۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۶
کد خبر: ۲۷۲۹۶۰
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

جمع آوری زکات فطریه در خراسان شمالی ساماندهی شود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با تأکید بر ساماندهی صندوق های جمع آوری زکات فطریه در خراسان شمالی، گفت: امسال باید جمع آوری فطریه در استان تنها از سوی ستاد جمع آوری فطریه و با استفاده از یک نوع صندوق واحد صورت گیرد.
حجت الاسلام يعقوبي جمع آوری زکات فطریه در خراسان شمالی ساماندهی شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و رییس شورای زکات استان، امروز در نشست ساماندهی زکات فطریه استان خراسان شمالی، اظهار کرد: باید زکات فطریه جمع آوری شده در استان با اولویت رفع نیازمندی های روزمره زندگی مستمندان هزینه شود.

 

وی تأکید کرد: در این راستا می بایست نهادهایی چون کمیته امداد امام خمینی(ره)، بهزیستی و دفتر جمعه پیش تر لیستی از نیازمندان را تهیه کرده و زکات فطریه جمع آوری شده در کوتاه ترین زمان ممکن در بین این جامعه هدف توزیع شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی افزود: امسال 40 درصد مبالغ جمع آوری شده در قالب زکات فطریه در بین مددجویان کمیته امداد،30 درصد بین محرومان بهزیستی و 30 درصد نیز در بین نیازمندان شناسایی شده از سوی دفتر امام جمعه توزیع خواهد شد.

 

امام جمعه بجنورد در ادامه با اشاره به وجود برخی نابسامانی ها در جمع آوری زکات فطریه استان در سال های گذشته، اظهار کرد: امسال باید صندوق های جمع آوری زکات فطریه در استان ساماندهی شده و جمع آوری فطریه در خراسان شمالی تنها از سوی ستاد جمع آوری فطریه و با استفاده از یک نوع صندوق واحد صورت گیرد.

 

وی با بیان این که در سال های گذشته متأسفانه افراد مختلف با شیوه‌های گوناگون تحت عنوان کمک به نیازمندان اقدام به جمع آوری زکات فطریه در سطح استان می کردند، اضافه کرد: برای جلوگیری از این نابسامانی امسال می بایست جمع آوری زکات فطریه با یک صندوق و تحت تشکیلات شورای زکات صورت گرفته و مانع از فعالیت سایر صندوق های بدون مجوز در سطح استان شد.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی تصریح کرد: بر این اساس امسال فطریه عام و سادات، کفارات و زکات در سطح استان با برپایی صندوق های متحدالشکل در مساجد، مصلای امام خمینی(ره) بجنورد و حرم مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر(ع)، برادر گرامی امام رضا(ع) جمع آوری شده و کسی نمی تواند در خارج از این قالب و به صورت شخصی اقدام به جمع آوری زکات و فطریه کند.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی گفت: بر اساس بخش نامه شورای مرکزی زکات و با هماهنگی نیروی انتظامی، با صندوق های متفرقه جمع آوری زکات فطریه برخورد خواهد شد.

 

وی با بیان این که امسال جمع آوری زکات فطریه در خراسان شمالی با محوریت مساجد انجام می شود، خاطرنشان کرد: همچنین امسال بر اساس سیاست های شورای زکات، مبلغ جمع آوری شده در قالب زکات فطریه، به هیچ حسابی واریز نشده و تمام مبلغ بدون واسطه و در نخستین فرصت به دست نیازمندان می رسد.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی افزود: زکات فطریه از واجبات بوده و طبق تأکید مراجع عظام تقلید باید قبل از اقامه نماز عید فطر یا در نهایت تا ظهر پرداخت شده و به مصرف روزمره نیازمندان برسد.

 

رییس شورای استانی حوزه های علمیه خراسان شمالی در خاتمه بر تسریع بخشی به توزیع زکات جمع آوری شده در بین مددجویان بهزیستی و نیازمندان کمیته تأکید کرد.

 

گفتنی است، در نخستین نشست ستاد زکات فطریه خراسان شمالی که با حضور اعضای کارگروه زکات استان در محل دفتر امام جمعه و رییس شورای زکات خراسان شمالی برگزار شد، پس از بحث و تبادل نظر در خصوص تعیین مبلغ زکات فطریه، مقرر شد تا پس از رایزنی با استان های مجاور و نیز مرکز کشور، نسبت به تعیین و اعلام مبلغ زکات فطریه امسال برای هر نفر آن اقدام شود./9314/پ202/ب4

ارسال نظرات