۰۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۶
کد خبر: ۲۲۲۸۳۳
استاد حوزه علمیه خواهران بیرجند تبیین کرد؛

اهمیت تربیت صحیح به عنوان یکی از حقوق فرزند بر والدین

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه خواهران نرجس بیرجند با بیان این که تربیت کودک بسته به سن او دارای شرایط و متقضیات خاص خود است، گفت: یکی از مهم ترین حقوقی که فرزند به عنوان پاره تن انسان بر گردن والدینش دارد، تربیت اسلامی است و والدین در تربیت کودک باید همواره از خداوند تقاضای لطف و مرحمت داشته باشند.
کودک مسلمان

فاطمه صغری حجی پور، مدیر حوزه علمیه خواهران نرجس بیرجند در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند با بیان این که انسان در تربیت کودک باید همواره از خداوند تقاضای لطف و مرحمت داشته باشد، گفت: یکی از مهم ترین حقوقی که فرزند به عنوان پاره تن انسان بر گردن والدینش دارد، تربیت اسلامی است.

 

وی با بیان این که تربیت کودک بسته به سن او دارای شرایط و متقضیات خاص خود است، افزود: کودک روانی لطیف و ظریف دارد و باید با او به مهربانی رفتار شود زیرا اگر با تندی و لجاجت با کودک رفتار شود او زود رنجیده خاطر شده و شروع به گریه کردن می کند بنابراین در تربیت خردسال باید همیشه مهربانی با او را مد نظر قرار دارد.

 

مدیر حوزه علمیه خواهران نرجس بیرجند با بیان این که مهربانی ضروری ترین نیاز کودک است، ادامه داد: مهربانی بر تعلیم و تربیت و آموزش کودک اولویت دارد بنابراین قبل از این که بخواهیم آموزش به کودک را شروع کنیم باید با او با مهربانی رفتار کنیم تا سخنان ما را گوش کند.

 

حجی پور با بیان این که تربیت باید هدفمند باشد، گفت: باید از همان ابتدا کودک را با اصول و اخلاق اسلامی آشنا کرد زیرا اگر کودک براساس اصول اسلامی تربیت نشود ممکن است در بزرگسالی به مرتبه پایین تر از انسانیت هم نزول کند.

 

مدیر حوزه علمیه خواهران نرجس بیرجند با بیان این که انسان باید اشتباهات کودک را نادیده گرفته و از آن چشم پوشی کند، تصریح کرد: کودک به این خاطر که در ابتدای مسیر رشد قرار دارد خطاها و اشتباهات زیادی را مرتکب می شود بنابراین والدین باید خطاهای کودک را بپذیرند و ضمن چشم پوشی از خطاهای کودک نسبت به خطاهای او تغافل داشته باشند یعنی خود را نسبت به خطاهای کودک غافل بگیرند تا کودک به این ترتیب از اشتباه خود پشیمان شده و به خطای خود پی ببرد.

 

وی ادامه داد: اگر والدین برای هر اشتباهی فرزندان خود را تنبیه و یا سرزنش کنند کودک احساس مجرم بودن کرده و فکر می کند نزد والدین ارزشی ندارد که همین موضوع موجب می شود کودک در مراحل بعد همان اشتباه را مرتکب شده و آن خطا و لغزش دیگر برایش زشت به نظر نمی رسد و به امری عادی تبدیل می شود.

 

وی با بیان این که زمانی که کودک لجاجت می کند والدین باید با او مدارا کنند، گفت: مدارا موجب می شود که کودک متوجه لجاجت خود شده و زمینه رشد و کمال او فراهم می شود.

 

مدیر حوزه خواهران نرجس بیرجند با بیان این که کودک در تمامی مراحل زندگی خود نیازمند یاری پدر و مادرش است، ادامه داد: کودک کانون نیازمندی و فقر است و والدین باید کودک را در تامین نیازهای مختلفش راهنمایی کرده و نیازهای او را تا حدی که معقول باشد برطرف کنند.

 

حجی پور با اشاره به این که بازی بهترین وسیله برای تربیت کودک است، یادآور شد: والدین در قالب بازی های مختلف می توانند اصول زندگی اجتماعی و اسلامی را به کودک خود آموزش دهند به شرط این که بازی و اسباب بازی هایی را که برای کودکشان انتخاب می کنند اسلامی باشد./968/ت302/ب5

ارسال نظرات