۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۷
کد خبر: ۲۸۳۰۶۲

چند خبر کوتاه از خراسان شمالی

خبرگزاری رسا ـ تأکید بر تبیین ویژگی هایی شخصیتی شهیدان رجایی و باهنر، تماشای نمایش های جشنواره سراسری تئاتر رضوی از سوی 7هزار نفر، برپایی نمایشگاه کتاب «سیره رضوی» و حضور خادمان حرم رضوی در گرمه و جاجرم عناوین مهم ترین اخبار فرهنگی استان خراسان شمالی هستند.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام حسین کوثری، امام جمعه شیروان با گرامیداشت هفته دولت، گفت: باید تلاش کنیم ویژگی های شخصیتی شهیدان رجایی و باهنر برای مردم بویژه نسل نوجوان و جوان بخوبی تبیین شود تا این نسل با شخصیت های آن ها بیشتر آشنا شوند.

 

وی اظهار کرد: هفته دولت یادآور فداکاری‏های فرزندان پاک و گرانقدر انقلاب و احیا کننده روزهای پرشور خدمتگزاری شهیدان رجایی و باهنر است.

 

امام جمعه شیروان گفت: یکی از اهداف مهم هفته دولت، انتقال شخصیت شهدای والا مقام نظیر رجایی و باهنر به نسل جوان است زیرا که این بزرگواران با ایمان کامل در راه خدمت به مردم به شهادت رسیدند.

 

حجت الاسلام کوثری افزود: هفته دولت فرصت گران بهایی برای تقویت همدلی بین دولت و ملت است و فرصتی است تا مردم قدرشناس ایران اسلامی با دستاوردها و تلاش های خادمان خود در مجموعه دستگاه های دولتی آشنا شده و به این باور برسند که مردان دولت هیچ مقصودی جز کسب رضای الهی و خشنودی خلق خدا و ایجاد جامعه ای سراسر شور و نشاط و امید ندارند.

 

هفت هزار نفر تئاتر جشنواره رضوی را در بجنورد تماشا کردند

دبیر دهمین جشنواره تئاتر رضوی گفت: هفت هزار نفر آثار نمایشی دهمین جشنواره تئاتر رضوی را در بجنورد مرکز خراسان شمالی تماشا کردند.

 

حسن عابدی اظهارکرد: آمار تماشاگران این دوره از تئاتر رضوی در بجنورد به نسبت پنج دوره ای که میزبانی این رویداد فرهنگی بر عهده این استان بوده، رشد داشته است.

 

وی اضافه کرد: در حالی این دوره آمار تماشاگران به نسبت دوره های قبلی رشد قابل توجهی داشته که برای نخستین بار تماشاگران مجبور به تهیه بلیت برای حضور در سالن های نمایش بودند.

 

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: دهمین جشنواره تئاتر رضوی که 12 اثر منتخب در بخش نمایشی داشته در سه سالن نمایشی گلشن، حافظ و تماشاخانه شمس به نمایش گذاشته شد.

 

وی حضور نخستین اثر مشترک خراسان شمالی با کشور تاجیکستان را از جلوه های ویژه این جشنواره دانست و ابراز امیدواری کرد تا این آثار نمایشی مشترک به نام نیم مرده به تئاتر بین المللی فجر برود.

 

دهمین جشنواره تئاتر رضوی 25 تا 29 مردادماه سال جاری در بجنورد مرکز استان خراسان شمالی ادامه داشت و در پایان داوران این جشنواره دو اثر را به عنوان آثار برگزیده بدون اولویت برای جشنواره بین المللی تئاتر فجر انتخاب کردند.

 

برپایی نمایشگاه کتاب سیره رضوی در بجنورد

نمایشگاه کتاب و عرضه محصولات فرهنگی و سمعی و بصری به مناسبت ایام دهه کرامت و میلاد امام هشتم (علیه السلام) در بجنورد گشایش یافت.

