۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۹
کد خبر: ۲۸۳۱۷۴
حج ابراهیمی(2)

بازارگردی در مکه و مدینه خط قرمز حجاج باشد

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت مدیره مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که مقام معظم رهبری زائران بیت الله الحرام را به استفاده از فرصت‌های معنوی حج ابراهیمی توصیه و بازارگردی‌های بی‌مورد را مذمت کرده‌اند، گفت: بازارگردی در مکه و مدینه خط قرمز حجاج باشد.
سيدمحمدرضا علم الهدي

حجت‌الاسلام سید محمدرضا علم الهدی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به بازار گردی برخی از حجاج در ایام حج اظهار داشت: سفر مقدس حج و همچنین عمره مفرده دو سفر زیارتی بسیار با ارزش و با معنویت است که برای برخی از مؤمنان در طول عمر بیشتر از یک بار اتفاق نمی‌افتد.
 
وی با بیان اینکه اشاره صریح مقام معظم رهبری درباره خرید کالاهای موجود در بازار داخل با قیمت و کیفیت مشابه از سوی حجاج و مذمت این کار از سوی ایشان نشان از خط قرمز بودن این رفتار است که شرعاً نباید حجاج با آن دامن زنند، گفت: در فرهنگ اصیل ایرانی سنت بوده است که حجاج از کالاهای منسوب به حجاز را برای آشنایان خود به‌عنوان سوغات آورده تا موجب احیای برخی از ارزش‌های اسلامی‌ شود؛ بنابراین سوغات‌هایی از قبیل آب زمزم یا کفن یمن که مورد عنایت روایت بود از سوی حجاج برای نزدیکان هدیه داده می‌شد.
 
مدیر مؤسسه پژوهشی آل الرسول لإحیاء آل تراث با اشاره به اهمیت این فرهنگ در تأمین ارزش‌های اسلامی به ویژه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و تقویت جهان اسلام یادآور شد: اجناسی که از سوی حجاج در حال حاضر تهیه می‌شود در حقیقت کالاهای چینی بوده که در خود بازار ایران با قیمت و کیفیت مشابه وجود دارد؛ بنابراین لزومی ندارد که با خرید این اجناس پول سلاح‌های کشتار مسلمانان و بودجه تأمین تروریست‌های یهودی داعشی تأمین شود.
 
حجت‌الاسلام علم الهدی با اشاره به اعتبار فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی سوغات از نگاه اسلام و ارزش‌های اسلامی که در آیات و روایات بیان‌شده است، گفت: اصل فرهنگ آوردن سوغات با حفظ شرایط اسلامی صد درصد سبب تقویت مسلمانان و جهان اسلام خواهد شد؛ بنابراین کالای سوغاتی حج بهتر است به نیت رضای خدا و تحقق اهداف اسلام ناب محمدی از آب زمزم و کفن‌های منتسب به مکه و مدینه باشد.
 
وی با اشاره به ریشه تغییر فرهنگ سوغات در سفر حجاج بیت‌الله الحرام گفت: امروز حتی بهانه اختلاف کیفیت و قیمت نیز وجود ندارد، بنابراین بهتر است حجاج بر حکم مقام معظم رهبری که یک حکم شرعی نیز برای آنان تلقی می‌شود با حفظ اصول و ارزش‌های اسلامی از بازار گردی‌های بی‌مورد خودداری کنند.
 
وی ادامه داد: تأکید ما برای آن است که در تجارب بسیار شاهد آن بودیم که بازاریان مکه و مدینه افرادی بسیار مغرض و بد نیت از نگاه احکام شرعی و اسلامی هستند.
 
عضو هیأت مدیره مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به مشکلاتی که برای زائران در حمل‌ونقل این کالاها در کشور سعودی به وجود می‌آید؛ مهم‌تر از آن سوری بودن صد درصد بهانه‌های اقتصادی سوغات از سوی زائران گفت: باید حجاج در نظر داشته باشند که هرگونه خرید کالا تقویت دشمنان نظام جمهوری اسلامی است./921/ت302/ی

ارسال نظرات