۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۹
کد خبر: ۲۷۷۱۹۸
حجت‌الاسلام ابوطالبی:

هویت ملی ایرانیان با تشیع گره‌ خورده است

خبرگزاری رسا - عضو شورای علمی گروه تاریخ اندیشه معاصر مؤسسه امام خمینی (ره) با بیان این‌که از صفویه به این طرف، هویت ملی ایرانیان با تشیع گره‌ خورده است، گفت: ایرانی‌گری و شیعه‌گری یک چیز است و نمی‌توان این‌ها را از هم تفکیک کرد.
مهدي ابوطالبي

حجت الاسلام و المسلمین مهدی ابوطالبی، عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، فرهنگ شیعی را عامل اصلی جنبش‌ها بعد از صفویه عنوان کرد و گفت: اگر تحولات، نهضت‌ها و جنبش‌های سیاسی-اجتماعی ایران را از عصر صفویه به این طرف نگاه کنید، جنبه شیعی آن بسیار پررنگ است لذا نیکی کدی از نویسندگان غربی معتقد است این نهضت‌ها به‌خاطر شیعه‌بودن رخ‌ داده‌اند.
 
وی با اشاره به رابطه ایرانیت و تشیع گفت: برخی از غربی‌ها یا حتی برخی از روشنفکران منصف معتقدند که از صفویه به این طرف، هویت ملی ایرانیان با تشیع گره‌خورده است و ایرانی‌گری و شیعه‌گری یک چیز است و نمی‌توان این‌ها را از هم تفکیک کرد، حتی اهل‌سنت ایرانی هم بخشی از آن فرهنگ ولایی و محبت شیعه را دارند.
 
عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ورود خرافات در دوره صفویه را درست دانست و گفت: اگر در دوره صفویه خرافاتی هم اضافه شده است به‌خاطر گسترش آن است ولی من تعبیر دکتر شریعتی را اصلاً قبول ندارم که در دوره صفویه، دین خرافی به مردم عرضه شد. دین را چه کسانی عرضه کردند؟ علامه مجلسی، شیخ بهایی و علمای ما عرضه کردند.
 
وی در مورد دلیل توجه طلاب به تاریخ معاصر تصریح کرد: دفاع از انقلاب، تبیین ریشه‌های انقلاب، تجربه گذشته تاریخی ما برای درس امروز و حل معضلات و مشکلات امروزی نظام جمهوری اسلامی، باعث توجه طلبه‌ها به بحث تاریخ معاصر شده است.
 
حجت‌الاسلام ابوطالبی رصد جریان‌های گذشته و تطبیق آن با امروز را مهم دانست و خاطرنشان کرد: مطالعه جریان‌های گذشته در پیش بینی آینده به ما خیلی کمک می کند، امام گاهی اشاره می‌کنند و می‌گویند در فضای انتخابات دودستگی‌هایتان مثل مشروطه نشود؛ یعنی دودستگی‌های مشروطه باعث شد روشنفکران و سکولارهای غرب‌گرا روی کار بیایند در نتیجه خودی‌ها مشغول هم شدند و غریبه‌ها آمدند. این خطری است که باید متوجه باشیم.
 
وی افزود: دربارۀ تاریخ تحولات سیاسی جمهوری اسلامی کتاب کم است می بینیم ما در مورد تاریخ تحول دوره صفویه و دوره قاجار کتاب زیاد داریم، حتی در مورد تاریخ تحول دوره پهلوی، کم‌وبیش کتاب داریم؛ ولی در مورد تاریخ تحولات سیاسی جمهوری اسلامی شاید یک یا دو کتاب بیشتر نداشته باشیم؛ یعنی از انقلاب تاکنون یک کتاب در مورد سیر تاریخی، از رأی به جمهوری اسلامی، تدوین قانون اساسی و دفاع مجلس، تاکنون یک کتاب نوشته نشده است./845/ت302/ی

ارسال نظرات