۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۸
کد خبر: ۲۸۵۷۴۸
مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان:

حوزه نسبت به مسائل داخلی کشور بی تفاوت نیست/ حاشیه شهر نیازمد اقدامات فرهنگی و تبلیغی طلاب است

خبرگزاری رسا ـ‌ مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان گفت: روحانیان و طلاب به عنوان سربازان این نظام هستند که در خدمت تربیت نظام قرار دارند و باید به همه جوانب و مسائل کشور توجه داشته باشند.
مدير اجرايي حوزه علميه خراسان حجت الاسلام والمسلمين فرجام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام اکبر فرجام، مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان در مراسم آغاز سال تحصیلی 94 ـ 95 حوزه علمیه خراسان که صبح امروز در محل دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد از شروع رسمی و همزمان فعالیت های آموزشی حوزه علیمه خراسان و سایر حوزه های علمیه کشور خبر داد و اظهار کرد: در سال تحصیلی جدید باید تلاش و جدیت حوزویان بری علم اندوزی و آشنایی با فقه عصمت و طهارت بیشتر و نیز حوزه های درسی عمیق تر شوند، به تعبیر رهبری که فرمودند: رسالت اولیه حوزه های علمیه، مسلح شدن به سلاح معرفت و استدلال است که برایند کلاس ها و حوزه های درسی محسوب می شود.


وی با اشاره به این که حوزه علمیه خراسان، سال گذشته تحصیلی در عرصه فعالیت های قرآنی و رشته حفظ و قرائت آن رتبه های اول کشوری و بین المللی را در حوزه علمیه مشهد کسب کرد، تصریح کرد: حفظ میراث ارزشمند معارف ائمه(ع) در رأس رسالت های حوزه علیمه است که علمای گذشته این میراث گرانبها را امروز در اختیار حوزه ها قرار داده اند.


مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان به فعالیت های حوزه های علمیه در گذشته اشاره کرد و افزود: حوزه های علمیه و علمای دین بیشترین نقش را در هویت بخشی ایران اسلامی در گذشته داشتند، پیشگام در عرصه دفاع از مسلمانان در سراسر دنیا و استقلال و آزادی جوامع اسلامی بودند، همچنین حوزه ها تأثیر غیرقابل انکاری در فرهنگ و تمدن اسلامی داشته اند و تمام این تلاش ها و موفقیت ها در گذشته با استقلال علمی و مالی حوزه ها انجام شد چرا که حوزه های علمیه متکی به معنویت و منابع غنی علمی هستند.


حجت الاسلام فرجام در ادامه گفت: حوزه های علمیه در گذشته و در عرصه تبلیغ، ابلاغ پیام الهی، پاسخگویی به شبهات، تبیین معارف دینی و تعمیق باورهای مردمی تمام تلاش خود را به کار گرفتند و موفق بودند.


نظام امروز نظامی دینی و پشتیبان حوزه های علمیه است


وی با یادآور شدن نقش امروز مرجعیت و عالم دینی در جایگاه تحولات منطقه ای، تصریح  کرد: امروز با دشمنی مواجه ایم که از نقش آفرینی حوزه های علمیه، علمای دین و مراجع عظام در گذشته ضربه شدیدی خوردند و این در حالی است که  حوزه های علمیه موفق شدند، حکومتی بر مدار دین و با محوریت ولایت فقیه تأسیس کنند بنابراین امروز، رسالت حوزه های علمیه بسیار  سنگین تر شده است و باید جدیت و تلاش بیشتری ایجاد شود.


مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان، نظام و حاکمیت امروز را یک نظام دینی خواند و به برخی از فرصت های در اختیار حوزویان اشاره و خاطر نشان کرد: نظامی که در رأس آن یک مرجعیت دینی قرار دارد به عنوان یک فرصت و پشتیبان حوزه های علمیه و علمای دینی به عنوان مرجع رسمی تبیین معارف دینی برای مردم قرار دارد، اقبال مردم، اصناف و اقشار مختلف از روحانیان و علما، وجود برنامه درسی مرتبط و منطقی با حمایت و مساعدت اساتید در حوزه های علمیه، وجود تریبون های بسیاری برای سخنرانی و ارائه معارف الهی از جمله نمازهای جمعه، مساجد، مطبوعات و فضای مجازی که تمام این ها امکاناتی است که حوزه های علمیه می توانند استفاده کنند در حالی که علمای گذشته از چنین ظرفیت های گسترده ای برخوردار نبودند.


