۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۰
کد خبر: ۲۹۸۳۷۴

نخستین دوره جایزه بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ نخستین جایزه بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان از سوی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان ایران راه‌اندازی می‌شود.
انجمن نويسندگان کودک و نوجوان ايران

 

به گزارش خبرگزاری رسا، با امضای نخستین تفاهم‌نامه بین انجمن نویسندگان کودک و نوجوان از ایران و مجمع نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان از ترکیه، طرح بین‌المللی جایزه کتاب کودک و نوجوان اجرایی شد.

 

در این طرح، سازمان‌های غیردولتی فعال در حوزه کتاب کودک و نوجوان و سایر موضوعات فرهنگی مرتبط با کودکان و نوجوانان در حوزه کشورهای اسلامی، منطقه خاورمیانه و اروپا گردهم می‌آیند و به طور دواطلبانه هر سال اجرای مراحل مختلف جمع‌آوری و داوری و انتخاب آثار برتر و اهدای جایزه‌ها را به عهده می گیرند.

 

بر اساس اعلام کمیته فرهنگی و روابط بین‌الملل پیشنهاد اجرایی این طرح 6 ماه پیش مطرح شده و در دیدارهای بین دو انجمن موافقت‌های اولیه صورت گرفته است. در ایران پس از بررسی‌های اولیه کلیات طرح به تصویب هیئت مدیره انجمن رسیده و در پی آن پیش‌نویس آیین‌نامه اجرایی تهیه و به زبان ترکی استانبولی ترجمه و در اختیار طرف دیگر قرار گرفته است. در دیدار رئیس هیئت مدیره انجمن و هیئت همراه با مدیران مجمع نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان ترکیه که در حاشیه دومین سمینار بین‌المللی ادبیات کودک و نوجوان انجام شد، بندبند آیین‌نامه اجرایی به مذاکره گذاشته و بر اساس نظرات دو طرف تغییرات لازم در آن داده شد.

 

بر اساس این آیین‌نامه درخواست سازمان‌های غیردولتی فعال در زمینه‌های متنوعی چون ادبیات کودک و نوجوان، اعم از داستان، شعر، بازنویسی ترجمه، پژوهش‌های نظری و دیگر زمینه‌های مرتبط به فعالیت‌های فرهنگی مرتبط به کودک و نوجوان در هیئت مدیره بین‌المللی مطرح و پس تصویب تشکل‌های غیردولتی به عضویت فدراسیون اهدای جایزه بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان درخواهند آمد. نحوه عضوگیری، دبیرخانه های دایمی و موقت، روش انتخاب اعضای دایمی و غیر دایمی هیئت مدیره، زمینه‌هایی که در آن‌ها جایزه اهدا می‌شود، و دیگر موارد در پیش‌نویس آیین نامه ذکر شده است.

 

همچنین در این جایزه تلاش شده است که شرکای انجمن نخست از میان کشورهای همسایه یعنی کشورهای اسلامی و سپس کشورهای خاورمیانه و در ادامه کشورهای اروپایی انتخاب شود. هر چند ذکر منطقه جغرافیایی به معنی عدم توجه به کشورهای قاره‌های افریقا یا آمریکا یا استرالیا نیست، این تذکر فقط برای روشن‌تر شدن وسعت این فعالیت فرهنگی آورده شده است.

 

بر اساس این گزارش در روز شنبه 24 اکتبر نخستین تفاهم‌نامه بین انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و یک تشکل غیردولتی غیر ایرانی در قالب این جایزه در استانبول به وسیله رئیس هیئت مدیره انجمن نویسندگان امضا شد.

 

در این تفاهم نامه موافقت دو تشکل غیردولتی برای همکاری در زمینه پایه گذاری جایزه بین المللی، نحوه جذب مشارکت انجمن های فعال در زمینه کتاب کودک و نوجوان در کشورهای اسلامی، منطقه خاورمیانه و اروپا و تنظیم آیین نامه اجرایی ذکر شده است.

 

کمیته فرهنگی و روابط بین الملل انجمن امیدوار است نخستین دوره این جایزه را در تابستان 1395 در تهران برگزار کند./998/د102/ق 

منبع: انجمن نویسندگان کودک و نوجوان

ارسال نظرات