاضر در رقابت انتخابات مجلس شورای اسلامی مبنی بر برگزاری محافل شام و نهار در استان، اظهار کرد: ستاد پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی استان فردا درزمینهٔ شام و نهار دادن به مردم به منظور خریداری رأی آن‌ها و همچنین تلقی این رفتار به عنوان یک جرم انتخاباتی و پیشگیری از بروز این رفتارها در سطح استان تصمیم‌گیری می‌کند.

 

مسلم محمدیاران، دادستان عمومی و انقلاب بجنورد نیز در این نشست بابیان اینکه شماری از نامزدهای مجلس شورای اسلامی از تبصره ماده 67 قانون سوءاستفاده می‌کنند، اظهار کرد: بر اساس این تبصره از موقع ثبت‌نام کاندیداها تا پایان مهلت قانونی انتخابات، احضار و بازداشت نامزدهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی در رابطه با اتهامات قبل از نامزدی تا پایان روز اخذ رأی ممنوع است مگر اینکه موجب تضییع حق شود به همین دلیل ما مکلف هستیم پس از روز رأی‌گیری به تخلفات انتخاباتی رسیدگی کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه این تبصره سبب انجام برخی تخلف‌ها از سوی نامزدهای انتخاباتی می‌شود، خاطرنشان کرد: از نمایندگان مجلس بعدی انتظار می‌رود قانونی را تصویب کنند که مطابق آن امکان بازداشت متخلفان انتخاباتی در زمان تبلیغات نیز ممکن باشد تا از سوءاستفاده برخی از نامزدهای انتخاباتی از این تبصره جلوگیری شود./9314/202/ب1

ارسال نظرات