۱۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۳
کد خبر: ۲۷۱۶۵۹
معاون فرهنگی مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث:

دین اسلام به برکت وجود نماز پابرجا است

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث گفت: دین اسلام بر خلاف مسیحیت به برکت وجود نماز هنوز پابرجا است، دیگر فلسفه نماز این است که در آن قرآن خوانده می‌شود تا کتاب آسمانی دین اسلام غریب و فراموش شده واقع نشود.
حجت الاسلام سبحاني نيا، معاون فرهنگي دارالحديث

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدتقی سبحانی‌نیا معاون فرهنگی موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، امروز در جلسه سخنرانی به مناسبت ماه مبارک رمضان که در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد، در ادامه بحث نماز گفت: در زمان قدیم صلاة به معنی دعا کردن بود چون از اول تا آخر نماز شخص مشغول دعا کردن است به صلاة معروف شده بود.

 

وی با اشاره به فلسفه وجودی نماز و خاصیت دعا کردن در آن افزود: خداوند در قرآن می‌فرماید نماز را برای یاد خداوند اقامه کنید، اینجا این سوال مطرح می‌شود که آیا یاد خداوند فقط با نماز امکان‌پذیر است.

 

معاون فرهنگی موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث عنوان کرد: ما در طول روز 5 مرتبه در نماز خداوند را یاد می‌کنیم این حداقل یاد کردن خداوند واجب است حال اگر خداوند نماز را برای یاد خود واجب نمی‌کرد به طور قطع او را فراموش می‌کردیم.

 

حجت‌الاسلام سبحانی‌نیا با اشاره به داستان یکی از اصحاب امام صادق(ع) که از ایشان پرسید چرا خداوند نماز را واجب کرده است، گفت: امام صادق(ع) فرمودند: امت‌های پیشین مانند مسیحیت پیامبر و کتاب داشتند اما نماز به ویژه با قید و بند دینی نداشتند تا جایی که پس از رحلت پیامبرشان دین خود را فراموش می‌کردند و جز نام از دین آنها باقی نمی‌ماند.

 

وی افزود: در دین اسلام بر خلاف مسیحیت به برکت وجود نماز شرایط و فضا طوری است که دین اسلام هنوز پابرجا است، دیگر فلسفه نماز این است که در آن قرآن خوانده می‌شود تا کتاب آسمانی دین اسلام غریب و فراموش شده واقع نشود.

 

معاون فرهنگی موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث با اشاره به سوال دیگری درباره ارکان نماز، بیان داشت: پیامبر(ص) فرمودند: نماز دو بخش دارد یکی سخن گفتن خداوند با بنده و دیگری سخن گفتن بنده با خداوند است، خداوند نماز را اینگونه قرار داده تا با رکوع و سجود که بالاترین حالت بنده در مقابل پروردگار است انسان متکبر نباشد.

 

حجت‌الاسلام سبحانی‌نیا با اشاره به حدیثی از امام حسن مجتبی(ع) اظهار داشت: امام حسن مجتبی(ع) می‌فرمایند: هر کس در حال نماز خواندن است با خداوند نجوا می‌کند و در الهی برای کسی که بخواهند با او سخن گوید همیشه باز است.

 

وی افزود: خداوند نماز را بنا کرد تا جلوی تکبر بندگان را بگیرد معمولا اهل مقام و ثروت دچار تکبر می‌شوند اما با نماز تکبر انسان از بین می‌رود.

 

معاون فرهنگی موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث با اشاره به فلسفه عربی خواندن نماز خاطرنشان کرد: ما به عنوان بنده خداوند باید با او ارتباط برقرار کرده و متواضع باشیم چون نماز عبادتی با بعد اجتماعی نیز است اگر قرار بود هر کس به زبان خود آن را بخواند به مرور زمان از این عبادت چیزی به عنوان نماز جماعت باقی نمی‌ماند./807/پ202/ب4

ارسال نظرات