۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۸
کد خبر: ۳۱۰۲۰۳

ناگفته‌های جنگ تحمیلی در «خاطراتی برای تمام فصول» دیده می‌شود

خبرگزاری رسا ـ مجموعه مستند «خاطراتی برای تمام فصول» از ساخته های مهم سینمایی مستند دفاع مقدس است که شرح سفر و درمان جانبازان جنگ تحمیلی به اتریش را به تصویر کشیده است.
ناگفته‌هاي جنگ تحملي در "خاطراتي براي تمام فصول"

به گزارش خبرگزاری رسا، فیلم مستند «خاطراتی برای تمام فصول» به کارگردانی مصطفی رزاق کریمی روایت اعزام مجروحان شیمیایی جنگ به اتریش برای مداوا است. فیلم از ورود مجروحان به اتریش تا مراحل مداوای‌شان را به تصویر کشیده که تا کنون در جایی دیده نشده است.

 

در ادامه پس از ٢٠ سال به سراغ پزشکان معالج رزمندگان که اکنون بازنشسته شده‌اند از یک سو و برخی مجروحان که از چنگال مرگ گریخته و امروز در گوشه‌ و کنار ایران زندگی ساده‌ای دارند از سوی دیگر رفته و حال‌وهوای آن روزگار را از زبان خودشان روایت کرده است.

 

«خاطراتی برای تمام فصول» که برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند در جشنواره فجر 92 بود، لحظه‌های درخشانی دارد از جمله این‌که چون مجروحان اغلب از جنوب ایران بوده‌اند در وین که زمستان‌هایش مغز استخوان را می‌ترکاند برای بقا چه تمهیدهایی به کار برده‌اند. گروهی از آن‌ها با تن مجروح و صورت‌های زخمی‌ میان برف‌های یخ‌بسته بازی می‌کنند تا بدن‌شان را گرم کنند و سرما را طاقت بیاورند.

 

این مستند ادای دینی است از سوی فیلمساز ساکن اتریش که مدت ها به عنوان مترجم و راهنما در وین شاهد آلام و دردهای مجروحان شیمیایی جنگ تحمیلی بوده که برای معالجه به اروپا اعزام شده بودند.

 

حضور مجروحان شیمیایی، نگاه طیف وسیعی از مردم و روشنفکران اتریشی را به خود جلب کرد و عدم اطلاع جامعه اروپایی از عمق فجایع انسانی با روایت قشرهای فرهنگی و هنری جامعه اتریش از جمله پزشکان معالج، مرمت کاران آثار باستانی، نویسندگان، خبرنگاران... بعد دیگری از فجایع جنگ را به عامه مردم نمایان کرد.

 

اولین قسمت «خاطراتی برای تمام فصول» به کارگردانی مصطفی رزاق کریمی یکشنبه 20 دی ساعت 20:30 روی آنتن می رود و پخش آن تا پنجشنبه 24 دی ادامه خواهد داشت./1330/د102/س

منبع: خبرگزاری دفاع مقدس

ارسال نظرات