۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۱
کد خبر: ۲۷۹۹۲۸
از پانزدهم شهریورماه امسال؛

620 زائر حج تمتع از خراسان شمالی به مکه مکرمه اعزام می شوند

خبرگزاری رسا ـ سرپرست مدیریت حج و زیارت استان خراسان شمالی گفت: از پانزدهم شهریورماه امسال 620 زائر حج تمتع در قالب شش کاروان زیارتی به مکه مکرمه اعزام می شوند.
مکه

محمدباقر قاصری، سرپرست مدیریت حج و زیارت استان خراسان شمالی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با اشاره به تهمیدات این مدیریت به منظور اعزام زائرات حج تمتع استان خراسان شمالی به مکه مکرمه، اظهار کرد: برای اعزام به حج تمتع در سال جاری، در خراسان شمالی دارندگان اسناد ثبت نامی تا تاریخ بیست و هفتم اسفند سال 94 در اولویت اعزام قرار دارند.

وی با بیان این که بر این اساس و با توجه به سهمیه تعیین شده برای استان، امسال در مجموع 620 زائر از خراسان شمالی به حج تمتع اعزام می شوند، افزود: این زائران در قالب شش کاروان به این سفر معنوی مشرف می شوند که از این تعداد چهار کاروان مدینه قبل و دو کاروان نیز مدینه بعد هستند.

قاصری با اشاره به این که اعزام کاروان های حج تمتع از استان خراسان شمالی از پانزدهم شهریور ماه سال جاری آغاز می شود، خاطرنشان کرد: از تعداد کل 620 زائر حج تمتع اعزامی از این استان 287 نفر مرد و 333 نفر نیز زن هستند.

به گفته وی همچنین امسال مسن ترین فرد اعزامی به حج تمتع از استان خراسان شمالی 94 ساله و کم سن ترین آنها جوانی 27 ساله است.

قاصری خاطرنشان کرد: از تعداد شش کاروان اعزامی به حج تمتع از استان خراسان شمالی در سال جاری، سه کاروان از بجنورد، یک کاروان از شهرستان مانه و سملقان، یک کاروان از شیروان و یک کاروان نیز از شهرستان اسفراین اعزام خواهد شد.

وی با اشاره به این که امسال نیز اعزام کاروان های حج تمتع خراسان شمالی از فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد انجام می شود، افزود: در حال حاضر 100 درصد ظرفیت کاروان های حج تمتع استان خراسان شمالی تکمیل و مدارک زائران برای صدور ویزا ارسال شده است.

قاصری در ادامه با یادآوری برنامه های مقدماتی و آماده سازی زائران خراسان شمالی برای اعزام به این سفر معنوی، اظهار کرد: در این راستا بر اساس سرفصل های تعیین شده از سوی سازمان حج و زیارت بیش از 12 دوره آموزشی با استفاده از امکانات سمعی و بصری و با حضور روحانیان و مساعدت عوامل کاروان ها در فواصل زمانی تعیین شده از زمان آغاز ثبت نام تا قبل از اعزام برگزار می شود.

وی ادامه داد: افزون بر دوره های آموزشی ذکر شده، یک دوره آموزشی عمومی نیز با عنوان همایش آموزشی اردویی پیش بینی شده که در این همایش تمامی زائران حج تمتع استان خراسان شمالی به صورت همزمان شرکت کرده و آداب و مناسک حج را فرا می گیرند.

قاصری با اشاره به این که پس از هماهنگی و رایزنی های انجام شده و نیز تعامل و همفکری مسؤول نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در مدیریت حج و زیارت استان خراسان شمالی، تاریخ یکشنبه بیست و پنجم مردادماه برای برگزاری همایش اردویی حج تمتع انتخاب شده است، اضافه کرد: در این همایش که با هدف آشنایی حجاج با آداب و مناسک خانه خدا و اجرای نمادین مناسک حج برگزار می شود، حج گزاران استان ضمن اجرای نمادین مناسک حج تمتع، آموزش های لازم برای به جای آوردن فرامین حج را با حضور روحانیان معین و معینه فرا می گیرند.

وی ادامه داد: در همایش آموزشی توجیهی مزبور در استان خراسان شمالی تمامی برنامه های سفر حج از جمله قوانین و شرایط فرودگاه، قوانین و مقررات کشور عربستان و مناسک حج از بدو خروج از کشور، حضور زائران در مشاعر، بیت الله الحرام، میقات، عرفات، مزدلفه، منا و قربانگاه به صورت مصور برای آموزش حج گزاران بازسازی می شود.

قاصری افزود: همچنین در این همایش روحانیان برگزیده اسرار حج و آداب حضور در محضر کعبه شریف، عناوین و سرفصل های دوره های آموزشی ویژه زائران قبل از اعزام، مناسک، مسائل عبادی از جمله تصحیح قرائت نماز و سایر موارد را به حج گزاران استان آموزش می دهند.

وی همچنین با اشاره به فعالیت سامانه مجازی آموزش زائر در استان، اضافه کرد: در این سامانه نیز دوره های آموزش مجازی مناسک و شناخت اماکن و آثار اسلامی مکه و مدینه و سایر موارد مورد نیاز زائران به آنها آموزش داده می شود.

گفتنی است، سال گذشته از استان خراسان شمالی 700 زائر در قالب هفت کاروان به حج تمتع اعزام شده بودند که امسال این سهمیه اندکی کاهش داشته است.

استان خراسان شمالی در شمال شرق کشور بیش از 918 هزار نفر جمعیت دارد و همه ساله از این استان قریب به هشت هزار نفر به حج عمره، حدود 700 نفر به حج تمتع و افزون بر هفت هزار نفر به عتبات عالیات اعزام می شوند./9314/ت302/ب

ارسال نظرات