۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۴
کد خبر: ۳۰۰۹۱۹
سخنگوی دستگاه قضا:

هیچ حاشیه امنی برای وابستگان به قدرت و ثروت وجود ندارد/ اعلام اسامی مجرمان در صورت قطعیت حکم امکان‌پذیر است

خبرگزاری رسا ـ سخنگوی دستگاه قضا با بیان این که مردم نسبت به برخورد بدون تبعیض با دانه درشت‌ها نظر خوب و مساعدی داشتند، گفت: پرونده ثروتمندان و وابستگان به مقامات بالا در قوه قضائیه در حال رسیدگی اس، و حاشیه امنی به لحاظ جایگاه اجتماعی یا ثروت برای کسی وجود ندارد.
حجت الاسلام محسني اژه اي

به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی دستگاه قضا بعد از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل دفتر وی برگزار شد، ضمن تسلیت شهادت امام سجاد(ع) گفت: بحث رسانه‌ها بسیار اهمیت دارد زیرا می‌توانند در تعالی کشور و افزایش آگاهی مردم نقش به سزایی داشته باشند به شرط اینکه رسالت خود را درست اجرا کنند.

وی افزود: نقد سازنده رسانه‌ها می‌تواند بسیار موثر باشد اما اگر تحریف و توهین صورت گرفت سبب زحمت مردم و دستگاه‌های گوناگون از جمله دستگاه قضا می‌شود، متاسفانه شاهد افزایش شکایت افراد حقیقی و حقوقی علیه برخی رسانه‌ها هستیم توصیه ما است که همه براساس قانون رفتار کنیم که هر روز شاهد احضار یک رسانه نباشیم.

 

سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: یک درخواست به حق از ناحیه مردم وجود دارد که در چارچوب قانون از همه کسانی که به حقوق مردم تعدی دارند برخورد بازدارنده شود در این راستا تلاش فراوان شده و می‌شود اما از مردم انتظار داریم که دولت و سیستم قضایی را در این مسیر کمک کنند.

 

مدعیان حقوق بشر مجازات قاچاقیان را ضد حقوق بشر اعلام می‌کنند

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای افزود: از فاصله نشست قبلی تا امروز سی و چند نفر قاچاقچی دستگیر شدند و بیش از 5 هزار کیلو مواد مخدر از آنان کشف شده است که مجازات خواهند شد اما مدعیان حقوق بشر این عمل ما را خلاف حقوق بشر اعلام خواهند کرد مساله‌ای که خانواده‌ها را فروپاشیده و جوانان را از زندگی روزمره جا می‌اندازد.

 

وی در خصوص دستگیری افراد شرور، عنوان کرد: 7 نفر از افراد شر و اخاذ که فراری بودند شناسایی شده و بازداشت شدند، همچنین سارقان مسلحانه مشهد دستگیر شده و مجازات خواهند شد.

 

پرونده کسانی که علیه سیستم اطلاعاتی اقداماتی داشتند در حال رسیدگی است

سخنگوی دستگاه قضا در خصوص کسانی که علیه سیستم اطلاعاتی کشور اقداماتی داشتند، گفت: این افراد بازداشت شدند و پرونده آنها در حال رسیدگی است.

 

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای با اشاره به کسانی که در 6 ماه اول سال 94  حق قصاص داشتند، اظهار داشت: این افراد از حق شخصی خود صرف‌نظر کردند البته این غیر از 251 نفری است که قبلا درخواست نداده بودند ، البته شایان ذکر است که این گذشت تا جایی که سبب تجری قاتل نشود کسب می‌شود.

 

وی در خصوص دستگیری چند شبکه غیراخلاقی گفت: این خبر صحت ندارد.

 

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به وجود جرائم خشن در کشور بیان داشت: درباره جرائم خشن باید گفت که حتی یک مورد آن نیز خوب نیست، حتی یک یا دو مورد سرقت مسلحانه یا قاچاق مواد مخدر هم اصلا خوب نیست زیرا این مردم و نظام شایستگی آن را دارند که حتی کوچکترین خلاف در این کشور روی ندهد، اگر چه کشور ما در میان سایر کشورها نمونه است.

 

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اعلام جرم نسبت به مقامات عالی کشور و تهدید خبرنگار، ابراز کرد: ما هیچ وقت نباید به کسی توهین کنیم، در قانون موجود است که اگر کسی به سبب مسؤولیت در جایی مورد توهین قرار گیرد می‌تواند بر اساس قانون حقوق خود را تعقیب و پیگیری کند.

 

شبکه‌های اجتماعی بیگانه در نهایت منجر به مسائل مجرمانه می‌شود

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص عضویت در کانال تلگرام شبکه‌هایی نظیر بی‌بی‌سی جرم محسوب می‌شود یا نه، گفت: بیگانگان به هیچ وجه قصد خیر ندارند چه بسا که در همان قدم های اول نیز قصد واقعی آنها روشن نباشد اما گرفتار خواهند شد، توصیه ما است که کانال بیگانه از جمله انگلیس که موضع و نگاه او مشخص و روشن است که قصد خیر و کمک ندارد شاید ظاهر مجرمانه نداشته باشد اما در نهایت منجر به مسائل مجرمانه خواهد شد و توصیه است اجتناب شود ولو ظاهر قضیه مجرمانه نباشد.

 

حجت‌الاسلام محسنی  اژه‌ای با اشاره به پرونده میلیاردر نفتی بابک زنجانی عنوان کرد: در قانون جدید، دادگاه‌هایی که علنی برگزار می‌شود به رسانه‌ها حق انتشار نام افرادی نظیر بابک زنجانی داده شده است؛ پرونده این فرد در حال رسیدگی بوده که 5 یا 6 جلسه طی شده جلسه بعدی فردا است اما پول هنوز واریز نشده است.

