۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۷
کد خبر: ۲۷۹۷۰۷

اخبار کوتاه فرهنگی خراسان شمالی

خبرگزاری رسا ـ نقش اشتغال جوانان بر کاهش پرونده های دادگستری، فعالیت 35 مرکز نیکوکاری در خراسان شمالی و کسب چهار رتبه برتر در مسابقات قرآنی ارتش کشور از جمله اخبار فرهنگی استان خراسان شمالی است.
اخبار کوتاه

به گزارش  خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد،  حجت الاسلام نورالله قدرتی، رییس کل دادگستری خراسان شمالی گفت: ایجاد اشتغال و تولید سالم موجب کاهش پرونده‌های وارده به دادگستری می‌شود.

 

وی در شورای حمایت قضایی از سرمایه‌گذاری که با حضور رؤسای بانک‌ها و مدیران واحدهای تولیدی استان برگزار شد، اظهار کرد: به طور قطع ایجاد اشتغال و تولید سالم موجب کاهش جرائم و پرونده‌های وارده به دستگاه قضایی خواهد شد.

 

حجت الاسلام قدرتی افزود: بی‌گمان بانک‌ها نقش مؤثر و کلیدی در اقتصاد دارند و به عنوان مراکز ایجاد اشتغال و تولید سالم می‌توانند کمک زیادی به دستگاه قضایی داشته باشند.

 

رییس کل دادگستری خراسان شمالی با یادآوری اینکه تحقق حق و اجرای عدالت از وظایف اصلی دستگاه قضایی است، گفت: باید همه ما آنچنان ارزش‌های دینی و اخلاقی را در خود تقویت کرده تا همان گونه که حافظ مال خود هستیم، نگهبان اموال دیگران هم باشیم.

 

فعالیت 35 مرکز نیکوکاری در دهستان‌های خراسان‌شمالی

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره)خراسان‌شمالی گفت: هم اکنون 35 مرکز نیکوکاری در سطح دهستان‌های استان فعال هستند.

 

عباس اهرابی با اشاره به فعالیت 71 مرکز نیکوکاری در استان گفت: 36 مرکز در سطح شهر و 35 مرکز نیز در سطح دهستان های استان فعال است.

 

وی افزود: مراکز نیکوکاری یک امداد محله ای یا مرکز امدادی برای جمع آوری و توزیع کمک های مردمی می باشد که کمیته امداد استان فقط بر کار این مراکز نظارت می کند.

 

اهرابی عنوان کرد: این مراکز سیاست های یک NGO و سازمان مردم نهاد را دنبال می کند و در آن یک مسئول امداد فقط کار نظارت را برعهده دارد و باقی اقدامات از طریق هیأت امنای آن مسجد انجام می شود.

 

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره)خراسان شمالی خاطرنشان کرد: تلاش می شود تعداد این مراکز در محلات استان افزایش داشته باشد تا از این طریق بتوان نیازمندان یک منطقه را شناسایی کرد و با کمک مردم همان منطقه به آن ها امداد رساند.

 

وی گفت: در محله هایی که مراکز نیکوکاری فعالیت می کنند همه افراد محله شناسایی و طبقه بندی می شوند که در این زمینه فرد یا خانواده ای به هر شکل که می تواند به افراد نیازمند به صورت نقدی یا سایر خدمات کمک کند.

 

اهرابی افزود: تاکنون همه کارهای امداد شامل کمک برای ازدواج، جهیزیه، درمان و سایر خدمات به صورت اداری انجام می شد اما با راه اندازی مراکز نیکوکاری خدمات از طریق این مراکز به مردم ارایه می شود.

 

وی گفت: برنامه ریزی برای آینده این مراکز به گونه ای است که همه خدمات امداد شامل مشاوره های ازدواج، مشاوره های اشتغال و خانواده، پرداخت تسهیلات و وام در این مراکز به خانواده های نیازمند شناسایی شده ارایه شود

 

رونمایی از آلبوم موسیقی «خدایم‌سن» در بجنورد

آلبوم موسیقی «خدایم‌سن» در بجنورد که با حمایت‌های حوزه هنری خراسان شمالی تهیه شده است در مراسمی رونمایی شد.

 

در مراسمی که عصر امروز در نگارخانه بجنورد با حضور شماری از مسؤولان شهری و فرهنگی برگزار شد، آلبوم موسیقی خدایم‌سن، اثر رضا راشد رونمایی شد.

 

راشد از هنرمندان موسیقی محلی و مقامی خراسان شمالی بوده که با گویش ترکی برنامه‌های مختلفی اجرا کرده است.

 

وی همچنین در جشنواره‌های مختلف موسیقی در کشور شرکت و در این رویدادها خوش درخشیده است.

 

حوزه هنری خراسان شمالی به عنوان حامی این اثر هنری، پیش از این هم برای تولید و انتشار آثار موسیقی فاخر استان اقدامات موثری را انجام داده است.

