۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۲
کد خبر: ۲۹۱۶۹۰
حجت‌الاسلام عالی:

حجاب یک مسأله اجتماعی است/ نهضت‌‌های ضد استکباری از مجالس عزاداری امام حسین آغاز شد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام عالی با بیان این‌که چرا دشمن از مجالس عزاداری ساده وحشت دارد، گفت: بعداز اینکه انگلیسی ها رضاخان را درایران به قدرت رساندند، اولین چیزی که ممنوع شد، مجلس سیدالشّهدا (ع) بود؛ علاوه برآن، محمدرضاشاه هم بیشترین فشارها را بر همین مجالس سخنرانی و عزاداری وارد می کرد چرا که می‌دانستند این مجالس چه اثری بر اعتقادات مردم دارد.
حجت الاسلام عالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درمشهد، در هفتمین روز از دهه ولایت، مراسم گرامیداشت این ایام فرخنده درمحل مجتمع بقیه الله(عج) مشهد برگزار شد.

 

صلوات از برترین اذکار است

دراین مراسم حجت الاسلام عالی گفت: یکی ازسنت های حسنه ای که دربین ما وجود دارد، بلندصلوات فرستادن است. خوب است بپرسیم مگرصلوات یک ذکر نیست؟ الزامی ندارد که اذکار بلند گفته شوند. پس چرا ما ذکر صلوات را بلند ادا می کنیم؟ پاسخ این است که اگرچه صلوات هم یک ذکر است ـ که ازبرترین اذکار هم هست، چراکه هم تکبیر است، هم تهلیل، هم تسبیح و هم تحمید، یعنی مجموعه ای از الله اکبر، سبحان الله و الحمدلله درصلوات درآن وجود داردـ اما علاوه بر ذکر بودن، جایگاه نشان دادن مسلمانی هم هست و به نوعی تبدیل به نماد شده است.

 

وی افزود: زمانی که یک مسلمان صلوات را بلند می فرستد، درود برمحمد(ص) وخاندانش را ازخدا می خواهد که این یعنی دعا، فلذا صلوات هم از برترین اذکار است وهم از برترین ادعیه. درکناراین، یکبار اصول دین خودرا هم مرور می کند؛ چراکه در«اَللهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد» هم «الله» را به عنوان خدای عادل خود می شناسد، هم «محمد» را به نبوت قبول دارد و هم «آل» اورا به نام امامانش معرفی می کند. به این دلایل، صلوات یک نماد مسلمانی است.

 

اذان نماد مسلمانی است

حجت الاسلام عالی اذان را یکی دیگر از نمادهای اسلام خواند و گفت: قدیمی ترها به یاد دارند که وقت اذان، مغازه داران جلوی مغازه خود اذان می گفتند، با صدای بلند و طوری که دریک پیاده رو صدای اذان چند نفر با هم تداخل پیدا می کرد. آن دوران در هر شهر حالتی بود که شما در هر جایی که بودید در هنگام اذان صبح، ظهر یا مغرب امکان نداشت متوجه نشوید، اما متأسفانه الآن در شهرهای بزرگ وضعیتی پیش آمده که در بعضی مناطق اگر رادیو و تلویزیون نباشد، هرچه گوش تیز بکنید هم صدای اذان را نمی شنوید.

 

وی ادامه داد: اذان یکی ازنمادهای مسلمان بودن است، ازشهری که دروقت افق شرعی صدای اذان بلند است، میتوان فهمید که متعلق به یک کشور اسلامی است و مردم این شهر مسلمان هستند. شهری که وقت اذانش، با وقت های دیگرش تفاوتی نکند شهرمردگان است. چرا وقتی غرب از اشاعه زشت ترین عاداتش خجالت نمی کشد، ما از بلند اذان گفتن که یک عادت زیبا و یک سنت حسنه است، شرم داشته باشیم؟

 

نامگذاری فرزندان با اسامی اهل بیت، برکت را به خانه می آورد

دراین برنامه که باحضور جمع کثیری از مردم مشهد ادامه می یافت، حجت الاسلام عالی روبه پدری که با پسر خردسالش در جلسه حاضر شده بود، کرد و پرسید: نام کودکی که همراه شماست، چیست؟ آن فرد پاسخ داد: نامش علی است. حجت الاسلام عالی روبه سوی جمع حاضر گفت: یکی از وظایفی که هرولی نسبت به فرزند خود دارد، گذاشتن نام نیکو برای اوست. درحدیث می خوانیم اگرنام اهل بیت(ع) برروی فرزندی از یک خانه باشد، خداوند درآن خانه برکت قرار خواهد داد.

