۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۴
کد خبر: ۲۹۶۲۳۴
کارشناس دینی تأکید کرد؛

ضرورت رعایت تعادل و پرهیز از افراط و تفریط در عبادت

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مذهبی به ضرورت رعایت تعادل و پرهیز از افراط و تفریط در عبادت اشاره کرد و گفت: مناجاتی که بیشتر از ظرفیت، معرفت و توان انسان باشد یا فرد را به اوج می رساند و یا این که سقوط می کند بنابراین کسانی که در ابتدای راه هستند، شایسته است که در بحث مناجات افراط نکنند تا آسیب نبینند.
ضرورت رعایت تعادل و پرهیز از افراط و تفریط در عبادت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام نظافت، کارشناس مذهبی، بعد از ظهر امروز در مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) که در مکتب نرجس برگزار شد، با اشاره به قالب های مختلف مناجات، گفت: نماز، تلاوت قرآن؛ ادعیه، تعقیبات نماز و مناجات های معصومان و روزه، توسل و اشک ریختن بر مصیبت از جمله مناجات است.

 

وی با اشاره به این روایت که می فرماید: «هر کسی که با مؤمن درد و دل کند، گویی با خدا درد و دل کرده است»، اظهار کرد: اهل بیت(ع) شیوه مناجات کردن را به ما می آموزند و نیز توسل و اشک ریختن بر مصیبت هایی که بر اهل بیت (ع) وارد شده است، ارتباط با معصومان و آن نیز شیوه ای از مناجات است.

 

حجت الاسلام نظافت به ویژگی های کمی و کیفی مؤثر در مناجات اشاره و بیان داشت: هر کسی زمانی را در زندگی باید به مناجات اختصاص دهد و مناجات از نظر کیفیت به حالات و شرایط روحی انسان، زمان و مکان بستگی دارد.

 

ضرورت رعایت تعادل و پرهیز از افراط و تفریط در عبادات و کارها

این کارشناس مذهبی در ادامه به ضرورت رعایت تعادل و پرهیز از افراط و تفریط در عبادت اشاره و تصریح کرد: مناجاتی که بیشتر از ظرفیت، معرفت و توان انسان باشد یا فرد را به اوج می رساند و یا این که سقوط می کند بنابراین کسانی که در ابتدای راه هستند، شایسته است که در بحث مناجات افراط نکنند تا آسیب نبینند.

 


وی با بیان این که حالت عطش از مناجات همیشه باید برای ما باقی بماند، گفت: مهم این است که با مناجات ارتباط برقرار شود اما نباید به خود سخت گرفت تا حالت خستگی و زدگی ایجاد نشود.

 

حجت الاسلام نظافت بر صبر در عبادت تأکید و بیان داشت: در روایت توصیه شده است که در مناجات با خدا خود را خسته نکنید و نیز صبر داشته باشید و با مقدار کم عبادت حال مناجات با خدا را ایجاد کرد و به تدریج این ارتباط با خدا را توسعه بخشید.

 

این کارشناس مذهبی در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت تعادل در کارها اشاره و اظهار کرد: در روایات نیز تأکید شده است که ساعتی را برای مناجات و ساعتی را برای اصلاح زندگی اختصاص بدهید.

 

حضرت زهرا الگوی انسان های فرهیخته است

وی حضرت زهرا(س) را الگوی انسان های فرهیخته دانست و خاطرنشان کرد: حضرت زهرا برای زندگی و رسیدگی به همسر خود وقت می گذاشتند و امیرمومنان(ع) نیز کار برای خانم ها را جهاد تعریف می کردند که برای خانم ها جهاد خوب شوهر داری و برای مردان کسب روزی حلال است.

 

حجت الاسلام نظافت در ادامه به روایتی از امام علی (ع) در خصوص انسان های عاقل و متعادل اشاره و اظهار کرد: حضرت می فرماید: «لذت از مناجات، لذت از معاش و لذت از محرم از ویژگی های انسان های عاقل است» و این یعنی این که انسان های عاقل متعادل هستند.

 

این کارشناس مذهبی حلال بودن و صاحب جمال را از ویژگی های لذت عنوان و تصریح کرد: زیبایی توأم با حیا باشد و این جوانمردی است، فلسفه عفاف و حجاب نیز همین است که آرامش را از دیگران سلب نکنیم.

 

وی با بیان این که هر چه عقل کمتر شود، افراط و تفریط بیشتر می شود، بیان داشت: برخی فقط به مناجات توجه داشته و از بخش های دیگر زندگی غافل می شوند و برخی از افراد نیز توجه به نیازهای جسمی دارند در حالی که هر کدام از امیال باید سهمی در زندگی داشته باشد و باید برنامه ریزی شود.

 

حجت الاسلام نظافت به طلبه های خواهر توصیه کرد: وقت خود را مدیریت کنید تا به همه شؤون زندگی رسیدگی کنید و در عمل مبلغ دین باشید و با اراده و عمل سبک زندگی اسلامی را محبوب دیگران کنید.

 

این کارشناس مذهبی در ادامه به روایت هایی از اهل بیت در خصوص توجه به همه جنبه ها در زندگی اشاره و اظهار کرد: امام رضا (ع) و امام موسی کاظم (ع) به ارتباط با دوستان خوب تأکید داشته اند.

 

وی خاطرنشان کرد: برخی از بخش ها در زندگی اصالت دارد مانند مناجات ها اما برخی دیگر مانند لذت ها جنبه کمکی دارد و باید در هر بخش از زندگی به اصول توجه شود تا دچار افراط و تفریط نشویم.

 

حفظ تجربیات از علایم عقل است

حجت الاسلام نظافت در ادامه حفظ تجربیات را علامت های عقل عنوان و اظهار کرد: برخی از چیزها را در صحنه عمل می بینیم به همین دلیل توصیه به خواندن تاریخ می شود و با توجه به این که عمر انسان کوتاه است و فرصت آزمون و خطا نیست، تجربیات را حفظ و سعی در به کارگیری آن داشته باشیم./1310/202/ب1

ارسال نظرات