 

نمایشگاه کتاب و عرضه محصولات  فرهنگی و سمعی و بصری در بجنورد امروز به همت کانون فرهنگی و هنری پنج تن آل عبا این شهرستان به مناسبت ایام دهه کرامت و میلاد ثامن الحجج، حضرت امام رضا(ع)  با حضور تنی چند از مسؤولان و عموم مردم گشایش یافت.

 

اسفندیار مکرمی، مدیر کانون فرهنگی و هنری پنج تن آل عبا در این باره گفت: 200 عنوان کتاب با محوریت سیره ائمه اطهار به ویژه سیره رضوی در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته شده است.

 

وی هدف از برگزاری این نمایشگاه را ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و نهضت مطالعه مفیدعنوان کرد و گفت: تلاش ما این است که بدینوسیله ضمن نشر فرهنگ مطالعه، آموزه های دینی را با در دسترس قرار دادن کتاب های آموزشی دراین راستا به خانواده ها  تعلیم دهیم.

 

مکرمی همچنین اعلام کرد: این نمایشگاه تا پنج شنبه پنجم شهریور سال جاری هر روز عصرها از ساعت 17 تا 20 برای بازدید عموم علاقمندان دایر است.

 

گفتنی است، در این افتتاحیه  کتاب شمس طوس که تجدید چاپ شده است رونمایی شد و 15 تن از مکبران و مؤذنان نوجوان، فعالان طرح تلاوت  نور  و نیز حافظان طرح قرآنی 1449 معرفی و مورد تقدیر قرار گرفتند.

 

حضور خادمان حرم رضوی در شهرستان های جاجرم و گرمه

همزمان با دهمین روز از گرامیداشت دهه کرامت، خادمان حرم رضوی در شهرستان های جاجرم و گرمه حضور یافته و با پرچم متبرک آستان قدس رضوی، چشمان مردم این خطه را منور کردند.

 

همزمان با دومین روز از حضور خادمان رضوی در استان خراسان شمالی و دهمین روز از گرامیداشت دهه کرامت، خادمان حرم امن ثامن الحجج(ع) با حضور در شهرستان های جاجرم و گرمه و برگزاری جشن های زیر سایه خورشید و حمل پرچم سبز گنبد ملکوتی حرم امام رضا(ع) حال و هوای این شهرستان ها را بهاری کردند.

 

صبح امروز (دوم شهریور) خادمان رضوی با حضور در شهر شوقان مورد استقبال جمع کثیری از مردم و مسؤولان قرار گرفته و پس از آن با حضور در گلزار شهدا این شهر و قرائت فاتحه، یاد و نام این شهدای والا مقام را گرامی داشتند.

 

پس از آن حاضران در مسجد جامع شوقان حضور یافته و  از جشن زیر سایه خورشید که با سخنرانی، مداحی و مولودی خوانی همراه بود، بهره بردند.

 

در این مراسم خادمان حرم رضوی با توزیع بسته های تبرکی نمک و نبات بین شرکت کنندگان فضای مسجد را مشهدگون کردند.

 

خادمان رضوی پس از این برنامه به دیدار خانواده شهید یزدانقلی یزدانی و همچنین یکی از خانواده های محروم شهر شوقان رفته و از نزدیک به این خانواده ها ادای احترام کردند.

 

جشن زیر سایه خورشید در شهرستان های جاجرم و گرمه نیز به ترتیب ظهر و عصر امروز همراه با اقامه نماز جماعت برگزار شد و کاروان خادمان و حاملان پرچم حرم مطهر رضوی که شامل چهار خادم، یک مبلغ و یک سرپرست از آستان قدس رضوی است، با برافراشتن پرچم سبز گنبد و بارگاه حضرت ثامن الحجج(ع) دل های شیفتگان به آن حضرت را روانه حرم رضوی کردند./9314/پ203/ح

ارسال نظرات