۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۹
کد خبر: ۲۹۷۰۸۳
رییس ستاد تفسیر قم:

بانکداری به سبک غرب مخرب‌تر از ماهواره است

خبرگزاری رسا ـ رییس ستاد تفسیر قرآن قم عامل بی حجابی و بی بند و باری در جامعه را انجام معاملات حرام بانکی دانست و گفت: بیشتر از ماهواره ها، رواج ربا و معاملات حرام باعث این بی غیرتی، بی حجابی و بی بند و باری‌ها شده است که نتیجه شیوه بانکداری غربی و غیر اسلامی است.
حجت‌الاسلام علي‌اصغر قرائتي، رئيس ستاد تفسير استان قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم سخنرانی و عزاداری سالار شهیدان در شب هشتم محرم در مسجد الزهرا(س)، واقع در منطقه پیام نور قم با سخنرانی حجت الاسلام علی اصغر قرائتی، رییس ستاد تفسیر قرآن استان قم برگزار شد.

 

حجت الاسلام قرائتی با اشاره به آیه 6 و 7 سوره مبارک حمد اظهار داشت: مسلمانان در نمازهای روزانه، 10 بار از خداوند متعال درخواست هدایت می کنند؛ پیامبران خدا، ائمه معصوم(ع)، شهدا و صالحین از هدایت شدگان هستند و افرادی که مورد غضب خداوند متعال هستند، هدایت نیافته اند.

 

انتقاد پذیری

وی با تأکید بر اینکه، مسلمان معتقد تا پایان عمر اصلاح پذیر است تصریح کرد: برخی افراد از انتقاداتی که به آن ها می شود، نه تنها استقبال نمی کنند، بلکه ناراحت می شوند؛ در احادیث و روایات اسلامی، انتقاد پذیری یکی از صفات مؤمنین دانسته شده است.

 

رییس ستاد تفسیر قرآن قم به تشریح چرایی تقلید مسلمانان از مراجع تقلید پرداخت و ابراز کرد: فردی معتقد بود که نیازی به تقلید از مراجع ندارد؛ به وی گفته شد، برای تشخیص شیوه صحیح خواندن نماز، باید به آیات قرآن کریم و صدها روایت از اهل بیت(ع) درباره نماز مراجعه کنی؛ فرد مدعی گفت، اینگونه باید برای هر یک از فرائض دینی مقداری از عمر خود را صرف کنم؛ در نهایت متوجه شد که مراجع تقلید، عمر خود را در این راه گذاشته اند و اسلام برای راحتی مسلمانان، به تقلید از مراجع سفارش کرده است.

 

اعمال انسان بی اخلاق در درگاه حق مقبول نیست

وی اخلاق را ظرفی برای اصول و فروع دین دانست و گفت: مسلمان بی اخلاق، هیچ یک از اعمالش به درگاه حق، قبول نمی شود؛ گاهی اوقات نیاز است آبروی فردی ریخته شود تا به خود بیاید و اعمالش را درست کند؛ این افراد به خواست خداوند متعال است که هدایت می شوند.

 

علوم چهار گانه بشر

حجت الاسلام قرائتی خاطرنشان کرد: امام سجاد(ع) در حدیثی علوم مردم را به چهار دسته تقسیم کرده است که شامل، خدا شناسی، شناخت آنچه خداوند برای انسان آفریده، شناخت اراده خداوند برای انسان و شناخت چیزهایی که انسان را از دین بیرون می کند.

 

وی به آسیب شناس بودن مسلمانان تأکید کرد و اظهار داشت: هر انسانی که در زندگی خود آسیب شناسی کند، موفق خواهد بود و از ضعف و آسیب دیدگی جلوگیری می کند؛ شیوه جنگ دشمنان اسلام، جنگ نرم است و به گونه ای است که به تدریج بر عقاید مسلمانان نفوذ می کنند.

 

شیوه بانکداری کشور غیر اسلامی است

رییس ستاد تفسیر قرآن قم با انتقاد شدید از شیوه بانکداری در کشور تصریح کرد: چرا در کشور عراق با وجود فراوان ماهواره و آزادی بیشتر در این زمینه، بی بند و باری و بی حجابی نسبت به ایران کمتر است؛ بیشتر از ماهواره ها، رواج ربا و معاملات حرام باعث این بی غیرتی، بی حجابی و بی بند و باری ها شده است که نتیجه شیوه بانکداری غربی و غیر اسلامی است.

 

وی افزود: بسیاری این معاملات را توجیه می کنند و نوعی کلاه شرعی بر آن می گذراند، تا بتوانند کار خود را انجام دهند؛ افرادی نیز که از حرام بودن این معاملات با خبر نیستند، همانند شخصی که بدون آگاهی از ماهیت یک نوشیدنی مثل شراب، از آن استفاده می کند، اثر وضعی این معامله غیر شرعی بر آن ها وارد می شود و وضعیتی که اکنون در جامعه شاهد آن هستیم به وجود می آید.

 

حجت الاسلام قرائتی اظهار داشت: امروزه مسلمانان بدون این که متوجه باشند، به تدریج از دین خارج می شوند؛ کارمندی که موظف است هشت ساعت کاری به مردم خدمت کند، با کم کاری و از زیر کار در رفتن، حقوق خود را شبهه دار و ناپاک می کند؛ امام زمان(عج) سرباز پاک می خواهد و سرباز پاک، شامل مردی که انسانیت و غیرت و زنی که عفت و پاکدامنی داشته باشد، می شود.

 

پیشگیری از نفوذ دشمن

وی با تأکید به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب درباره نفوذ دشمن تصریح کرد: باید با دقت مراقب نفوذ دشمن باشیم چرا که در چند سال اخیر، به قدری که مسلمانان یکدیگر را کشته اند، آمریکا و اسرائیل مسلمان نکشته است؛ قدر نعمت ولایت را باید بدانیم و تا زمانی که مسلمانان با هم متحد نشوند و اسلام را یاری نکنند، خداوند متعال حجتش را بر زمین نمی فرستد./840/پ202/ف

 

ارسال نظرات