 

اعلام اسامی مجرمان در صورت قطعیت حکم امکان‌پذیر است

وی درباره انتشار اسامی مجرمان اقتصادی بالای ده میلیارد تومان، بیان داشت: اعلام اسامی این افراد در صورت قطعیت حکم امکان پذیر است و زمانی که هنوز حکم صادر نشده نباید جزئیات منتشر شود، پیش از هر رسانه‌ای خود دستگاه قضا باید اسامی را منتشر کند.

 

حجت‌الاسلام محسنی  اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص دادگاه معاون اجرایی دولت دهم، اظهار داشت: پروند در مرحله مقدماتی است ایشان هنوز در بازداشت موقت به سر می‌برد در صورتی که اتهام متوجه طرف شود بر اساس اسناد و مدارک طرف تحت تعقیب قرار می‌گیرد، این که کسانی که در جریان پروند نیستند اظهار نظر کنند این یک نظر صحیح نخواهند بود.

 

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص بررسی پرونده میزان تخلفات قضات ابراز کرد: قوه قضائیه  نسبت به موسسات غیرمجازی که به وجود آمده حساسیت داشته و دارد، در این پرونده تعدادی تحت تعقیب هستند؛ در حال حاضر 8 نفر در بازداشت بوده و ستادی که در خراسان رضوی تشکیل شده تا حق مردم گرفته شود.

 

حجت‌الاسلام اژه‌ای درباره پروند جیسون رضایی گفت: حکمی صادر شد دیوان کشور آن را مشمول مرور زمان دانست و به رای دیوان اعتراض شد، درخواست پذیرفته شد اما مجددا رای نقض شد؛ حکم قبلی دادگاه به قوت خود باقی مانده و مجددا درخواست باید مراحل اداری خود را طی کند، اکنون فقط درخواست کردند که باید در سیر مراحل اداری خود قرار گیرد.

 

پرونده فاجعه منا در حال رسیدگی است

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص پرونده فاجعه منا بیان داشت: وزارت ارشاد، معاونت حقوقی ریاست جمهوری، سازمان حج و سایر حقوقدان‌ها همه از نظر حقوقی این مساله را مطرح کردند و از نظر اجرایی هم مورد تعقیب است این اقدامات باید از طریق وزارت امور خارجه پیگیری شود؛ دادستان کل کشور به برخی مراکز و آل سعود نامه نوشته و  وازرت امور خارجه و سازمان حج هم پیگیر هستند امیدواریم به نتایج مطلوبی دست یابند.

 

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص پرونده سرقت برخی از شعبه‌ای بانکی در تهران ابراز کرد: وزارت اطلاعات طی گزارشی از قبل این مساله را تعقیب می‌کرد و  قبل از آنکه سارقان اقدام عملی داشته باشند؛ برخی از افراد دستگیر و کار آنها عقیم می‌ماند.

 

هیچ حاشیه امنی برای هیچ رسانه‌ای وجود ندارد

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اسامی شکایت از برخی رسانه‌ها، عنوان کرد: معمولا در رسانه‌ها و طیف‌های مختلف این شکایت دیده می‌شود تقریبا ما در همه طیف‌های مختلف رسانه‌ها پرونده داریم،  هیچ حاشیه امنی از ناحیه قوه قضائیه برای هیچ رسانه‌ یا شخصی نداریم از این رو اگر کسی از رسانه‌ای شکایت کند رسیدگی می‌شود.

 

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص آخرین وضعیت پرونده جیسون رضائیان بیان داشت: حکم صادر شده اما من هنوز چیزی دریافت نکردم.

 

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص سفر رییس قوه قضا به مازندران عنوان کرد: سفر استانی چند منظوره است، رییس قوه قضاییه  به حوزه‌های قضایی سرکشی کرده، مسؤولان را ملاقات کرده تا مشکلات و مسائل را بررسی و رفع کند، دیگر اینکه عملکرد و نگاه مسؤولان قوه قضا و مردم نسبت به هم چگونه است، در روبرویی با مردم و مسؤولان آنجا به صورت بهتری می‌توان به مشکلات مردم پی برد.

 

وی افزود: یکی از مقصودهای این سفر استانی مواجه شدن مستقیم با مردم بود که مشکلات آنها را مستقیم بشنویم.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص نقد از قوه قضائیه گفت: ما از نقد سازنده استقبال می‌کنیم اگر دولت یا قوه قضائیه نقدپذیر نباشد متضرر می‌شود اما نقد غیر از تحریف و تحقیر است، مردم از قوه قضائیه مایوس نیستند زیرا منتصبان به قدرت یا ثروت از ناحیه قوه قضائیه حاشیه امن ندارند.

 

حاشیه امن برای وابستگان به قدرت و ثروت وجود ندارد

وی افزود: مردم نسبت به برخورد بدون تبعیض با دانه درشت‌ها نظر خوب و مساعدی داشتند پرونده ثروتمندان و وابستگان به مقامات بالا یا دولت از گذشته تا حال در قوه قضائیه در حال رسیدگی است، بنابراین حاشیه امنی به لحاظ جایگاه اجتماعی یا ثروت برای کسی وجود ندارد.

 

حجت‌الاسلام اژه‌ای در پایان خاطرنشان کرد: قوه قضائیه مستقل است درباره دیوان عدالت اداری و هر کدام از سازمان های وابسته به قوه، قانون مفصلی دارد؛ در برخی سنوات قانون آن تغییر کرده که می‌تواند بر دستگاه‌های اجرایی و وقوه نظارت کند در همه دولت ها بوده است./807/پ201/ج1

ارسال نظرات