۰۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۸
کد خبر: ۲۳۷۱۲۴

نخستین موزه موقوفات کشور امروز در ساری افتتاح شد

خبرگزاری رسا ـ نخستین موزه موقوفات کشور امروز با حضور مسؤولان استانی و شهرستانی در آستانه مبارک پهنه کلا ساری افتتاح و به بهره برداری رسید.
موزه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، نخستین موزه موقوفات کشور امروز با حضور مسؤولان استانی و شهرستانی در آستانه مبارک پهنه کلا ساری افتتاح و به بهره برداری رسید.

 

حجت الاسلام ابراهیم حیدری، رییس اداره اوقاف و امور خیریه ساری در این مراسم خاطرنشان کرد: در این موزه قرآن نفیس و چوبی متعلق به چند قرن پیش قرار دارد که نگهداری از این آثار ارزشمند یک ضرورت است.

 

وی  در ادامه سخنان خود با بیان این که وقف از مصادیق و جلوه زیبایی باقیات و صالحات است که مال انسان را ماندگار می‌کند، افزود: در عرصه فرهنگی و اقتصادی فرهنگ وقف بسیار اثرگذار است و اهتمام به امور دینی توسط فرهنگ وقف انجام می‌شود.

 

رییس اوقاف ساری با اشاره به این که وقف احیاء بسیاری از مسائل فرهنگی و دینی جامعه است، خاطرنشان کرد: وقف احیا سنت نبوی و دینی است، احیا این سنت حسنه زمینه توسعه فعالیت فرهنگی اسلامی را فراهم می‌کند.

 

حجت الاسلام حیدری با بیان این که سنت حسنه وقف در اسلام از جایگاه رفیعی برخوردار است، گفت: این سنت حسنه یکی از گران‌بها و ارزشمندترین سنت‌های اسلامی و نمونه اعلای باقیات و صالحات است که در آن واقف دسترنج عمرش را در این بانک الهی ذخیره می‌کند تا در عرصه قیامت از ثواب آن بهره‌مند شود.

 

رییس اداره اوقاف و امور خیریه ساری با اشاره به این‌که وقف یکی از احکام و برنامه‌هایی است که با هدف دستگیری از محرومان، تأمین نیازهای اقتصادی و توسعه فرهنگ تشریح شده است، تصریح کرد: وقف اموال در امور عام المنفعه تنها نام واقف آن را زنده نگه نمی‌دارد، بلکه ازرش‌های معنوی و انسانی و مکارم اخلاق همچون نوع دوستی، نیکوکاری و تعاون را نیز در جامعه جاودانه می‌سازد.

 

حجت الاسلام حیدری با بیان این که سنت حسنه وقف در قبل از انقلاب به طور کامل به فراموشی سپرده شده بود، خاطر‌نشان کرد: انقلاب اسلامی موجب احیا و شکوفا شدن مجدد سنت وقف در جامعه شد.

 

وی احیای موقوفات را یکی از مهم‌ترین برنامه سازمان اوقاف و امور خیریه اعلام کرد و گفت: احیای همه موقوفات در کشور نیازمند مشارکت عمومی است و تنها با فرهنگی سازی می‌توان به این مسأله دست یافت.

 

رییس اداره اوقاف و امور خیریه ساری، همچنین به نقش و رسالت روحانیت و حوزه‌های علمیه در احیای فرهنگ وقف در جامعه اشاره کرد و گفت: روحانیت و حوزه‌های علمیه به عنوان پایگاه‌های مهم مردمی نقش برجسته‌ای در فرهنگ‌سازی سنت وقف در جامعه دارند.

 

وی بهره‌گیری از توان مبلغان برای تبلیغ سنت حسنه وقف را یکی از برنامه‌های سازمان اوقاف دانست و خاطرنشان کرد: به همین منظور این سازمان از ظرفیت بالای موجود در روحانیان بومی و غیر بومی در مناطق مختلف استفاده خواهد کرد.

 

حجت الاسلام حیدری احیای موقوفات، تبلیغ وقف و نیز تبدیل امامزادگان به قطب فرهنگی را سه دغدغه مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی عنوان کرد که در دیدار ایشان با مسؤولان سازمان اوقاف و امور خیریه مطرح شد./950/پ202/ب1

ارسال نظرات