حجت الاسلام فرجام در ادامه با بیان این که در گذشته کرسی های دفاع از دین در برابر مادی گرایی مهاجم وجود نداشت، گفت: نظام اسلامی یک امکان و ظرفیت عظیمی را در اختیارمان قرار داده است و امروز تکلیف حوزویان با وجود این چنین امکاناتی بسیار سنگین تر از طرف دیگر، مراجع تقیلد کنونی مکرر تأکید کردند که تضعیف موقعیت نظامی کشور به هر کیفیتی حرام قطعی است.


وی بیان کرد: روحانیان و طلاب به عنوان سربازان این نظام هستند که در خدمت تربیت نظام قرار دارند و باید به همه جوانب و مسائل کشور توجه داشته باشند چرا که حوزه های علیمه نمی توانند سکولار بوده و به مسائل و وقایع داخلی کشور بی تفاوت باشند و این عین سکولاریسم محسوب می شود.


مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان اظهار کرد: برنامه ریزی، حضور، انگیزه و اقدام و نیز توسعه در تفکر و جهانی اندیشیدن از دیگر رسالت های جدی حوزه های علمیه به شمار می رود؛ فرهنگ جامعه برای منطبق شدن با معیارهای کتاب و سنت باید حضور جدی تری در جامعه داشته باشند.


حجت الاسلام فرجام، حاشیه شهر را به عنوان یکی از مکان های حساس و مهم برای حضور جدی حوزویان معرفی و اظهار کرد: شهر مشهد یک میلیون و 200 هزار حاشیه نشین دارد که دارای 400 مسجد و 350 امام جماعت هستند، ولی انتظار می رود حوزویان با یک حرکت جهادی تبلیغی که به عنوان یکی از دغدغه های رهبری، علمای دین و نماینده ولی فقیه، آیت الله واعظ طبسی است در جهت رفع مشکلات فرهنگی به صورت جدی ورود پیدا کنند.


پرداخت وجوهات شرعی از سوی سرمایه داران و توازن سطح زندگی در جامعه


آیت الله سید محمد مهدی موسوی خلخالی نیز در این مراسم به آیه دوم سوره بقره «ذَلِکَ الْکِتَابُ لاَ رَیْبَ فِیهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِینَ» اشاره و اظهار کرد: خدواند در آیات متعددی و از جمله آیه فوق در قرآن، حجت را بر همه تمام کرده است؛ توحید، نبوت و معاد ارکان اصلی دین هستند و متقین کسانی هستند که به قرآن عمل کنند و از یاد خدا غافل نشوند یعنی پرهیزگار باشند و از ارتکاب به گناه بپرهیزد؛ قرآن به عنوان یک برنامه کامل برای بشر و تا همیشه جاودان می ماند.


وی با اشاره به آیه سوم سوره بقره «الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَیُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ»، افزود: نماز به عنوان یکی از آثار ایمان است و فرد تارک الصلاة ایمان حقیقی ندارد، قرآن تصریح می کند که افراد دستی با خدا دارند در اقامه نماز و دستی با مردم که در راه خدا انفاق کنند.


آیت الله موسوی خلخالی خاطرنشان کرد: اگر امروز سطح جامعه شناسایی شود و افراد متمکن و ثروتمند وجوهات شرعی و زکات خود را بپردازند، سطح زندگی یکسان می شود و به سبب آن بسیاری از مفاسد ناشی از فقر در جامعه از بین می روند و بسیاری ناامنی ها، خلاف ها و داعشی ها در جامعه به وجود نمی آید و جامعه ای قرآنی خواهیم داشت./844/201/ب1

ارسال نظرات