۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۹
کد خبر: ۲۹۲۵۵۱

چند خبر کوتاه از خراسان شمالی

خبرگزاری رسا ـ راه اندازی کتابخانه تخصصی نهج‌ البلاغه در بجنورد، ورود پیکر حجاج جانباخته خراسان شمالی به کشور و مراسم ترحیم قربانیان فاجعه منا در شهرهای مختلف استان عناوین برخی از اخبار کوتاه خراسان شمالی هستند.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت‌الاسلام ناصر هدایتی، سرپرست معاونت امور فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی، از راه اندازی کتابخانه تخصصی نهج‌البلاغه در شهرستان بجنورد خبر داد.

 

وی امروز در آیین افتتاحیه این کتابخانه اظهار کرد: این کتابخانه به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مشارکت اداره کل کتابخانه های عمومی استان با 500 جلد کتب تخصصی در زمینه نهج‌البلاغه تجهیز شده و برای ترویج و نشر فرهنگ نهج‌البلاغه در اختیار این مرکز قرار داده شده است.

 

حجت الاسلام هدایتی اضافه کرد: این کتابخانه به منظور توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی و نیز توزیع عادلانه کتاب و دسترسی آسان علاقه مندان به کتاب های تخصصی راه‌اندازی شد.

 

وی همچنین با بیان اینکه یکی از رویکردها و ماموریت های اصلی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی توزیع کتاب است، افزود: در همین راستا طرحی مبنی بر راه اندازی کتابخانه های تخصصی در استان مصوب شد که در حال حاضر در دست اقدام است که کتابخانه تخصصی نهج البلاغه یکی از کتابخانه های راه اندازی شده از این طرح به شمار می رود.

 

پیکر دو تن از حجاج خراسان شمالی وارد کشور شد

مدیر حج و زیارت خراسان شمالی اعلام کرد: پیکر دو تن از حجاج این استان، امروز در نخستین مرحله از انتقال اجساد جان باختگان فاجعه منا، وارد کشور شد.

 

محمدباقر قاصری اظهار کرد: بر اساس فهرست اعلامی سازمان حج و زیارت، پیکر محمدابراهیم باقری و فرزندش محمد باقری از شهرستان اسفراین، که در جریان حادثه منا جان باخته بودند، به ایران منتقل شده است.

 

وی اضافه کرد: در فاجعه مزبور 465 تن از حجاج کشور جان باخته بودند که 15 تن آنان از استان خراسان شمالی هستند.

 

قاصری افزود: بنا به اعلام سازمان حج و زیارت امروز نیز پیکر مطهر شمار دیگری از قربانیان فاجعه منا به کشور وارد خواهد شد که احتمالا شمار دیگری از حجاج جان باخته استان در میان آنان خواهند بود.

 

وی گفت: اجساد جان باختگان حادثه منا روز دوشنبه در استان تشییع خواهد شد.

 

مراسم ترحیم حجاج جانباخته خراسان شمالی در فاجعه منا

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان شمالی در پی جانباختن جمعی کثیری از ضیوف‌الرّحمان و مؤمنانِ مهاجر الی‌الله در فاجعۀ مصیبت بار منا، با صدور اطلاعیه فراخوان و دعوت عمومی از مردم  داغدار و عزادار و شهید پرور استان خراسان شمالی دعوت کرد تا در مراسم ترحیم و گرامیداشت حجاج عزیز که مظلومانه در جوار ملکوتی خانه معشوق جان به جان آفرین و به دیدار حضرت معبود شتافتند، شرکت کنند.

 

در این اطلاعیه آمده است: فاجعه‌ دلخراش و مصیبت‌ بار منا که در آن جمع کثیری از ضیوف‌ الرحمان و مومنانِ مهاجرالی‌الله از کشورهای مختلف، جان باختند، اندوهی بس بزرگ در جهان اسلام پدید آورده و عید مسلمانان  را به عزا  تبدیل کرد.

 

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان شمالی در این اطلاعیه با اعلام تسلیت مجدد به ملت شهید پرور و سوگوار و عموم مردم شریف و قدرشناس ایران اسلامی و به ویژه به رهبر معظم انقلاب و تمامی خانواده های داغدار و معزا؛ این حادثه هولناک و فاجعه دلخراش را زنگ خطری برای جهان اسلام و زنگ پایان عمر و آغاز سراشیبی تند و سقوطی خطرناک برای رژیم مزدور و مسلمان کش آل سعود دانسته و از عموم مردم فهیم و قدرشناس باب الرضا گنجینه معرفت ها می خواهد تا با حضور پررنگ، با شکوه و معنوی خود در مراسم ترحیم جانباختگان این حادثه که فردا یکشنبه، دوازدهم مهر از ساعت 15 و 30 دقیقه عصر در مسجد انقلاب بجنورد آغاز می شود، ضمن نمایش وحدت و اتحاد خود و تکریم و تجلیل از جایگاه این جانباختگان و اعلام همدردی با خانواده های داغدار ایشان، خشم مقدس و انقلابی خود را از کوتاهی و بی کفایتی رژیم آل سعود فریاد زنند.

 

سهل انگاری و بی کفایتی آل سعود در مدیریت حج غیرقابل چشم پوشی است

امام جمعه اهل سنت شهرستان راز و جرگلان خراسان شمالی گفت: سهل انگاری و بی کفایتی آل سعود در مدیریت حج غیرقابل چشم پوشی است.

 

آخوند رحیم بردی صمدی با تسلیت حادثه منا و کشته و زخمی شدن چند هزار نفر از زائران حج تمتع کشورهای مختلف از جمله صدها نفر از زائران ایران اسلامی، اظهار کرد: جامعه اهل سنت خراسان شمالی عاملان این فاجعه عظیم را به شدت محکوم می کنند.

 

وی با بیان اینکه فاجعه منا برای تمامی مسلمانان اعم از شیعه و سنی دردناک است، افزود: این حادثه ناگوار به دلیل بی کفایتی و سهل انگاری مسئولان سعودی در مدیریت حج صورت گرفته و آل سعود مقصر اصلی آن محسوب می شود.

 

آخوند صمدی که مدیر حوزه علمیه اهل سنت حنفیه بخش جرگلان شهرستان راز و جرگلان در استان خراسان شمالی نیز هست، تصریح کرد: سهل انگاری های مکرر و بی کفایتی آل سعود در مدیریت حج غیرقابل چشم پوشی است.

 

به گفته وی مسئولان عربستان سعودی بایستی به دلیل این فاجعه در برابر همه مسلمانان پاسخگو بوده و از خانواده های داغدار و بازماندگان حجاج کشته شده به صورت مناسب، دلجویی داشته باشند.

 

عضو شورای فتاوی اهل سنت خراسان شمالی با تأکید بر اینکه می بایست چرایی و چگونگی این فاجعه عظیم به خوبی مشخص شده و با عاملان و مسببان آن برخورد قانونی و جدی صورت گیرد، افزود: اگر مدیریت حج به خوبی صورت می گرفت تحت هیچ شرایطی چنین فاجعه ای با این میزان کشته و زخمی صورت نمی گرفت به همین دلیل نیز باید گفت فاجعه منا با این تعداد کشته و زخمی بسیار عجیب و مشکوک است./9314/203/ب2

ارسال نظرات