۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۷
کد خبر: ۲۳۲۵۳۸
آیت الله نمازی:

انفاق در راه خدا حُبّ دنیا را از انسان می‌گیرد

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: کسی ‌که محسن است و کسی ‌که منفق است و به دیگران احسان کند رنگ خدایی می گیرد.
آيت الله عبدالنبي نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، آیت الله عبدالنبی نمازی نماینده ولی فقیه در کاشان دوشنبه شب بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد حضرت قائم(عج) در جلسه تفسیر قرآن در توضیح و تحلیل آیات 261 تا 263 سوره بقره گفت: 14 پیام در این سه آیه از سوره بقره وجود دارد که این نکات در تفاسیر این سه آیه نیامده است که نخستین نکته و پیام آن انفاق و احسان در راه خدا است که خداوند احسان و انفاق به بندگانش را خیلی دوست دارد.

 

وی یکی از صفات خدا را محسن دانست و با اشاره به این که افراد محسن و منفق که به دیگران احسان می کنند رنگ خدا می گیرند افزود: بندگان موحد خدا باید رنگ های خدایی داشته باشند.

 

به گفته وی، خداوند منفق است و هزینه موجودات را می دهد و با دادن روزی به موجودات خود به وسیله آنها روزی حیوانات دیگر را نیز تأمین می‌کند.

 

عضو جامعه مدرسین حوره علمیه قم، دومین پیام این آیات را انفاق در راه خدا دانست و تأکید کرد: انفاق در راه خدا باعث افزایش ثروت و فضیلت در دنیا و آخرت می شود.

 

وی با اشاره به این که انفاق بدون منت و پنهان، بدون این که حتی فردی که به او انفاق می شود متوجه شود در نزد خدا قبول است گفت: انفاق نیز مراتبی دارد که برخی از انفاق ها به اندازه ای ثواب دارد که برای آن طول و عرضی متصور نیست.

 

آیت الله نمازی یادآورشد: انفاق باید در راه خدا و برای خدا باشد و مطمئن باشد انفاق در راه خدا نه تنها از ثروت انسان کم نمی کند بلکه باعث افزایش ثروت نیز می شود، از این رو برخی افراد که انفاق نمی کنند در برخی از مواقع چندین برابر آن را هزینه برنامه های پیش بینی نشده می‌کنند.

 

سبیل الله و صراط مستقیم راه های فرعی و اصلی انفاق هستند

 

نماینده ولی فقیه درکاشان در ادامه از سبیل الله به عنوان راه های فرعی انفاق و صراط مستقیم به عنوان راه های اصلی انفاق نام برد و گفت: انفاق سبیل الله راه فرعی است که به بزرگ راه و اتوبان که انفاق در صراط مستقیم است متصل می شود، لذا خداوند هم صراط مستقیم که شاه راه انفاق است و هم سبیل الله که راه های فرعی انفاق است را دارد.

 

وی با اشاره به این که صراط مستقیم راه انبیاء الهی است و سبیل الله راه های فرعی است گفت: نماز، روزه، ذکات، خمس، صله ارحام، احترام و تکریم افراد راه هایی است که سرانجام آن به خدا که شاه راه است می رسد.

 

به گفته وی، هرکار خیری چه واجب باشد و چه واجب نباشد سبیل الله است و هرکاری که انگیزه الهی داشته باشد و خالص باشد سبیل الله است اما اگر بالاترین فریضه ها برای خودنمایی باشد سبیل نفس شیطان است.

 

آیت الله نمازی در ادامه با اشاره به این که پاداشی که خداوند در برابر انفاق بندگان خود می دهد بر اساس نیت و میزان کیفیت و کمیت انفاق است که قابل افزایش است گفت: میزان پاداش انفاق از یک دانه گندم  که به 700 دانه دانه افزایش می یابد آغاز و به مرحله ای می رسد که پاداش انفاق طول عرضی ندارد.

 

وی افزود: خداوند آگاه به عملکرد بندگانش است و هیچ عملی از انسان از نگاه باری تعالی پنهان نمی ماند چرا که خدا عالم مطلق و عالم علی الطلاق است و مانند ما انسان ها نیست که در یک رشته تخصص داشته باشیم.

 

به گفته وی، تمامی علومی که در اختیار بشر است و بشر به آن دست یافته است تنها قطره ای از علم خدا است که خداوند باب آن را برای انسان باز کرده است و اجازه داده است تا قطره های از علم او را انسان متوجه شود، بنابراین این آیات دلالت بر این دارد که خداوند عالم مطلق به همه عالم و حسنات و سیئات است و علم خدا حد و حصر ندارد.

 

انفاق و احسان جهاد اکبر و جهاد با نفس است

 

عضو مجلس خبرگان رهبری از توجه به ایجاد پایه های استوار امنیت در جامعه به عنوان دوازدهمین پیام این آیات نام برد و با تأکید بر این که انفاق در راه خدا مبارزه با علت های ناامنی است‌گفت: ریشه و منشأ بسیاری از ناامنی ها فقر است لذا خداوند با تشریح انفاق می خواهد با علت ناامنی ها مبارزه کند چراکه مبارزه بامعلول نمی تواند جوابگو باشد.

 

آیت الله نمازی در ادامه از معرف و تذهیب اخلاق به عنوان سیزدهمین پیام این سه آیه سوره بقره نام برد و افزود: انسان بچه دنیا است و دنیا را دوست دارد و نمی توان حُبّ دنیا را از انسان گرفت و یا او را به دلیل دوست داشتن دنیا ملامت کرد، بنابراین انسانی که دنیا را دوست اگر از مال ثروت خود بگذرد و انفاق کند به معرفت رسیده است.

 

نماینده ولی فقیه درکاشان همچنین جهاد اکبر و جهاد با نفس را چهاردهمین و آخرین پیام آیات261 تا 263 سوره بقره دانست و از انفاق و احسان به عنوان جهاد اکبر و جهاد بانفس نام برد یادآورشد: یکی از عواملی که حُبّ دنیا را از انسان می‌گیرد انفاق در راه خدا است ، بنابراین انسان همیشه و در همه حال در معرض تهدید نفس است و برکت انفاق در راه خدا این است که حُبّ دنیا را از انسان می‌گیرد و به راحتی از ثروت و سرمایه خود در راه خدا می گذرد./1307/پ201/ب4

ارسال نظرات