۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۰
کد خبر: ۲۴۱۹۹۶
برگرفته از خارج فقه آیت‌الله مؤمن؛

کتاب منابع مالی در حاکمیت فقیه به زیور چاپ آراسته شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب منابع مالی در حاکمیت فقیه (برگرفته از درس‌های خارج فقه آیت‌الله محمدمؤمن قمی) تألیف محمدمهدی بهداروند به همت دفتر نشر معارف از چاپ خارج شد.
منابع مالي حاکميت فقيه

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نظام ما نظامی‌ اسلامی و در زمان غیبت، ولایت امر مسلمین به حسب ادله شرعیه فقهیه، به عهده فقیه جامع‌الشرایط است. اعمالی که در این نظام انجام می‌شود، همان مسائلی است که اسلام اقتضا و تقاضا دارد.

 

عناوین کتاب منابع مالی در حاکمیت فقیه عبارت است از «مقدمه و ده بخش منابع مالی حکومت اسلامی، انفال، خمس، زکات، زکات فطره، فوائد موقوعات عامه، اراضی مفتوحه عنوه، جزیه، غنائم و أسراء، اموال اضافی و مالیات» که هر بخش در رابطه با عناوین مختلف مطالبی آمده است.  

 

نگارنده در مقدمه این کتاب نوشته است: «یکی از اهداف اصلی تشکیل حکومت برقراری توحید و نفی شرک است و یکی دیگر از دلایل تشکیل حکومت اسلامی ایجاد عدالت و رفع ستم از جامعه است. در راستای همین مسأله است که حضرت امیر علیه‌السلام قبول مسؤولیت جامعه اسلامی را یک تکلیف می‌داند.»

 

نویسنده در رابطه با مفهوم‌شناسی انفال آورده است: «مراد از انفال زمین‌هایی است که بدون جنگ و جهاد به دست مسلمانان می‌افتد، نیز غنایم جنگی که بی‌اذن امام رخ می‌دهد، زمین‌های بی‌صاحب، زمین‌های موات، کوه‌ها، دریاها، معادن و صحراها است که خداوند برای همگان آفریده است.»

 

در بخش دیگری از مقدمه آمده است: «یکی از موارد اساسی در حکومت اسلامی، مسأله بودجه و منابع مالی حکومت است که می‌تواند به عنوان یکی از مباحث ضروری و محوری در عرصه فقه حکومتی قرار گیرد. قطعا پردازش این مقوله در عرصه‌های مختلف خمس، زکات، مالیات و ... ضروری است. در این مجموعه به بحث و بررسی درباره یکی از منابع مالی حکومت اسلامی تحت عنوان خمس پرداخته می‌شود و با توجه به دو دیدگاه مشهور و غیرمشهور، دلایل و استدلالات مورد نقد و بررسی قرار گرفته و در نهایت نظر مختار انتخاب و مطرح می‌شود.»

 

بیت الغزل این تحقیق به واسطه درس خارج آیت‌الله محمد مؤمن قمی در بحث فقهی ولایت فقیه است که در خلال بحث اختیارات و وظایف ولی امر، مسأله بودجه و منابع مالی حکومت اسلامی مطرح شده و با شرح و بسط و اضافاتی به صورت کتاب درآمده است.

 

در این کتاب برای صحت وقف شرایطی به این‌گونه آمده است: «1ـ وقف باید ابدی باشد نه موقت. 2ـ وقف معلق و مشروط نباشد 3ـ مسلط کردن موقوف علیهم یا متولی یا حاکم بر موقوفه و برداشتن تسلط خود از آن و 4ـ بر خود وقف نکردن.»

 

علاقه‌مندان جهت تهیه این کتاب می‌توانند با شماره تلفن 37740004 ـ 025 تماس بگیرند.

 

گفتنی است، کتاب منابع مالی در حاکمیت فقیه (برگرفته از درس‌های خارج فقه آیت‌الله محمدمؤمن قمی) تألیف محمدمهدی بهداروند به همت دفتر نشر معارف در 256 صفحه با شمارگان 800 نسخه و به قیمت 9000 تومان از چاپ خارج شده است./992/پ202/ق

ارسال نظرات