۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۳:۱۹
کد خبر: ۲۶۴۶۲۲
آیت الله تحریری:

بایسته‌های اخلاقی طلاب بررسی و تدوین می‌شود

خبرگزاری رسا ـ دبیر کمیته اخلاق و تهذیب مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یکی از زمینه‌های ایجاد آسیب اخلاقی را ضعف اعتقادی عنوان کرد و از بررسی جامع بایسته‌های روحی طلاب از پایه اول تا ششم و پایه ششم تا دروس خارج از سوی این کمیته خبر داد.
آيت الله  تحريري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد باقر تحریری دبیر کمیته اخلاق و تهذیب مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در چهارمین اجلاسیه این مجمع که در سالن اجتماعات مدرسه دارالشفا برگزار شد، با اشاره به اهمیت اخلاق و تهذیب گفت: رهبر معظم اتقلاب و مراجع تقلید بسیار بر همه گیر شدن اخلاق و تهذیب در حوزه تأکید کردند.


وی افزود: کمیته اخلاق و تهذیب با حضور مدیران، مسؤولان و اساتید پیگری مسائل اخلاقی در سطوح گوناگون حوزه علمیه را بر عهده دارد، تا کنون 6 جلسه در این کمیته برگزار شده است؛ بررسی و کارشناسی جزوه آسیب های اخلاقی که از سوی معاونت تهذیب حوزه علمیه ارائه شده مورد بررسی قرار گرفته است.


استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این که بسیاری از آسیب های اخلاقی به صورت مخفی پدید می آید، اظهار داشت: همه اساتید حوزه باید نسبت به مسائل اخلاقی و آسیب های در بین طلاب آگاهی لازم را داشته باشند.


وی ادامه داد: جلسه ای با حضور 85 نفر از اساتید اخلاق حوزه علمیه برای بررسی روند اخلاقی طلاب تشکیل شد، نظرات اساتید تدوین شده و در برنامه ریزی های آینده مورد توجه قرار گرفته و اعمال می شود؛ همچنین جلسه ای با حضور اعضای کمیته و معاونت تهذیب حوزه های علمیه برگزار شده است.


آیت الله تحریری با بیان این که به اساتید اعلام شده است تا طرح های خود را در زمینه مسائل اخلاقی ارائه کنند، ابراز داشت: کمیته اخلاق در صدد است تا تحلیلی جامع از مقتضیات روحی طلاب از پایه اول تا ششم و پایه ششم تا دروس خارج داشته باشد.


وی عنوان کرد: آثار فرهنگ اجتماعی بر رفتار طلاب، موانع رشد اخلاقی در بین طلاب و مقتضیات فراگیر شدن دروس اخلاق در حوزه های علمیه و توجه به کاستی ها مورد توجه و بررسی قرار گرفت، یکی از زمینه های ایجاد آسیب اخلاقی ضعف اعتقادی است.


استاد اخلاق حوزه علمیه خاطرنشان کرد: ارتباط مسائل اخلاقی با مسائل دینی و بینشی باید برای طلاب و فضلا بیان شود، مسائل اخلاقی باید به سه مرحله دروس اخلاق، تذکرات اخلاقی و مباحث علمی اخلاق تقسیم شود؛ نگاه جامع به موضوعات اخلاقی و بررسی راه های انگیزشی در میان اساتید برای توجه هرچه بیشتر به مسائل اخلاقی طلاب از دیگر مسائلی محسوب می شود که مورد بحث قرار گرفته است.


وی اضافه کرد: برای مسائل و موضوعاتی که مورد بررسی کمیته اخلاق و تهذیب قرار گرفته است باید با یک ضمانت اجرایی قوی و فراهم کردن امکانات در مسیر تحقق اخلاق و تهذیب در حوزه های علمیه گام برداشت./1323/پ202/ی

ارسال نظرات