۱۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۶
کد خبر: ۲۷۱۶۴۹
نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد مقدس(17)؛

نگاهی به غرفه کشور هندوستان در دهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد

خبرگزاری رسا ـ مدیر تشکل فرهنگی و پژوهشی الجواد، بزرگ ترین خدمت این تشکل را برگزاری مراسم ایام فاطمیه در ایالت های مختلف هند عنوان کرد و گفت: در هر سال نزدیک به هشتاد منطقه مراسم ایام فاطمیه را برگزار می کنند.
نمايشگاه قرآن

سید مناظر حسین نقوی، مسؤول غرفه کشور هندوستان در دهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد درباره فعالیت های قرآنی در هند گفت: دوازدهمین دوره مسابقات حفظ و تلاوت قرآن کریم هند با حضور 120 قاری و حافظ از کشور هند در خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو برگزار شد.

 

وی با بیان این که در این دوره از مسابقات 45 نفر حافظ کل قرآن کریم و 75 نفر قاری از ایالت های مختلف هند از جمله دهلی اوتارپرادش، بهار، جامو و کشمیر، هرپانا و غیره شرکت کردند.

 

مدیر تشکل فرهنگی و پژوهشی الجواد خاطرنشان کرد: در سال 90 این تشکل همایش بین المللی سیره حضرت فاطمه (س) را با حضور نماینده المصطفی در هند و شخصیت های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و دانشگاهی برگزار کرد.

 

وی ادامه داد: این همایش، نخستین همایش علمی و مذهبی بود و در هند بازتاب رسانه ای بسیار زیادی داشت. برگزاری همایش «مسؤولیت های شیعیان در عصر حاضر» از جمله دیگر برنامه ها است.

 

سید مناظر حسین نقوی درباره نشست های علمی برگزار شده در این تشکل فرهنگی تصریح کرد: بیش از پانزده نشست علمی و فرهنگی با حضور اعضاء و طلاب در دفتر تشکل برگزار شد.

 

وی در ادامه درباره خدمات اجتماعی و دینی تشکل تصریح کرد: تعمیر حسینیه و مدرسه دینی در مناطق محروم، ایجاد پایگاه صلواتی برای بیماران فقیر، تشکیل صندوق قرض الحسنه الجواد برای طلاب، ملاقات و گفت و گو با دکتر خواجه پیری برای حفظ آثار علمی و فرهنگی پیروان مکتب اهل بیت(ع) در هند و نیز ملاقات با یکی از رهبران مذهبی  هندوها درباره مسائل مسلمانان و تهاجم فرهنگی غرب از جمله دیگر برنامه ها است.

 

وی با بیان این که تاکنون چهارصد نفر از طلاب از ملیت های مختلف از صندوق قرض الحسنه وام گرفته اند، افزود: راه اندازی مکاتب دینی به نام الرضا(ع) در مناطق محروم برای پیروان اسلام ناب محمدی(ص) از جمله دیگر فعالیت ها است.

 

 مدیر تشکل فرهنگی و پژوهشی الجواد افزود: در یکی از مکاتب در شهر لکهنو نزدیک به 150 دختر و پسر حضور می یابند.

 

وی درباره نشریات تشکل فرهنگی و پژوهشی الجواد خاطرنشان کرد: مجله انوارولایت، هفته نامه الجواد، کتابچه پیام عاشورا، ترجمه کتاب بدانید منم فاطمه و مهمانی از ملکوت به زبان اردو، زندگی نامه امام خمینی(ره) و کتاب فضائل الزهرا از جمله نشریات این تشکل است.

 

سید مناظر حسین نقوی ادامه داد: مجله انوار ولایت به انگلیسی، ترجمه رساله حقوق امام سجاد و کتاب اصول دین و نیز کتاب های متعدد دینی و مقالات توسط تشکل فرهنگی و پژوهشی الجواد چاپ و عرضه شده است.

 

وی اظهار کرد: در سال جاری، هفتمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) به مناسبت ولادت ثامن الحجج با حضور شماری از طلاب قم و مشهد و برخی از شعرای ممتاز هند و پاکستان و تعدادی از زائران اردو زبان بارگاه حضرت امام رضا(ع) برگزار شد.

 

مدیر تشکل فرهنگی و پژوهشی الجواد ادامه داد: در هفتمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) پنجاه نفر از شخصیت های علمی، مذهبی و سیاسی هند حضور داشتند و حاضران در این جشنواره با مراجع عظام و شخصیت های علمی و فرهنگی دیدار کردند.

 

 سید مناظر حسین نقوی، بزرگ ترین خدمت تشکل فرهنگی و پژوهشی الجواد را برگزاری مراسم ایام فاطمیه در ایالت های مختلف هند عنوان و اضافه کرد: در هر سال نزدیک به هشتاد منطقه مراسم ایام فاطمیه را برگزار می کنند.

 

وی درباره اداره سایت های فرهنگی و علمی و وبلاگ الجواد خاطر نشان کرد: هر روز 450 نفر از سایت ها و وبلاگ الجواد بازدید می کنند.

 

بنا براین گزارش، بخش فرهنگ بین‌الملل در دهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد به همت جامعة المصطفی(ص) العالمیة مشهد برگزار شده و بخش هنر ملل این نمایشگاه نیز زیر نظر سازمان فرهنگ ارتباطات اسلامی خراسان رضوی در حال فعالیت است.

 

فعالیت‌های ارائه شده در نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد توسط طلاب جامعة المصطفی(ص) العالمیة مشهد اجرایی شده و همه برنامه‌هایی که طی سال‌های گذشته در جامعة المصطفی(ص) العالمیة مشهد اجرا شده است، در قالب دستاورد در این نمایشگاه به معرض نمایش گذارده شده است.

 

غرفه‌های این مجموعه شامل غرفه ستاد، سبک زندگی اسلامی مهد قرآن و پیش دبستانی نور المصطفی، غرفه خواهران با تنوع هشت کشور شامل نیجریه، نیجر، ترکیه، مصر، هندوستان، پاکستان افغانستان و بورکینا فاسو، غرفه فرهنگ و ملل مسلمان، دین و رسانه، اداره قرآن و حدیث و تشریفات در بخش بین‌المللی نمایشگاه قرآن و عترت مشهد است.

 

همچنین اجرای هشت محفل انس با قرآن کریم و حلقه‌های معرفت در بخش بین‌الملل نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت درحال برگزاری است و به جز شب اول و شب آخر، هر شب یکی از ملیت‌ها میزبان محفل انس با قرآن کریم و حلقه‌های معرفت است و به برپایی این محفل می‌پردازند.

 

گفتنی است، دهمین نمایشگاه بین المللی مشهد مقدس با مشارکت 30 دستگاه اجرایی و با حضور 27 کشور خارجی در بخش بین الملل که شامل 16 کشور آفریقایی و 11 کشور آسیایی است، از ششم تا  16تیرماه در محل نمایشگاه بین المللی مشهد مقدس در حال برگزاری  است./934/ت302/ب5

 

ارسال نظرات