۰۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۰
کد خبر: ۲۸۳۸۰۲
وزیر خارجه مستعفی یمن:

گفت‌وگو با حوثی‌ها مانند گفت‌وگو با داعش است

خبرگزاری رسا ـ وزیر خارجه فراری دولت یمن، گفت‌وگو با انصارالله یمن را مشابه گفت‌وگو با داعش و القاعده توصیف کرد.
رياض ياسين وزير خارجه دولت مستعفي منصور هادي

 

 

به گزارش خبرگزاری رسا، «ریاض یاسین» وزیر خارجه دولت مستعفی یمن در ریاض، در گفت‌وگو با روزنامه فرامنطقه‌ای «الشرق الاوسط» اظهار داشت که وظیفه نیروهای ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان، آزادسازی یمن از سازمانها و شبه‌نظامیان مسلح است و این دقیقا وظیفه‌ای است که «اسماعیل ولد الشیخ أحمد» فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن به دنبال آن است.

 

وی در ادامه تاکید کرد که دولت در تبعید یمن، با گروه‌های که با زبان اسلحه سخن می‌گویند مذاکره نمی‌کند زیرا در این صورت علیه تمامی دولت‌های مشروع در جهان هرج و مرج برپا می‌شود.

 

یاسین گفت: شورای امنیت تکلیف را در این‌مورد روشن کرده است. بر این اساس می‌توان روند سیاسی فراگیری را بدون به حاشیه راندن کسی آغاز کرد اما گروهی که سلاح حمل می کند از این قانون مستثنی است. لذا اگر ما باب گفت‌وگو با شبه‌نظامیان و گروه‌های تروریستی را آغاز کنیم در واقع به همه کسانی که سلاح حمل می‌کنند فرصت داده‌ایم تا به هر چیزی که می‌خواهند، برسند.

 

وی ادامه داد: به عبارت دیگر ما با این اقدام، اجازه گفت‌وگو با القاعده و شبه‌نظامیان دیگر را صادر می‌کنیم. این مسئله موجب خواهد شد تا زبان اسلحه و خشونت پیروز شود. ما در این‌باره با سازمان ملل گفت‌وگو کردیم و این سازمان به خوبی مسئله را درک کرد.

 

یاسین در ادامه با اشاره به مذاکرات «مسقط» گفت: ما با آنها (انصارالله) به هیچ راه حلی نرسیده و نخواهیم رسید. زیرا در صورتی که چنین امری میسر بود، پس از این نیز باید با داعش، بوکوحرام و سایر سازمانهای تروریستی مذاکره کنیم.

 

وی در ادامه با اشاره به شباهت میان انصارالله یمن و حزب‌الله لبنان افزود: ما اجازه نخواهیم داد که حزب‌الله در صنعا داشته باشیم.

 

وزیر خارجه یمن که از ترس جانش هنوز به یمن بازنگشته در ادامه این مصاحبه شعاری بار دیگر مدعی دخالت ایران در امور یمن شد و گفت: اگر ایران به دنبال برقراری روابط خوب با کشورهای عربی و به ویژه یمن است باید از باب قانونی وارد شود نه از منافذ مختلف. باید دست از حمایت از شبه‌نظامیان حوثی را بردارد و در سطح مسئول با ما گفت‌وگو کند نه اینکه صرفا اظهاراتی در سطح رسانه‌ها در این رابطه منتشر کند.

 

وی افزود: هیچ مانعی برای گفت‌وگو با ایران وجود ندارد اما روابط در حال حاضر متوقف شده است. ما تلاش کردیم که از طریق وزرای خارجه کشورهای عربی به ویژه کویت وارد ایجاد ارتباط میان ایران و دولت قانونی یمن شویم، تمامی مواضع خود را نیز طرح کردیم اما در نهایت تنها حرف بدون عمل شنیدیم./981/ب101/د

ارسال نظرات