 

خراسان شمالی به واسطه حضور اقوام مختلف ترک، کرمانج، ترکمن، تات به عنوان گنجینه فرهنگ‌ها نام‌گذاری شده است.

 

تئاتر ابزاری برای انتقال فرهنگ است

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی گفت: تئاتر ابزاری به منظور انتقال فرهنگ و مفاهیم ارزشی در تمام حوزه ها از جمله حوزه دین است.

 

هادی قوامی افزود: تئاتر به  عنوان یک هنر نمایشی تاثیر به سزایی بر روح و روان مخاطب داشته که باید سعی شود تا این هنر در راه ترویج و گسترش فرهنگ دینی باشد.

 

وی اظهار کرد: مجموعه و عوامل تئاتر با اجرای نمایش در عرصه های مختلف به نوعی بحث روان درمانی بر روی ذهن مخاطب را نیز دنبال می کنند.

 

وی تئاتر دینی را خالق تمام رموز و ارزش‌های معنوی معرفی کرد و توضیح داد: آثار منتخب در این جشنواره‌ها باید اصالت اسلامی را به منصه ظهور بگذارد.

 

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی نیز با ابراز خرسندی از برگزاری دهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی در خراسان شمالی، دستیابی به نتایج تاثیرگذار جشنواره‌های موضوعی که محور آن سیره ائمه اطهار(ع) است را نیازمند به مطالعات و برنامه‌ریزی عمیق برشمرد.

 

قوامی ابراز امیدواری کرد برگزاری جشنواره های دینی خصوصا دهمین جشنواره سراسری رضوی بتواند فرهنگ و آموزه های رضوی را در جامعه نشر،گسترش و ماندگار سازد.

 

گفتنی است، دهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی 25 الی 29 مرداد ماه سال جاری در استان خراسان شمالی برگزار می‌شود.

 

خراسان شمالی موفق به کسب چهار رتبه برتر در مسابقات قرآنی ارتش شد

تیپ 130 پیاده شهید عبدالله دلجویان ارتش در خراسان شمالی در پانزدهمین دوره مسابقات قرآن منطقه ای شمال شرق خانواده های کارکنان و بازنشستگان ارتش، حائز چهار عنوان برتر شد.

 

این دوره از مسابقات قرآنی با حضور 170 نفر از همسران و فرزندان قاری و حافظ کارکنان و بازنشستگان یگان های مستقر در استان های خراسان شمالی، رضوی و سمنان در رشته های قرائت، حفظ و مفاهیم و تفسیر و حفظ سه الی 30 جزء قرآن کریم به میزبانی مشهد مقدس برگزار شد.

 

بنابر این گزارش، در این مسابقات «مهدی دری» در رشته حفظ 15 جزء و «رامین صالحی» در رشته تفسیر جزء 15 به تفکیک حائز مقام اول شدند.

 

همچنین مریم خسروی در حفظ پنج جزء حائز کسب مقام اول و سیده منیره حسینی حائز مقام دوم شد.

 

نفرات برتر این مسابقات به مسابقات کشوری پانزدهمین دوره مسابقات قرآن کریم ویژه خانواده های کارکنان و بازنشستگان نیروی زمینی ارتش که آخر مردادماه سال جاری در ساری برگزار می شود، اعزام خواهند شد.

 

خدمت به مساجد، فاخرترین عرصه فعالیت های فرهنگی است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی، خدمت به مساجد را فاخرترین و ناب ترین عرصه فعالیت های فرهنگی جامعه خواند.

 

حسین ثابت قدم وحید در نخستین جلسه تحول معنوی دبیرخانه کانون های مساجد خطاب به اعضای این دبیرخانه گفت: شما در فاخرترین و ناب ترین عرصه فرهنگی که همانا خدمت به مسجد است حضور دارید که باید قدر این نعمت را دانسته و از این فرصت نهایت بهره را ببرید.

 

وی با بیان اینکه تقویت بنیه های دین مداری و خدمت به مسجد و ارتقای معنویت و باورهای دینی و مذهبی لازمه کمال انسانیت است، فلسفه تشکیل دبیرخانه کانون های مساجد را در راستای تحقق این امور در کنار ارتقای جاذبه های مساجد با تصمیم سازی و مدیریت فعالیت های فرهنگی و هنری در مساجد عنوان کرد.

 

ثابت قدم وحید، تشکیل جلسه تحول معنوی دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد را فرصتی مغتنم در شناسایی و احصاء مسائل و مشکلات و برنامه ریزی دقیق و هدفمند در راستای ارتقای کمی و کیفی فعالیت های کانون عنوان کرد و اظهارداشت: تنها در صورت حل مشکلات و تعریف و اجرای برنامه های شاخص جدید است که می توان به تغییر مثبت و تحول رسید.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی، بر استفاده از ظرفیت هایی استانی همچون نمایندگان مجلس و ظرفیت های فرا استانی همچون وزارت ارشاد و ستادعالی کانون های مساجد در جهت حمایت مادی و معنوی از کانون تأکید کرد./9314/پ203/ح

ارسال نظرات