۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۷
کد خبر: ۲۵۶۵۶۶
آیت الله حسینی بوشهری در همایش شکوه ایثار:

روحانیت از آزمون های مختلف سربلند بیرون آمده است

خبرگزاری رسا - مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با تاکید بر این که روحانیت از آزمون های مختلف موفق و سربلند بیرون آمده است، گفت: ائمه جماعات مساجد نباید به نماز خواندن بسنده کنند؛ بلکه بایستیفضای محله و مسجد را زیر نظر داشته و متخلق به فضائل علمی و اخلاقی باشند.
آيت الله حسيني بوشهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در همایش "شکوه ایثار" در گرامیداشت ائمه جماعات ایثارگر استان تهران که امروز پنج شنبه سوم اردیبهشت ماه در حسینه الزهرا(س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، خاطرنشان کرد: در دوره دفاع مقدس روحانیت در برابر آزمایش بزرگی قرار گرفت و کارنامه درخشانی به دست آورد.


وی در ادامه صحبت های خود افزود: روحانیت از این آزمایش با موفقیت بیرون آمد، روحانیت همیشه اینگونه بوده است که کار را به سرانجام برساند و برای جامعه افتخار بیافریند.


مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور خطاب به روحانیون گفت: در سنگر مساجد شاهد عمل مخلصانه شما بوده ایم و خداوند، رسول مومنان و مومنان به خوبی از عمل شما آگاه هستند.

 

هرجا که باشید از دیده تیزبین الهی پنهان نیستید
آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به حدیثی از امام جواد(ع) بیان کرد: امام جواد (ع) می فرمایند که هر جا که باشید از دیده تیزبین الهی پنهان نیستید و بنگرید که چگونه می خواهید باشید.


وی در ادامه صحبت های خود خاطرنشان کرد: در توصیف شما این نکته مورد اهمیت است که امام صادق(ع) مدال افتخار را به شما اعطا فرموده است .


مدیر حوزه‌های علمیه سراسر ائمه جماعت را همانند مشعلی پرفروغ دانست و عنوان کرد: کار ائمه جماعت این است که در صبح و شام، دعوت و ذکر شان به سوی اهل بیت(ع) است و این دعوت نه با سخنرانی بلکه با اعمالشان است و آنچه در توان دارند در طبق اخلاص برای دعوت مردم می گذارند.

 

مساجد بازاری از بازار های آخرت است
آیت الله حسینی بوشهری با طرح این سوال که معیار و طراز مسجد و امام جماعت چیست؟ در ادامه صحبت های خود گفت: تعبیر رسول اکرم (ص) در ابن رابطه درباره مساجد زیبا است که می فرماید مساجد بازاری از بازار های آخرت است که انسان در آن مساجد در سفره آمرزش الهی می نشیند و با هدیه بهشتی بدرقه می شود.


 وی با تاکید بر اینکه هر کسی بر سر این سفره بنشیند آمرزیده می شود، اظهار داشت: برای ساختن مسجد شاخصه هایی وجود دارد و یکی از این شاخصه ها این است که مشرکان حق ندارند دست به ساخت و ساز مساجد بزنند .

 

افرادی می توانند مسجد بنا کنند که به توحید و معاد معتقد باشند
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر ائمه جماعت با بیان اینکه شخصی که می خواهد مسجد بنا کند باید چهار شرط اصلی داشته باشد، عنوان کرد: افرادی می توانند مسجد بنا کنند که به مبدا و معاد معتقد باشد و نماز و ذکات را به پا دارد و بانی مسجد باید این شرایط سنگین را داشته باشد و هر کس این شرایط را داشته باشد از مهتدین و راه یافتگان است.


آیت الله حسینی بوشهری این شرایط را لازمه عمران مسجد دانست و گفت: به جز معیار ظاهری مسجد که وظیفه معمار است، معمار معیار معنوی مسجد امام جماعت مسجد است که مسجد بر اساس تقوا ساخته شود و کانونی برای رجال مومن باشد.

 

کارکرد  مهم مساجد عبادت و راز و نیاز است
وی با طرح این سوال مهم که کارکرد مسجد چیست؟ خاطر نشان کرد: از جمله کارکرد مسجد عبادت و راز و نیاز و مناجات است، اما وظیفه امام جماعت تنها این نیست و وظیفه او گستره تر است، چرا که مسجد کانون عظیم فرهنگی با ظرفیت بالای فرهنگی است.


مدیر حوزه‌های علمیه سراسر ائمه جماعت با بیان اینکه سه مورد فردای قیامت شکایت از انسان ها شکایت خواهد کرد، بیان کرد: آن سه مورد یکی عالم، مسجد و قرآن هستند،  مسجد به عنوان یک مکان، قرآن به عنوان یک محتوا و عالم به عنوان یک امام جماعت مسجد از انسان ها شکایت می کنند.