 

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از نمادهای مسلمان بودن، داشتن اسم اسلامی است. مثلا اگر شما در جایی بفهمید نام شخصی «حسین» است، به مسلمان بودن و یا شیعه بودن او پی می برید. اساسا درمجموعه حقوق فرزند نسبت به پدرومادر، اول گذاشتن نام نیکو است و پس از آن «یُعَلِّمُه» یعنی تربیت و«یُزَوِّجُه» یعنی مهیا کردن زمینه ازدواج فرزند مطرح می شود.

 

زن باحجاب، نماد مقاومت است

حجت الاسلام عالی حجاب را چهارمین نماد مسلمانان دانست و اظهارداشت: یکی دیگر از نمادهای ما حجاب است؛ مثلا ببینید دریک کشور غربی، اگرشما خانمی را درخیابان ببینید که محجبه است، اولین چیزی که به ذهنتان می رسد چیست؟ اینکه او مسلمان است. دراین لحظه، آن خانم بدون اینکه حرفی بزند، دین خود را برای شما مطرح کرده است. از همین منظر، کارآمدترین شعار دینی در غرب، حجاب است و البته به همین خاطر هم دولته ای غربی به شدت با حجاب مبارزه می کنند؛ کما اینکه دختران محجّبه حق تحصیل در دانشگاه ها را ندارند.

 

وی تصریح کرد: در جامعه ما هم زنی که حجاب اسلامی دارد ـ دراین گرانی و مشکلات اجتماعی ـ نماد مقاومت می شود؛ طوری که وقت قدم زدن درخیابان، باحجاب کامل و اسلامی خود فریاد می زند من برعقیده خود استوار هستم والبته متأسفانه برعکس آن هم صادق است؛ یعنی یک زن بدحجاب خودبه خود از قدرت جبهه مقاومت می کاهد، چون با حضور خود با آن شمایل خاص، به صوررت خودکار تبدیل به مثال نقضی برای جامعه مهدوی و اسلامی شده است.

 

حجت الاسلام عالی فلسفه حجاب را نه یک موضوع شخصی بلکه یک قضیه اجتماعی و عمومی شمرد و خاطرنشان کرد: متأسفانه تصور می شود حجاب مثل غذا خوردن یک موضوع شخصی و سلیقه ای است. مثل اینکه کسی فلان غذا را می خورد و دیگری نمی خورد، حجاب هم لباسی است که کسی می پوشد ودیگری نمی پوشد. اما این نادرست است؛ چراکه افراد دریک جامعه برهم تأثیر می گذارند و مطابق این، یک فرد بی حجاب به هنگام حضور خود در جامعه درحال الگوسازی برای دیگران است.

 

وی در پاسخ به سوالی که بعضی ها ادعا می کنند دل باید پاک باشد، حجاب جزء ظواهر است، گفت: درست است که حجاب جزو ظواهر است ـ بله، حجاب خانمها مثل اسم اهل بیت و مثل ریش برای آقایان جزء ظواهر است ـ اما اگر ظواهر نباشند، دل پاک نمی ماند. بعضی ظواهر اقتضا می کند انسان جور دیگری زندگی کند. مثلا طبیعی است که بدحجابی، جلب توجه هرچه بیشتر نامحرم را اقتضا می کند و این میل به جلب توجه، مقدمه انجام گناه و تیره شدن دل است.

 

وی با اشاره به داستانی از زبان مولوی گفت: مَثَل اسلامی که درآن ظواهر وجود ندارد و فقط افراد دردلهای پاک خود به آن معتقد باشند، مَثَل نقش همان شیری است که مولوی می گفت«شیر بی یال و دُم و اِشکم که دید؟ پس چنین شیری خداهم نافرید». اسلامی که حجاب و اسامی اعتقادی و مراسم مذهبی ندارد، خدا هم نیافریده است.

 

ترسناک ترین سلاح ما برای دشمن، اقامه هیئات مذهبی است

حجت الاسلام عالی گفت: پنجمین نماد مسلمانی برگزاری هیئات و مجالس مذهبی است. امام صادق(ع) از یکی از شیعیان خود پرسیدند آیا برای ما مجلس می گیرید؟ می نشینید کنارهم از ما اهل بیت(ع) صحبت کنید؟ درشادی های ما شادی و در مصائب ما عزاداری کنید؟ آن فرد گفت بله ما این کار را می کنیم. حضرت فرمودند «اِنّی اُحِبُّ تِلکَ المَجالِس». مراسمات مذهبی مورد علاقه و توجه خاص اهل بیت هستند.

