۱۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۲:۲۰
کد خبر: ۲۷۱۴۶۳
نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد(11)؛

تبیین بایسته های تحقق آرمان شهر رضوی در مشهد

خبرگزاری رسا ـ دبیر شورای فرهنگ توسعه قرآن کشور گفت: برنامه ریزی و توسعه شهری، آسیب شناسی اجتماعی شهرها، تبیین نظری آرمان شهر رضوی، فضاهای عمومی، حقوق شهروندان براساس آرمان شهر رضوی، بهره مندی از ظرفیت های جشنواره امام رضا(ع) از مهم ترین بایسته های تحقق آرمان شهر رضوی است.
حجت الاسلام حميد محمدي

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، نشست تخصصی «بررسی ظرفیت ها، فرصت ها و ایده پردازی قرآن کریم در افق 2017» با حضور حجت الاسلام حمید محمدی، قائم مقام شورای عالی قرآن کشور و دبیر شورای فرهنگ توسعه قرآن کشور، امینی، نماینده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سعید سرابی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی شب گذشته در حاشیه نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد برگزار شد.

 

 

حجت الاسلام محمدی در این نشست با بیان این که نشست های هم اندیشی سبب رشد می شود، گفت: در واقع با هم فکر کردن و باهم تبادل اندیشه کردن زمینه ها و بستر رشد را فراهم می کند.

 

وی با بیان این که مشهد ظرفیت بسیار مناسبی برای شیعه شناسی دارد و می تواند به عنوان قطب شیعه  معرفی شود، تصریح کرد: مشهد می تواند برای جهان اسلام حرف های کلیدی داشته باشد و این که از این موضع به سادگی عبور شود در واقع ظلم به مشهد است.

 

قائم مقام شورای عالی قرآن کشور خاطرنشان کرد: اگر به حافظه تاریخی ملت ایران رجوع شود در واقع ایرانیان در طول تاریخ محب اهل بیت(ع) و دوست دار آن ها بوده اند و به همین دلیل این کشور رضوی علم علوی را برداشته است که این امر از آثار وجودی حضرت علی بن موسی الرضا در مشهد است.

 

نقش تمدن سازی اهل بیت بر عهده امام رضا بوده است/ شعاع این آرمان شهر رضوی در همه عالم اشاعه پیدا کند  

دبیر شورای فرهنگ توسعه قرآن کشور با بیان این که در بین اهل بیت(ع) نقش تمدن سازی بر عهده امام رضا(ع) بوده است، افزود: در واقع هجرت امام به سمت مرو، احیای جهانی سازی تمدن اسلامی بوده است و بایستی به این هجرت و سیر تاریخی حرکت امام توجه شود.

 

وی با بیان این که در جریان بررسی هجرت امام رضا(ع) بایستی به سیره ایشان توجه شود، تصریح کرد: در واقع در این مسیر امام رضا(ع) گفتمان های بین المللی داشته است و به همین دلیل مشهد دارای جایگاه ممتازی در این سیر تاریخی است.

 

حجت الاسلام محمدی با بیان این که آرمان شهر قرآنی اگر قرار باشد در ایران محقق بشود باید در مشهد صورت گیرد، اظهار کرد: باید به آرمان شهر رضوی برسیم و تحولات در 2017 رقم بخورد و شعاع این آرمان شهر رضوی درهمه عالم اشعه پیدا کند.

 

بایسته های تحقق آرمان شهر رضوی در مشهد

وی در ادامه به بیان بایسته های تحقق آرمان شهر رضوی مشهد پرداخت و گفت: برنامه ریزی و توسعه شهری، آسیب شناسی اجتماعی شهرها، تبیین نظری آرمان شهر رضوی، فضاهای عمومی، حقوق شهروندان براساس آرمان شهر رضوی، بهره مندی از ظرفیت های جشنواره امام رضا از مهم ترین این بایسته ها است.

 

دبیر شورای فرهنگ توسعه قرآن کشور تصریح کرد: طراحی منظومه جامع شهروندی براساس آرمان شهر رضوی و راه اندازی ده ها کارگروه تخصصی در این زمینه از دیگر بایسته های چگونگی تحقق آرمان شهر رضوی در مشهد است.

 

وی  با بیان این که وظیفه جمهوری اسلامی در ایران دو هدف است، خاطرنشان کرد: مدیریت جهان به صورت معنوی و اداره معنویت درجهان با محتوای معنوی با بهره مندی از سیره رضوی ازمهمترین اهداف است.

 

قائم مقام شورای عالی قرآن کشور اضافه کرد: مشهد اگر قرار است در2017 پایتخت فرهنگی جهان اسلام بشود بایستی با چیره دستی و شناخت بر فرهنگ رضوی برای مدیریت معنویت تلاش شود که اگر این کار را انجام ندهیم ضعف است.

 

حجت الاسلام محمدی با بیان این که این فرصت بی بدیل برای مشهد فراهم شده است، تصریح کرد: در واقع مشهد باید به گونه ای تبدیل به شهر رضوی بشود که هرکس وارد این شهر شد حس معنویت ویژه ای به او دست بدهد.

 

دبیر شورای فرهنگ توسعه قرآن کشور تصریح کرد: این خدمات رسانی بایستی در 2017 اتفاق بیفتد تا بتوان همه فرهنگ و گزاره های ناب رضوی را منتقل کرد.

 

مشهد تنها شهر معنوی قابل دسترس برای زائران باشد

حجت الاسلام محمدی افزود: در افق 2017 مشهد باید تنها شهر معنوی قابل دسترس برای زائران آسیایی باشد و این شهر قابلیت و ظرفیت این امر را دارد که در طول تاریخ پایتخت فرهنگی جهان اسلام باشد.

 

قائم مقام شورای عالی قرآن کشور افزود: مشهد با این پیشینه تاریخی می تواند منشأ تحولات جدی تمدنی در ایران، اسلامی ایرانی و ماوراءالنهر باشد.

 

دبیر شورای فرهنگ توسعه قرآن کشور تصریح کرد: با توجه به این که غیر از نیشابور اکثر شهرهای خراسان را در زمان هجرت امام رضا اهل سنت تشکیل می داند اما تعامل امام رضا(ع) با آنان می تواند الگویی برای اداره شهر اسلامی باشد و این الگو برای امروز است چرا که تقریب در جمهوری اسلامی یک استراتژی است نه تاکتیک.

 

براساس این گزارش؛ دهمین نمایشگاه بین المللی مشهد مقدس با مشارکت 30 دستگاه اجرایی و با حضور 27 کشور خارجی در بخش بین الملل است که 16 کشور آفریقایی و 11 کشور آسیایی است. 

 

 گفتنی است، نمایشگاه بین المللی قرآن وعترت از ششم تا 16تیرماه در محل نمایشگاه بین المللی مشهد مقدس  در حال برگزاری  است./934/پ201/ب5

ارسال نظرات