۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۳
کد خبر: ۲۲۸۹۳۳
نایب رییس مجمع نمایندگان:

فرهنگ را نباید قربانی مسائل جناحی و سیاسی کرد

خبرگزاری رسا ـ نایب رییس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم با تاکید بر این که فرهنگ را نباید تحت الشعاع مسائل و انگیزه های جناحی، سیاسی و گروهی قرار داد، از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی خواست با بهره گیری از نظرات نخبگان حوزه و دانشگاه نواقص نقشه جامع مهندسی فرهنگی کشور را مرتفع سازند.
سيد جلال رضوي مهر حجت الاسلام رضوي مهر
حجت الاسلام سید جلال رضوی مهر نایب رییس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به صدور حکم رهبر معظم انقلاب برای دوره جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی، در بیان دلایل عقب ماندگی در مسائل فرهنگی، گفت: آنچه موجب عقب ماندگی مسائل مربوط به شورای عالی انقلاب فرهنگی شده، تاثیریذیری اعضای این شورا از نظرات دولتمردان بوده است.
 
وی با تاکید بر این که باید قبل از هر چیزی شورای عالی انقلاب فرهنگی شاخصه حرکت خود را رهبری، قانون اساسی و مصلحت نظام قرار دهد، گفت: هرگز نباید شورای انقلاب فرهنگی با تمایل به جناح ها از دستور کار خود خارج شده، یا به مسائل تکراری بپردازد.
 
این استاد حوزه حرکت در راستای فرهنگ مبتنی بر ارزش های دینی را مطالبه همیشگی رهبر معظم انقلاب دانست و با بیان این که این مهم ماهیت انقلاب ما را تشکیل می دهد، اظهار داشت: شورای عالی انقلاب فرهنگی می بایست هر چه سریعتر بحث مهندسی فرهنگی و بویژه مهندسی فرهنگ دین را با مشاوره و بهره گیری از نظرات نخبگان حوزوی و دانشگاهی در راستای مأموریت جدید خویش قرار دهد تا بتوانم در جامعه فرهنگ سازی کنیم.
 
دلدادگان به انقلاب فرهنگ را به مثابه اکسیژن برای جامعه بدانند
حجت الاسلام رضوی مهر افزود: باید بدانیم در صورت اهمیت ندادن به این مهم در واقع کادر سازی نکرده ایم و در این صورت باید منتظر پیامدهایی باشیم که جبران آن ممکن نخواهد بود.
 
وی اظهار امیدواری کرد: دوستداران نظام و انقلاب، فرهنگ را مانند نقش اکسیژن برای انسان بشمارند و بدانند انقلاب ما رو به رشد است و با پیوند با مکتب، ریشه در میان مطالبه و خواسته های مردم دارد و ماهیت خود را تغییر نمی دهد.
 
حجت الاسلام رضوی مهر نظرات خود را در مورد چگونگی مدیریت فرهنگی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی این گونه بیان کرد: مدیریت فرهنگی و شروع کار فرهنگی باید از آموزش و پرورش با یک حرکت بنیادین و سپس دانشگاه ها و مراکز علمی آغاز شود تا بعد لایه های دیگر جامعه و سطوح مختلف آن را در بر گیرد.
 
استاد حوزه علمیه قم اضافه کرد: در کنار این روند فرهنگ سازی، نخبگان ما باید بیشتر در بین مردم حضور داشته باشند و هرگز ارتباط خود را با مردم قطع نکنند؛ چرا که جلوه های فرهنگ جامعه در رفتار و معنویات مردم موج می زند که نبضش در میان جامعه است؛ پس اگر نخبه ای در بین جامعه نباشد همانند طبیبی است که نبض بیمار را در دست ندارد و نمی داند که چگونه برای بیمار نسخه بپیچد.
 
