۱۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۳
کد خبر: ۲۵۳۱۷۷

خاطرات انقلابی میرزا فاسونیه‌چی منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ خاطرات حاج میرزا حمید فاسونیه‌چی از مبارزان و پیشگامان انقلاب اسلامی در منطقه آذربایجان در کتابی با عنوان «پیر پیشگام» منتشر شد.
روحانيت و انقلاب اسلامي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، خاطرات حاج میرزا حمید فاسونیه‌چی از مبارزان و پیشگامان انقلاب اسلامی در منطقه آذربایجان در کتابی با عنوان «پیر پیشگام» به قلم نویسنده شهیر تبریزی، مصطفی قلیزاده به نگارش درآمده که به همت حوزه هنری به زیور طبع آراسته شد.


این نویسنده که آثاری چون مردی شبیه خود، خاطرات حجت‌الاسلام والمسلمین باقری بنابی، دعبل خزاعی، از نسل سرافرازان (زندگینامه سردار شهید جواد سبزی) و زندگینامه شیخ‌محمد خیایانی را در کارنامه کاری خود دارد، در اثر «پیر پیشگام» به خاطرات انقلابی و مبارزات حاج میرزا حمید فاسونیه‌چی پرداخته است.


بنابر این گزارش، در این کتاب شش بخش با عناوین دوران کودکی و جوانی، به دنبال دانش، ناگهان ژاندارمری، در آستانه انقلاب، سپیده دم پیروزی و اسناد و تصاویر در 160 صفحه از سوی انتشارات سوره مهر و به سفارش دفتر مطالعات و ادبیات پایداری حوزه هنری استان آذربایجان غربی به چاپ رسیده است.


راوی کتاب «پیر پیشگام» سال 1310 در شهر ارومیه به دنیا آمده و در خانواده‌ای مذهبی تربیت یافت. او از دوران تحصیلات دبیرستانی به توصیه‌ بعضی از علمای بزرگ شهر و به پیشنهاد پدرش، وارد حوزه‌ علمیه شد. ادبیات عرب و مقدمات علوم و معارف دینی را طی چهار سال فرا گرفت و در سال 1328 برای ادامه تحصیل به شهر مقدس قم مهاجرت کرد.


بر اساس این گزارش، حاج میرزا حمید فاسونیه‌چی بعد از دو سال ادامه تحصیل در حوزه‌ علمیه قم، بنا به عللی به تهران رفت و در مدرسه‌ علمیه مشیریه ادامه تحصیل داد. اما مسائلی سر راه زندگی این جوان مذهبی طالب علوم دینی قرار گرفت که ادامه راه دانش و روحانیت را بر او غیرممکن ساخت.


وی از آن پس وارد آموزشگاه ژاندارمری شد و در این پایگاه کمر خدمت به کشور و ملت بست. او از اولین فعالان انقلابی و مذهبی در ارومیه، استان آذربایجان‌غربی و خرم‌آباد لرستان بود که در لباس یک ژاندارم مسلمان و متدین برخلاف جریان رژیم پهلوی حرکت کرد.


ارتباط نزدیک او با روحانیون بانفوذ و انقلابی ارومیه و انتقاداتش از عوامل وفادار به شاه و حتی انتقاد از شخص محمدرضا شاه پهلوی، بیشتر موجب پرونده‌سازی علیه او در سازمان ضداطلاعات هنگ ژاندارمری تهران و ارومیه گردید و بالاخره حکم تبعیدش در قالب انتقال محل خدمت به خرم‌آباد صادر شد.


وی آن‌جا هم به فعالیت‌هایش ادامه داد تا جایی‌که عوامل رژیم سعی کردند او را از بدنه‌ ژاندارمری حذف کنند که با هوشمندی خود و دوستانش توانست قبل از اخراج حکم بازنشستگی‌اش را در 41 سالگی بگیرد. حاج ‌حمید که پدر، پدر بزرگ و برادر شهید است خاطرات جالب و خواندنی از روند شکل‌گیری انقلاب در ارومیه و حوادث بعد از آن را در این کتاب روایت کرده است./935/پ202/ق

ارسال نظرات