۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۳
کد خبر: ۲۹۱۷۸۹
نادری مطرح کرد؛

نشست نقد و بررسی کتاب ژئوپلینیک شیعه و اسلام سیاسی در خاورمیانه برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست نقد و بررسی کتاب ژئوپلینیک شیعه و اسلام سیاسی در خاورمیانه در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباط تهران برگزار شد.
دکتر احمد نادري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، احمد نادری، مؤلف کتاب ژئوپلیتیک شیعه و اسلام سیاسی خاورمیانه امروز در نشست نقد و بررسی کتاب ژئوپلینیک شیعه و اسلام سیاسی در خاورمیانه که در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباط  برگزار شد، با اشاره به دلیل اینکه این کتاب در آلمان چاپ شده است، گفت: آلمانی زبان‌ها با پدیده تشیع آشنایی مستقیم ندارند در تاریخ است که ارتباط  آلمان با آسیای غرب و مرکز تشیع کم بوده و همین سبب شد تا مطالعه شیعی شناسی در آلمان بسیار ضعیف باشد.

 

وی افزود: آلمانی‌ها امروزه اسلام شیعی را زیر مجموعه اسلام سنی معرفی می‌کنند اگر چه این پدیده در بسیاری از کشورهای غربی وجود دارد و دلیل چاپ این کتاب در آلمان همین موضوع بود.

 

مؤلف کتاب ژئوپلیتیک شیعه و اسلام سیاسی در خاورمیانه با اشاره به محتوای کتاب، تصریح کرد: این کتاب در دو بخش اصلی و در 8 فصل نگارش شده است و بخش اول در مورد نظریه سیاسی شیعه و سیاست‌های ایران که در محدوده منطقه آسیای غرب به عنوان مرکز تشیع اعمال می‌کند است.

 

نادری بیان داشت: بخش دوم این کتاب شامل مسائل عراق پس از صدام است و هدف از این موضوع بیان ارتباط  ایران و عراق بود زیرا عراق برای ایران نسبت با سایر کشورهای متفاوت است.

 

وی ابراز کرد: بخش سوم این کتاب اسلام شیعی و سنی را از یکدیگر به عنوان یک گفتمان مجزای تاریخی از یکدیگر جدا شده است و در این کتاب دال گفتمان تسنن را خلافت و گفتمان تشیع را امامت فرض شده است.

 

مؤلف کتاب ژئوپلیتیک شیعه و اسلام سیاسی در خاورمیانه گفت: در این کتاب اسلام سیاسی در قرن نوزدهم مطرح شده که در این بخش اخوان المسلمین، القاعده و داعش ذکر شده و همچنین ولایت فقیه در فقه شیعی مطرح می‌شود.

 

نادری بیان داشت: در کتاب ژئوپلینیک از نظریه‌ امام راحل در بحث ولایت فقیه شیعه چند مورد ذکر شده مانند تعبد دولتی شیعه که این تعبد مبنای رفتار ایران بعد از انقلاب در منطقه و در رابطه روابط بین الملل، وجوب تشکیل حکومت از وجود فقها، ولایت فقیه و حفظ نظام در این کتاب مطرح است.

 

وی افزود: اسلام شیعی نگاه به آینده و ظهور منجی دارد ولی اسلام سنی نگاه به گذشته دارد.

 

مؤلف کتاب ژئوپلیتیک شیعه و اسلام سیاسی اظهار داشت: پس از فروپاشی جماهیر شوروی پیش بینی آنتینتون این بود که جنگ تمدن‌ها بین تمدن غرب و اسلام خواهد بود، زیرا تمدن اسلام دارای ارزش‌های جهان شمول است.

 

نادری در پایان خاطرنشان کرد: در تمدن اسلام نزاع میان تمدنی در این کتاب ذکر شده که در نهایت به نفع جمهوری اسلامی ایران پایان می‌یابد./813/202/ب2

ارسال نظرات