 

با رسیدن بحث به این نقطه، یکی ازافراد حاضردرجلسه به شبهه ای اشاره کرد وگفت: برخی می گویند چرا هیئت برای عزاداری امام حسین(ع) برگزار کنیم؟ به جای این کار، پولش را جمع می کنیم به فقرا کمک می کنیم. حجت الاسلام عالی روبه سوی جمعیت گفت: فقرا که روی سرما جادارند وکمک به فقرا از دستورات دین است. اما هرچیزی فایده خاص خودش را دارد؛ این حرف مثل آن است که بگوییم درماه رمضان، روزه توصیه شده است پس ما دیگر نماز نخوانیم وبه جای آن تا ساعت 12 شب روزه دار بمانیم. اینکه نمی شود. هیئت هم به جای خود، کمک به فقرا هم به جای خود.

 

وی با مخاطب قراردادن فردی که سوال قبل را پرسیده بود، گفت: شبهه ای شما یادآوری کردید، جدیدا توسط بعضی از روشنفکر نمایان درحال پخش شدن است، یک شبهه دیگر درمورد این مجالس مذهبی می گوید «تاکی قرارست شیعه درمصیبت عاشورا و فجایع کربلا برسر خود بکوبد؟ بهتر نیست به جای این شور وعزا، درباره فلسفه قیام عاشورا صحبت کرد؟». یعنی می فرمایند به جای سینه زنی و ریختن اشک، مثل سمینارها و همایش ها بنشینیم علمی و فلسفی قیام امام را تحلیل کنیم. بعد هنگام دفاع از مملکت و اسلام، فیلسوف می رود بجنگد یا هیئتی امام حسین(ع)؟

 

حجت الاسلام عالی ادامه داد: اینکه فلسفه قیام کربلا برای مردم گفته شود، بسیار خوب است که بحمدالله این امر در سخنرانی های این جلسات انجام می شود اما ذکر مصیبت و اشک برمصائب اباعبدالله(ع) جایگاهی مخصوص به خود دارد و هیچ چیز نمی تواند مثل آن باشد.

 

وی پشت پرده سیاسی این شبهه افکنی ها را برای مردم تشریح کرد و رو به جمعیت حاضر پرسید: تابحال دقت کرده اید چقدر با هیئات مذهبی مبارزه شده است؟ چرا دشمن از این مجالس عزاداری ساده این قدر وحشت دارد؟ بعداز اینکه انگلیسی ها رضاخان را درایران به قدرت رساندند، اولین چیزی که ممنوع شد، مجلس سیدالشّهدا (ع) بود. علاوه برآن، محمدرضاشاه هم بیشترین فشارها را بر همین مجالس سخنرانی و عزاداری وارد می کرد؟ علت این مبارزه سرسختانه دشمن چیست؟

 

حجت الاسلام عالی درپاسخ به سوالات خود گفت: اگر دقت کنید هر نهضتی که برعلیه استعمار سربلند کرده است، ازمکتب عاشورا و از میان همین مجالس مذهبی بوده است. اساسا انقلاب ما از سخنرانی کوبنده حضرت امام (ره) درسال 42 شروع شد. به همین دلیل هم دشمنان ما اینقدر از سخنرانی علما و هیئت های مذهبی می هراسند. چون اگر جنگی اتفاق بیفتد، اولین کسانی که خون خودرا نثار اسلام و انقلاب می کنند، نه سیاستمداران هستند، نه فیلسوفان بلکه این بچه هیأتی امام حسین(ع) است که می رود مثل حضرت علی اکبر(ع) ایثارگری می کند.

 

وی در پایان افزود: شیعه در بزرگداشت عید غدیر، هیاهو به راه نینداخت و ولایت مطلقه مولایش علی بن ابی طالب (ع) را آَشکارا جشن نگرفت واین کوتاهی باعث شد غدیر را تحریف کنند، وای به حال شیعه اگر روزی درتکریم محرم و صفر از خانه خود بیرون نیاید و با بی توجهی خود، زمینه تحریف کربلا راهم مهیا کند./863/201/ب3

ارسال نظرات