۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۴
کد خبر: ۲۹۵۱۰۶

اعلام ویژه برنامه‌های صداوسیمای خراسان رضوی در ماه محرم

خبرگزاری رسا ـ ویژه برنامه‌های صداوسیمای خراسان رضوی به مناسبت ماه محرم الحرام اعلام شد.
محرم

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از روابط عمومی صداوسیمای خراسان رضوی، برنامه های رادیو ویژه محرم عبارتند از:

 

«کاروان عاشورای حسینی»

شبکه استانی صدای خراسان رضوی همزمان با فرا رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی (ع) و ایام سوگواری ابا عبدالله الحسین (ع) اقدام به تولید ویژه برنامه هایی به این شرح نموده است.

 

« بیا تا برویم »

ویژه برنامه رادیویی « بیا تا برویم » به مدت 12 شب از روز اول محرم تا شهادت امام سجاد (ع) ساعت 18 تا 19 به روی آنتن می رود. در این 12 برنامه هر شب به صفات و فضائل یکی از بزرگان کربلا مانند حضرت علی اکبر (ع)، حضرت علی اصغر (ع)، حضرت ابوالفضل (ع) و ... پرداخته می شود و فلسفه قیام عاشورا و انگیزه ها و ارزشها و حوادث و اتفاقات روز شمار محرم توسط کارشناسان بحث و بررسی می شود. همچنین در این تکیه رادیویی مداحی، وعظ، سینه زنی، تواشیح، گزارش از عزاداری ها و هیئات مذهبی و ... به تهیه کنندگی علیرضا اعلم سیستانی همراه عزاداران حسینی (ع) می شود.

 

«عطش فرات»

دو ویژه برنامه رادیویی در روز تاسوعا و عاشورا هر کدام به مدت 4 ساعت از ساعت 9 تا 13 به تهیه کنندگی نادر افشار با عزاداران حسینی (ع) همراه  می شود. در این برنامه عزاداری های سطح شهر مشهد، اطراف حرم، شهرستان های استان، ارتباط با سایر مراکز و گزارش های گزارشگران، گفتگو با شخصیت ها، نوحه خوانی، پخش نماز ظهر تاسوعا و عاشورا مستقیم از محل مراسمات در قالب یک برنامه تعاملی به مخاطبان ارائه می شود.

 

«نغمه خوان عشق »

در این برنامه با مداحان اهل بیت (ع) و پیر غلامان در 10 برنامه 30 دقیقه ای به تهیه کنندگی میثم نظری زاده گفت‌وگو می شود.

 

« مستندهای عتبات عالیات »

در ایام سوگواری ابا عبدا... الحسین (ع) از 10 مستند رادیویی تهیه شده توسط مرضیه رحیمی در قالب مستندهای عتبات عالیات عراق و کربلا رونمایی می شود.

 

« انعکاس »

ویژه برنامه « انعکاس » در دهه اول محرم به تهیه کنندگی امیر رضا رئوف به روی آنتن می رود. این برنامه با موضوع کتاب از محل بازارچه کتاب مشهد هر روز یک کتاب با موضوع محرم را رونمایی می کند. همچنین با نویسندگان، ناشران، مردم و ... گفتگو می شود.

 

« نوای محرم »

ویژه برنامه رادیویی« نوای محرم » در واحد شعر و موسیقی مرکز خراسان رضوی تهیه شده است.

 

این برنامه با معرفی پیرغلام امام حسین (ع) آقای رضا یعقوبیان و با بهره گیری از موسیقی های فاخر در خصوص امام حسین (ع) و با موضوع بیان تفاوت مداحی در مولودی و مداحی تهیه شده است.

 

عوامل برنامه « نوای محرم » عبارتند از: تهیه کننده و مجری: سعید دمیرچیلو؛ صدابردار: ناصر نجفی؛ مهمان برنامه: استاد رضا یعقوبیان.

 

گفتنی است در سایر برنامه های شبکه استانی صدای خراسان رضوی اعم از خانواده، کودک، جوان، ورزش، صبح گاهی، عصر گاهی، دهکده و ... به موضوع محرم، عزاداری، فرهنگ عاشورایی، زائران حرم و ... پرداخته می شود.

 

برنامه های سیما

سیمای خراسان رضوی نیز در آستانه ماه محرم و عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدا... الحسین (ع) اقدام به تهیه و تولید ویژه برنامه هایی به این شرح کرده است:

 

« بهشت حسین (ع) »

ویژه برنامه تلویزیونی « بهشت حسین (ع) » در دهه اول محرم هر شب به مدت 50 دقیقه به تهیه کنندگی محمد حسین محمدی همراه با عاشورائیان به تبیین حماسه محرم و تاریخ عاشورا از ساعت 19:30 تا 20:30 می پردازد.

 

ارتباط زنده با حرم مطهر رضوی و انعکاس عزاداری های مردم، کارشناسان مذهبی با تبیین قیام و نهضت عاشورا، گزارش از سنت های عزادری در استان و شهرستان ها، مداحی، شعر خوانی عاشورایی و ... از بخش های مختلف این برنامه است.

 

همچنین این برنامه در روز تاسوعا و عاشورای حسینی (ع) از صبحگاه تا شامگاه به انعکاس عزاداری های حسینی (ع) از حرم مطهر رضوی و سراسر استان می پردازد.

 

« شبانه محرم »

برنامه « شبانه محرم » در ایام سوگواری ماه محرم با رویکرد کارکردهای اجتماعی محرم و عاشورا به تهیه کنندگی علی خیابانی به تأثیر محرم در زندگی روز مره مردم می پردازد. مستندهای گزارشی، با پیر غلامان، فتورمان، با کاروان، کارشناس، عزاداری، نوحه خوانی  و ... از بخش های مختلف این برنامه از ساعت 21 تا 22 است.

 

« بچه های محرم »

سیمای کودک با عنوان « بچه های محرم » ساعت 13:30 در ایام محرم ویژه تبیین قیام امام حسین (ع) ویژه کودکان پخش می شود.

 

« محفل حسینی (ع) »

برنامه « محفل حسینی (ع) » در دهه اول محرم به تهیه کنندگی جواد خانی به عزاداری شهرستان های استان در ساعت 17:30 می پردازد.

 

« سایه سار ادب »

این برنامه به تهیه کنندگی محمد جواد دهقان زاده به موضوع ادب در محرم و آداب و رسوم محرم در ساعت 18 می پردازد. در سایر برنامه های شبکه نیز این مناسبت گرامی داشته می شود.

 

  نوا های موسیقایی در ماه محرم

همزمان با فرارسیدن ماه محرم ماه قیام و خون و شهادت واحد شعر و موسیقی صدا وسیمای خراسان رضوی  اقدام به تولید موسیقی هایی به این شرح نموده است.

 

نینوا

قطعه موسیقی « نینوا » با خوانندگی آقای محمد مصلحی، آهنگسازی و تنظیم رضا صادقی به مدت 4 دقیقه و 28 ثانیه در ساختار سنتی ایرانی با موضوع محرم ساخته شده است.

 

یادگار

قطعه موسیقی « یادگار » با موضوع جانباختگان حادثه منا و  با آهنگسازی و صدای فرهاد قربانی، تنظیم وحید طاهرخانی و با شعری از حمید بیات در ساختار پاپ و تصویرگذاری مناسب به مدت 4 دقیقه و 7 ثانیه در واحد شعر و موسیقی مرکز خراسان رضوی ساخته شده است./930/101/ب3

 

ارسال نظرات