نایب رییس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در بیان جایگاه وضعیت فرهنگی جامعه گفت: متاسفانه در حال حاضر وضعیت فرهنگی ما مطلوب نیست و تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیاری داریم و باید بدانیم توجه به امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح جامعه فرهنگ را می سازد.
 
وی مقوله فرهنگ را امانت در دست نخبگان دانست و یادآورشد: شورای عالی انقلاب فرهنگی امانتدار حفظ، اصلاح، الگو سازی و استمرار فرهنگ عالی و مترقی است که مترتب بر دین و دیانت باشد.
 
فرهنگ را قربانی سیاست و جناح بازی نکنیم
حجت الاسلام رضوی مهر اجرای اولویت های هفت گانه کاری ارائه شده از سوی مقام معظم رهبری را منوط به چند شرط دانست و توضیح داد: نخست این که فرهنگ نباید تحت الشعاع انگیزه های حزبی، گروهی و یا سلایق جناحی قرار گیرد؛ دومین مطلب لزوم رایزنی های علمی و برگزاری سلسله نشست ها و گفتمان های علمی در سطح حوزه های علمیه و دانشگاه ها برای تحقق مطالبات رهبر معظم انقلاب است که بایستی مورد توجه جدی شورای عالی فرهنگی قرار گیرد.
 
عضو هیأت رییسه مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه با تاکید بر این که باید پایه و اساس حرکت خود را بازخوانی مطالبات مقام معظم رهبری در عرصه های مختلف قرار دهیم، تصریح کرد: باید بدانیم این پیام ها و سخنان، حقایقی است که دیده بان اصلی نظام آن را درک کرده و ما مأمور عمل به آنها هستیم.
 
طبیعت انقلاب با فرهنگ بیگانه سرسازش ندارد
حجت الاسلام رضوی مهر اظهار امیدواری کرد با ترکیب جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی همه مراکز، جناح ها، شخصیت ها و همه نیروهای خیمه بزرگ انقلاب، مسأله فرهنگ را جدی بگیرند و بتوانند روحیات ایثار، فداکاری، از خودگذشتگی و جانبازی را در جامعه احیا کنند.
 
نایب رییس مجمع نمایندگان حوزه علمیه قم با اشاره به مطالبه رهبر معظم انقلاب از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر این که دلبستگان به انقلاب را امیدوار و معارضان را نا امید کنید، اظهار داشت: نباید اجازه دهیم فرهنگ های وارداتی به اسم علم یا فناوری حتی توسط خواص وارد کشور شوند؛ از هر لحاظ ما مستغنی هستیم و طبیعت انقلاب با فرهنگ بیگانگان سر آشتی و سازش ندارد.
 
هرگز نباید سلایق شخصی و خواسته های حزبی را بر فرهنگ مقدم بداریم
وی اضافه کرد: مسؤولان امر باید این حقیقت را دریابند که فرهنگ دینی، محمد حسین فهمیده ها، همت ها، باکری ها و شهدای دیگری را برای کشور ما علم کرد و نه چیز دیگر؛ بنابر این باید باورهای عمومی را با نگاه به آموزه های دینی منطبق کنیم و هرگز سلایق شخصی خود و یا خواسته های حزبی را دستمایه فعالیت های مان قرار ندهیم.
 
نایب رییس مجمع نمایندگان در پایان افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی می بایست به عنوان مأموریت اصلی خود امر به معروف و نهی از منکر را به عنوان اهرم بیدار باش و احیای ارزش ها مورد مطالعه قرار دهد و چشم انداز برنامه فرهنگ را خواه کوتاه مدت یا دراز مدت تعیین کند و سپس با اعلام به مراکز علمی بویژه وزارت ارشاد، وزارت علوم، مراکز و سازمان های علمی و فرهنگی با برنامه علمی مدون پیش بروند تا ان شاء الله شاهد پیشرفت بیشتر و تبسم رهبری در چنین فعالیت های اثر گذاری باشیم. /836/ت301/ج

 

ارسال نظرات