۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴
کد خبر: ۳۰۱۸۶۳
امام جمعه بخشایش:

قومیت گرایی نه مورد تأیید عقل و نه شرع است/ تظاهرات غیر قانونی به هیچ وجه قابل قبول نیست

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام غفاری با انتقاد از توهین به قومیت ها، احترام قومیت ها را در دین اسلام لازم دانست و گفت: قومیت گرایی نه مورد تأیید عقل و نه شرع است.
حجت الاسلام غفاري خطيب جمعه بخشايش

حجت الاسلام عبدالغفار غفاری ثانی، امام جمعه بخشایش در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزای رسا در تبریز، با ابراز تأسف از برخی رفتارها در اختلاف افکنی میان ملت، اظهار داشت: اختلاف افکنی جزء به نفع دشمن و استکبار جهانی نتیجه‌ای نخواهد داشت.


وی با بیان این‌که در سال های اخیر نیز شاهد چنین اقداماتی بوده ایم، تأکید کرد: نباید شاهد چنین مسائل حساسی باشیم، توهین به اقوام به بهانه خنداندن مورد تأیید هیچ مسلک و روشی نمی باشد، احترام قومیت ها لازم و ضروری است به ویژه در یک کشور اسلامی چنین امری باید مهم تلقی شود.


امام جمعه بخشایش با انتقاد از رسانه ملی در پخش برنامه توهین آمیز به آذری زبانان، ابراز داشت: چنین رویدادهایی جزء سوء استفاده برخی جریان های معاند نخواهد داشت و بر روی چنین اتفاقاتی موج سواری خواهند کرد تا به اهداف شوم خود دست پیدا کنند.


وی همچنین برگزاری تظاهرات های غیر قانونی را مورد انتقاد قرار داد و تصریح کرد: این‌که یک عده‌ای به عمد یا سهو با پخش برنامه‌ای به قومیتی توهین کرده اند جواز برخی تظاهرات غیر قانونی نخواهد بود، اقدام آن برنامه محکوم می باشد، اما پیگیری آن باید از سوی مراجع قانونی باشد.


حجت الاسلام غفاری با اشاره به پیگیری های مسؤولان استانی و اعلام محکومیت و انزجار از این اقدامات، اذعان داشت: محکومیت چنین اقدامی و مجازات دست اند کاران آن امری لازم است، اما باید از راه قانونی باشد نه شلوغ کاری تا دشمن از آن بهره گیرد.


وی با بیان این‌که در دین اسلام تمام قومیت ها ارزش و احترام آن ها واجب است، ادامه داد: قومیت گرایی و ارزش دانست مسائل قومی مورد تأیید نه عقل است و نه شرع، آنچه در دین اسلام ملاک برتری است تقوای الهی است، از این رو نباید به مسائل قومیتی اصالت قائل بود، اما حفظ احترام قومیت ها ضروری است.


امام جمعه بخشایش اقدام موهن و بی شرمانه گوناز تی وی در توهین به ائمه(ع) را تأسف بار و غیر قابل اغماض دانست و خاطرنشان کرد: این اقدام پشت پرده برخی ترغیب ها برای آشوب، از سوی شبکه های ماهواره‌ای و شبکه های اجتماعی را نمایان کرد.


وی با تأکید بر مراقبت مسؤولان در بروز چنین اقدامات تحریک آمیز و بهانه ساز، افزود: بهانه سازی برای دشمن جایز نیست، در شرایط حساس امروز کشور نباید شرایطی را ایجاد کنیم تا دشمن بتواند با سوء استفاد از آن به اهداف شوم خود دست پیدا کند./854/ت302/ف

ارسال نظرات