۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۹
کد خبر: ۳۰۹۵۴۱
خبرگان بصیر(36)

مطرح کردن شورای رهبری برای جلب آرای عده ای خاص است/ شورای نگهبان اجازه ورود افراد فاقد صلاحیت را به خبرگان نخواهد داد

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با انتقاد از طرح مسأله شورای رهبری همزمان با آغاز روند انتخابات گفت: مطرح کردن این بحث در شرایط کنونی بی سلیقگی بوده و به نظر می رسد برای جلب آرای برخی افراد است، این مسأله از نظر علمی و فقهی نادرست است.
آيت الله محسن فقيهي

آیت الله محسن فقیهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به جایگاه مجلس خبرگان رهبری در نظام اسلامی گفت: برای نظام اسلامی که نظام مردم سالار دینی است دو قید وجود دارد یک قید آن وجود جمهوریت و آرای مردم باید باشد و دیگری مطرح بودن دین است.


وی افزود: به صورت طبیعی در ایران، دین اسلام معیار جمهوری اسلامی است، حکومت در ایران مردمی بوده و باید اسلامی باشد؛ مجلس خبرگان را مردم برای تشخیص رهبری انتخاب می کنند، رهبری نظام که بالاترین مقام در جمهوری اسلامی است به وسیه خبرگان انتخاب می شود.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که بالاترین مجلسی که در جمهوری اسلامی تشکیل شده مجلس خبرگان رهبری است، اظهار داشت: ورود به این مجلس شرایط خاصی داشته و خبره بدان معنا است که شخص تخصص داشته باشد.


وی ادامه داد: تخصص خبرگان این است که شخص واجد شرایط رهبری را برای نظام اسلامی تشخیص داده و انتخاب می کنند، خبرگان اعلم العلما را برای رهبری نظام انتخاب می کنند تا قوانین اسلامی را به اجرا در آورد؛ خبرگان ملت در شرایط حساس شخصی را انتخاب کنند که واجد تمام شرایط رهبری باشد، تا کنون مجلس خبرگان وظایف خود را به خوبی انجام داده و بهترین فرد را از شخصیت های موجود برای رهبری انتخاب کردند.


آیت الله فقیهی با اشاره به خیز افراد زاویه دار با ولایت برای ورود به مجلس خبرگان رهبری ابراز داشت: همواره خطر وجود دارد که همیشه باید احتیاط کرد، این مسأله به دست شورای محترم نگهبان است که در ورود افراد فاقد شرایط دقت داشته باشد تا فردی که واجد شرایط نیست نتواند وارد در مجلس خبرگان شود.


وی عنوان کرد: خوشبختانه شورای نگهبانی وجود دارد که شخصیت های بزرگواری در آن هستند و با هوشیاری کامل عمل می کنند، این شورا به یقین افراد فاقد شرایط را راه نخواهد داد؛ کسانی که واجد شرایط باشند اجازه ورود به صحنه انتخابات را خواهند داشت.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: مشکل در مجلس خبرگان کمتر از مجلس شورای اسلامی است چون علمایی که مجتهد هستند سال ها در حوزه علمیه درس خواندند و تدریس کردند و انسان های با تقوایی هستند؛ از این رو کمتر می شود که آن ها افراد نابابی باشند.


وی با اشاره به مطرح کردن مسأله شورای رهبری از سوی عده ای، اضافه کرد: زمانی این بحث پیش آمده بود که رهبری باید شورایی باشد یا توسط فرد اداره شود؛ چون شخصیت حضرت امام(ره) از تمامی جهات بسیار بزرگ بود لزومی نداشت کسی در کنار ایشان باشد.


آیت الله فقیهی با بیان این که پس از رحلت حضرت امام(ره) مسأله شورایی شدن رهبری پیش آمد، گفت: در مجلس خبرگان این مسأله طرح شد و اکثریت خبرگان ملت گفتند که رهبری باید فردی باشد و بر همین اساس قانون تصویب کردند.


وی افزود: یک بحثی در زمانی صورت گرفته که آیا رهبری شورایی یا فردی باشد و با وجود این که خبرگان ملت گفته اند که باید رهبری واحد باشد مطرح کردن چنین مسائلی آن هم در زمان انتخابات معنایی ندارد، کسانی که این مسأله را در این برهه مطرح می کنند باید بدانند که جایی ندارد.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که برخی اینگونه مسائل را برای جلب توجه گروهی مطرح می کنند، اظهار داشت: بسیاری از مباحث در سابق وجود داشته آیا با هر بهانه ای باید آن ها را مطرح کرد، زمان باید در نظر گرفته شود و اکنون زمان انتخابات است به چه مناسب بحث شورایی شدن رهبری مطرح می شود.


وی ادامه داد: اگر چنین مباحثی مطرح نشود بهتر است و دیگران هم نباید خیلی به چنین بحثی بپردازند چون خود مطرح کنندگان نیز قبول دارند که مجلس خبرگان رهبری واحد را تصویب کرده است؛ مطرح کردن این بحث در شرایط کنونی بی سلیقگی بوده و به نظر می رسد برای جلب آرای برخی افراد است، این مسأله از نظر علمی و فقهی نادرست است./1323/ت302/ج

ارسال نظرات