۱۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۳
کد خبر: ۳۰۹۸۲۳
آیت الله بوشهری در گردهمایی اساتید مدارس علمیه تهران:

روحانیت به تمام معنا در قبال آنچه در جهان می گذرد مسؤول است

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه های علمیه کشور با اشاره به اقدامات آل سعود، تاکید کرد: امروز روحانیت شیعه به تمام معنا در مقابل آنچه در جهان می گذرد مسؤول است، امام و رهبری این مسؤولیت را متوجه روحانیت قرار دادند.
آيت الله حسيني بوشهري آيت الله حسيني بوشهري آيت الله حسيني بوشهري سخنراني آيت الله حسيني بوشهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری مدیر حوزه های علمیه کشور در گردهمایی اساتید حوزه های علمیه استان تهران که صبح امروز پنج شنبه در مدرسه علمیه علی‌بن‌ابیطالب(ع) برگزار شد با طرح این موضوع که استاد حوزه علمیه چه الزاماتی دارند، تصریح کرد: وقتی ارکان یک مجموعه حوزوی را بخواهیم نام ببریم به مدرسه و مدیر اشاره می کنیم ولی حقیقتا استاد یک نقش کلیدی در این مجموعه دارد و این نفس استاد است که طلبه را پرورش می دهد، فردی که طلبه را در طول تاریخ حوزه توانسته بپروراند استاد است.

 

وی ادامه داد: امیرمومنان می فرمایند؛ طلبه زمان روحانی و عالم می شود که روح پرسشگری داشته باشد، استاد باید این خصلت را در طلاب ایجاد کنند، حضرت می فرمایند؛ پرکار بودن شخص سبب عالم شدنش می شود و این کار با همراهی استاد ممکن خواهد بود.

 

آیت الله حسینی بوشهری در ادامه سخنان خویش با بیان اینکه اساتید نباید خود را در موضوعات مختلف مشغول کنند، تاکید کرد: اساتید باید وقت خود را در بیشتر مواقع با شاگردان خویش سپری کنند، در حالات علما می خوانیم که طلبه خود را خدمت گذار استاد خود تلقی می کنند، البته همه این مسائل در مددخواهی از خداوند متعال مقدور خواهد بود.

 

مدیر حوزه های علمیه کشور با اشاره به الزامات مورد نیاز یک استاد حوزه علمیه، گفت: اخلاص نخستین الزام یک استاد و حقیقتا کلید همه مسائل است، اگر اخلاص وجود داشته باشد بیان در عمق طلبه وارد می شود، در روایات می خوانیم با اخلاص مرتبه مومنین مشخص می گردد.

 

وی افزود: توانمندی علمی از دیگر الزامات یک استاد است، استاد باید دانش افزایی کرده باشد تا بتواند دانش را آموزش دهد، در احوالات شهید مطهری می خوانیم که ایشان مدعی بودند؛ نوشته ای در موضوع اصول نبوده که من ندیده باشم، اساتید بزرگوار بدانند اخلاص، توانمندی علمی و دلسوزی از مسائل و نکات مهم است، حقیقتا اساتید بدانند حوزه متعلق به آنها است و اخلاص، توانایی علمی و دلسوزی بسیار مهم است.

 

آیت الله بوشهری با بیان این که بخشی از سازندگی ابراز عواطفی است که به طلاب داده می شود، گفت: اگر اساتید به مسائل اخلاقی توجه نکنند طلاب دچار مشکل می شوند، امروز طلاب در مسائل معارفی مشکلات فراوان دارند، شبهات و مشکلاتی که امروز وجود دارد باید توسط اساتید بررسی شود، خوشبختانه امروز در حوزه 40 رشته تخصصی وجود دارد.

 

وی با اشاره به موضوع میدان دادن به طلاب در بیان پرسش، گفت: اگر طلبه ای بخواهد اشکال کند فرصت ندارد، اساتید ساعت هایی را برای مدارس قرار دهند که طلاب بتوانند سوالات خود را در زمان کافی مطرح کنند.

 

مدیر حوزه های علمیه کشور با اشاره به اقدامات آل سعود، تاکید کرد: امروز روحانیت شیعه به تمام معنا در مقابل آنچه در جهان می گذرد مسؤول است، امام و رهبری این مسؤولیت را متوجه روحانیت قرار دادند و ما دیدیم شیخصیتی مانند آیت الله حکیم در صحنه حضور داشتند.

 

وی با تاکید بر لزوم شناسایی استعداد ها، اظهار کرد: اساتید باید طلاب مستعد را مورد توجه قرار دهند، تدریس اختصاصی برای طلاب مستعد شکل گیرد، سالانه افرادی به عنوان طلاب مستعد شناسایی شده و برای آنان برنامه ریزی شود.

 

رمز موفقیت روحانیت مردمی بودن است
آیت الله بوشهری با اشاره به  اهمیت حضور منظم اساتید در جلسات درس، گفت: اساتید نباید غیبت داشته باشند، طلاب حوزه باید متقی، علاقمه مند به درس و بحث باشند، طلاب علاقمه مند به درس مورد توجه قرار گیرد، محیط تهران بسیار ویژه است، طلاب به گونه ای تربیت شوند تا مردمی شوند، رمز موفقت روحانیت مردمی بودن است.


وی با اشاره به منشور طلبگی، گفت: طلاب باید برای خدا کار کنند و هرچقدر که مقام شان بالا می رود متواضع تر و مردمی تر شوند.

 

مدیر حوزه های علمیه کشور با اشاره به مشکلات طلاب، تصریح کرد: اهمیت به مباحثه در میان طلاب کم بوده و البته تعداد دروس نیز زیاد است، به دلیل ازدیاد دروس باید بیشتر به مباحثه اهتمام داده شود، کار پژوهشی طلاب بسیار کم است، یکی از آسیب ها نیز دیر پوشیدن لباس روحانیت است.

 

وی افزود: متون کتب در پایان سال تحصیلی به پایان نمی رسد، باید توجه کنیم که حوزه علمیه کتاب و استاد محور است و در همین راستا باید به متون درسی اهتمام بیشتری صورت گیرد، شنیده شده اساتیدی تغییر متون را در نظر دارند ولی فعلا کتب همین است.


مدیر حوزه های علمیه کشور در ابتدای سخنان خود گفت: از آیت الله بهبانی سوال کردند این جایگاه چطور به شما رسیده است، وی در پاسخ به تکریم خود از جایگاه اساتید اشاره کرد، افرادی که به استاد خویش احترام نمی گذارند در زندگی خوشی نمی بینند./811/پ202/ج

 

ارسال نظرات