آیت الله حسینی بوشهری حوزه های علمیه مسجد و قرآن جدا ناپذیر و در کنار هم دانست و اظهار کرد: از گذشته مرسوم بوده است که طلبه با مسجد ارتباط داشته و آنجا درس می خوانده است، در کنار هر مسجدی مدرسه ساخته شده بود و لذا محوریت امام جماعت نکته مهمی در این رابطه است .


وی با تاکید بر اینکه در کشور اسلامی امام جمعه مسئولیت و کار خود را در حاشیه و دسته دوم نمی داند، خاطر نشان کرد: امام جمعه و جماعت بزرگ ترین پست خود را همین مقام امام جماعت مسجد می داند.

 

معیار و طراز مسجد و امام جماعت بالا بردن فضائل علمی و اخلاقی در مساجد است
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر ائمه جماعت با بیان اینکه معیار و طراز مسجد و امام جماعت بالا بردن فضائل علمی و اخلاقی در مساجد است خاطر نشان کرد: امام جماعت نباید به نماز خواندن بسنده کند و باید فضای محله و مسجد را زیر نظر داشته باشدو از فضائل علمی اخلاقی برخوردار باشد.


آیت الله حسینی بوشهری در ادامه صحبت های خود افزود: امام جماعت همانند پیامبر اکرم (ص) باید قبل از ورود مردم در مسجد حضور داشته باشد و آخرین نفر مسجد را ترک کند و به کار خود به عنوان ماموریتی نگاه نکند.


وی تقویت باور های اعتقادی ایجاد وحدت و کاهش چند دستگی در مساجد از جمله وظایف امام جماعت برشمرد و خاطر نشان کرد: امام جماعت نباید بین نمازگزارن تبعیض قائل باشد و باید مهربان و مثل پدر بزرگی برای همه باشد.


مدیر حوزه‌های علمیه سراسر ائمه جماعت با بیان اینکه ما سه جهاد اصغر و اکبر و کبیر داریم، اظهار داشت: جهاد اکبر همان جهاد نفس و جهاد کبیر جهاد فرهنگی است .


آیت الله حسینی بوشهری با انتقاد از اینکه آمار عتیاد و طلاق در جامعه زیاد است، عنوان کرد: امام جماعت وظیفه دارد که هوشیار به واقایع و پیرامون خود باشد و در کار فرهنگی ابتکار دهد و اتاق فکر تشکیل دهد و از روش های نو برای جذب مردم به مسجد استفاده کند.


وی با بیان اینکه مساجد در اختیار ما و حفظ آن به عهده ما است، گفت باید بین دو هزارو 500 مسجد و در استان سه هزارمسجد تبادل اطلاعات صورت یابد و موفقیت های خود را به هم منتقل کنند و جاذبه مساجد برای جوانان حفظ شود.

 

 معیار و طراز مسجد و امام جماعت بالا بردن فضائل علمی و اخلاقی در مساجد است
مدیر حوزه‌های علمیه با تاکید بر این که معیار و طراز مسجد و امام جماعت بالا بردن فضائل علمی و اخلاقی در مساجد است، اظهار داشت: زمینه برای ایثار وجود دارد و شکوه ایثار در عرصه فرهنگی مهم است.


آیت الله حسینی بوشهری در ادامه صحبت های خود افزود: امام جماعت در صورتی موفق است که برخوردار از مراتب علمی  باشد و به  تحصیلات گذشته خود بسنده نکند و وقتی برای مطالعه بگذارد ومطالب و دیدگاه نو در بحث کلام، بصیرت افزایی و تاریخ را در مساجد برای جوانان مطرح کند.


وی برخورداری از عمل را از دیگر ویژگی های امام جماعت دانست و گفت: وقتی مردم رفتار ما را ببینند تاثیر می پذیرند ، امام جماعت باید اهتمام جدی به مسجد را کار اصلی خود بداند.


 مدیر حوزه‌های علمیه سراسر ائمه جماعت سعه صدر، انتقاد پذیری، ارتباط با نسل جوان، مردم دار بودن، داشتن روحیه جهادی و انقلابی را از ویژگی های ائمه جماعت دانست و عنوان کرد: امروز ما باید حافظ دین مردم باشیم و مردم را به دین داری جذب کنیم و دغدغه ای مهم تر از مسجد نداشته باشیم و درجریان مسائل روز باشیم .


آیت الله حسینی بوشهری با انتقاد به وجود کانونی های دیگر که در کنار مساجد ساخته شده است، گفت: در این کانون ها بدونه هیچ ضابطه ای کار فرهنگی انجام می شود و جای نگرانی است.


وی در پایان صحبت های خود همچنین با انتقاد از برنامه های صدا و سیما در ماه رمضان گفت: در اوج ماه رمضان باید گرایش به مسجد باشد، در صورتی که با پخش سریال های جذاب در همان ساعت تعارضی ایجاد و سریالی پخش می شود که این سریال ها هر قدر هم که جذاب باشد، جای تفسیر های دینی را نمی گیرد. /818/پ201/ج

ارسال نظرات