۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۵
کد خبر: ۲۸۵۵۴۸
حجت الاسلام شرفخانی مطرح کرد؛

ضرورت تشکیل قرارگاه عملیاتی جهت احیاء موقوفات حوزه‌های علمیه/ 55 درصد موقوفات حوزه علمیه مازندران سند ندارند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام شرفخانی بر ضرورت تشکیل یک قرارگاه عملیاتی جهت احصاء و احیاء موقوفات حوزه های علمیه تأکید کرد و گفت: یکی از دغدغه های مهم سازمان اوقاف احصاء و احیای موقوفات حوزه های علمیه است.
حجت الاسلام شرفخاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام شرفخانی، معاون فرهنگی سازمان اوقاف وامور خیریه کشور امروز در نشست مشترک حوزه علمیه و سازمان اوقاف در ساری با اشاره به این که کمیته وقف حوزه علمیه طی یکسال اخیر شکل عملیاتی به خود گرفته است، گفت: نظر و دیدگاه نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف نیز احیاء سریع موقوفات حوزه‌های علمیه است.

 

وی با بیان این که امروز یکی از دغدغه های مهم سازمان اوقاف احصاء و احیای موقوفات حوزه های علمیه است، افزود: خوشبختانه امروز 99 درصد رؤسای ادارات اوقاف ما در سراسر کشور نیز روحانی هستند واین بهترین فرصت برای احیاء موقوفات مدارس علمیه است.

 

حجت الاسلام شرفخانی بر ضرورت تشکیل یک قرارگاه عملیاتی جهت احصاء و احیاء موقوفات حوزه های علمیه تأکید کرد و گفت: به منظور تسریع و جدیت در کار باید این قرارگاه در مازندران تشکیل شود تا کارها به طور جدی از سوی حوزه علمیه و سازمان اوقاف پیگیری و نتیجه مطلوب حاصل شود.

 

وی با بیان این که ده درصد کل رقبات حوزه های علمیه کشور در مازندران وجود دارد، افزود: اختصاص رقم 400 میلیون تومانی از محل موقوفات حوزه های علمیه به مازندران بسیار ناچیز است که باید افزایش یابد

 

معاون فرهنگی سازمان اوقاف کشور همچنین بر ضرورت سرمایه گذاری رقبات حوزه های علمیه تأکید کرد و گفت: اگر موقوفاتی از حوزه علمیه  نیازمند سرمایه گذاری است باید زمینه ای فراهم شود تا با همکاری بخش خصوصی این اقدام عملیاتی شود.

 

حجت الاسلام شرفخانی با بیان این که 55 درصد موقوفات حوزه علمیه مازندران سند ندارند، افزود: یکی از مهم ترین راه های حفظ موقوفه اخذ سند است و امروز یکی از مهم ترین دلایل بروز مشکلات برای موقوفات ما در سراسر کشور نگرفتن سند برای آن موقوفه است.

 

وی بر ضرورت اجرای امینانه نیت واقف از سوی متولیان تأکید کرد و گفت: سازمان اوقاف نیز وظیفه دارد بر اجرای نیت واقف نظارت جدی داشته باشد.

 

معاون فرهنگی سازمان اوقاف کشور از وقف به عنوان یکی از مهم ترین احکام الهی یاد کرد و گفت: متأسفانه این سنت ارزشمند الهی همچنان غریب مانده است و باید تلاش شود از غربت خارج شود.

 

حجت الاسلام شرفخانی از طلاب و روحانیان به عنوان بهترین قشر برای ترویج و تبلیغ فرهنگ وقف در جامعه یاد کرد و افزود: مبلغان دینی باید در منابر وخطابه های خود احکام وقف را برای عموم جامعه تبیین کنند که در این صورت بخش عمده ای مشکلات فعلی در حوزه وقف حل خواهد شد.

 

وی در ادامه سخنان خود بر ضرورت برگزاری برنامه ها و همایش مشترک میان سازمان اوقاف وحوزه های علمیه تأکید کرد و گفت: حوزه و روحانیت بازوان محکمی برای سازمان اوقاف در تبلیغ فرهنگ وقف در جامعه به شمار می روند.

 

معاون فرهنگی سازمان اوقاف کشور با بیان این که امروز ما نیازمند ورود جدی حوزه های علمیه و طلاب به مسأله ترویج فرهنگ وقف در جامعه هستیم، افزود: متأسفانه امروز بخش مهمی از جامعه هیچ اطلاعی از وقف و احکام آن ندارند.

 

حجت الاسلام شرفخانی با تأکید براین که اساتید و مدیران حوزه های علمیه برای برای ترویج فرهنگ وقف در جامعه بسیج شوند، تصریح کرد: امروز ما نیازمند ترویج فرهنگ وقف برای حوزه های علمیه هستیم و طلاب و مبلغان دینی بهترین قشر برای تبلیغ این مسأله هستند.

 

وی با اشاره به این که سال گذشته دو هزار و 800 وقف جدید در کشور داشتیم، خاطرنشان کرد: امیدواریم هر طلبه و استاد حوزه علمیه نیز بتواند امسال یک وقف جدید در کشور ایجاد کند.

 

معاون فرهنگی سازمان اوقف کشور در بخش دیگری از سخنان خود به وجود 70 هزار مسجد در کشور اشاره کرد و با بیان این که متأسفانه این مساجد همچنان بی صاحب هستند، بیان داشت: در حال حاضر 17 نهاد در مسجد  فعالیت می کنند، اما هنوز این نهاد مقدس متولی مشخصی ندارد.

 

حجت الاسلام شرفخانی با اشاره به تلاش سازمان اوقاف برای تعیین متولی مساجد، گفت: یکسال است که برای تعیین تکلیف این موضوع به مجلس می رویم تا بتوانیم متولی مساجد را مشخص کنیم./950/202/ب2

ارسال نظرات