۰۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۶
کد خبر: ۲۲۳۱۶۸

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز گشایش یافت

خبرگزاری رسا ـ دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز همزمان با نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال در تبریز افتتاح شد.
نمايشگاه کتاب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، علی اکبر صفی‌پور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی امروز در افتتاحیه دوازدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز که در سالن شمس تبریزی برگزار شد، اظهار داشت: مسیری که نمایشگاه کتاب تبریز در دوازده دوره گذشته طی کرده پر فراز و نشیب بوده و تلاش است امسال نمایشگاهی در شأن نام و جایگاه تبریز برگزار شود.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نمایشگاه های کتاب تبریز را مهم ترین اتفاق فرهنگی استان دانست و افزود: حدود یک میلیون نفر سالانه از این نمایشگاه بازدید می کنند که نشان از اهمیت جایگاه این رویداد بزرگ فرهنگی برای مردم استان دارد.


وی با بین این‌که هم اکنون در استان آذربایجان شرقی 400 ناشر و هزار چاپخانه فعال هستند، خاطرنشان کرد: سال گذشته یک هزار عنوان مجوز نشر دادیم که نشان می دهد رغبت به کتاب و کتابخوانی در آذربایجان شرقی بالاست و لازم است که کارهای بزرگی در این عرصه انجام شود.


صفی پور با بیان این‌که نمایشگاه کتاب تبریز در فضایی بالغ بر 25 هزار مترمربع با حضور 800 ناشر معتبر داخلی و 120 ناشر خارجی از 42 کشور برگزار می شود، افزود: 150 هزار عنوان کتاب با دو میلیون جلد و 60 هزار عنوان کتاب خارجی در این نمایشگاه به علاقه‌مندان عرضه خواهد شد.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با تشریح برنامه های جنبی این نمایشگاه اظهار داشت: همزمان با این رویداد بزرگ فرهنگی در محل نمایشگاه بین المللی تبریز 70 عنوان برنامه علمی، فرهنگی، پژوهشی، کارگاهی و ... در قالب برنامه های جنبی نمایشگاه اجرا خواهد شد، افزون بر این‌که ویژه برنامه های مناسبتی از جمله بزرگداشت مولانا نیز برگزار می شود.


وی ادامه داد: همزمان با دوازدهمین نمایشگاه بین المللی تاب تبریز، نمایشگاه رسانه های دیجیتال نیز با حضور بیش از 100 ناشر داخلی فعال در فناوری های الکترونیکی و دیجیتالی برگزار می شود که آخرین آثار این ناشران نیز در تبریز ارایه خواهد شد.


همچنین حبیب ماهوتی،  مدیرعامل نمایشگاه بین المللی تبریز گفت: نمایشگاه های کتاب استانی در آذربایجان شرقی و سایر استانها با بی توجهی مسؤولان همراه است و کتب با کیفیت در این نمایشگاه ها عرضه نمی شود. به جرأت می توانم بگویم که نمایشگاه بین المللی تبریز برتر از نمایشگاه بین المللی جمهوری اسلامی ایران است.


ماهوتی یادآور شد: نمایشگاه کتاب تبریز اولین نمایشگاه استانی در سطح کشور است و در طی دوازده دوره گذشته این نمایشگاه در مکانهای مختلف و با مشکلات متعدد برگزار شده است.


وی با اشاره به آمار بازدید کنندگان از نمایشگاه های کتاب تبریز اظهار داشت: قریب به 800 هزار نفر از نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز بازدید داشته اند و این آمار در مقایسه با آمار نمایشگاه تهران که حدود یک میلیون بازدید کننده است،  رقم قابل توجهی می باشد که میزان کتابخوانی را در تهران و تبریز بیان می کند.


مدیرعامل نمایشگاه بین المللی تبریز با انتقاد از سطح کیفی کتب ارائه شده در نمایشگاه های کتاب استانی گفت: متأسفانه کتب ارائه شده متناسب با نیاز علمی اساتید و دانشجویان نبوده و معمولا مازاد نمایشگاه کتاب تهران دراین نمایشگاه عرضه می شود.
 ایران فقط تهران نیست و شهرها و استانهای دیگر نیز در توسعه علمی و فرهنگی سهیم هستند./935/پ202/ب4

ارسال نظرات