۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۸
کد خبر: ۲۱۹۱۴۰
استاد حوزه علمیه خواهران مشهد مطرح کرد:

پدر و مادر و الگوی مناسب؛ سه عنصر مؤثر در تربیت فرزند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه خواهران مشهد پدر، مادر و الگوی مناسب را سه عنصر مؤثر در تربیت فرزند دانست و گفت: پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: « هر مولودی که متولد می شود، بر فطرت الهی به دنیا می آید»، از این رو پدر و مادر هستند که سرنوشت فرزند را رقم می زنند؛ چرا که فرزندان از رفتار آن ها الگو برداری می کنند.
تربيت فرزندان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، زهرا صفارزاده، استاد حوزه علمیه حضرت نرجس مشهد(س)، ظهر امروز در حلقه معرفت حرم مطهر رضوی که در رواق دارالاجابه برگزار شد، گفت: مادر باید فرزند، را به خاطر نقاط مثبت او تشویق و از سرزنش کردن نقاط  منفی او خود داری کند.

 

وی به اهمیت تربیت در دوران کودکی اشاره کرد و افزود: ائمه اطهار(ع) در مورد تربیت فرزند می فرمایند: «زبان کودک را بیاموزید و با زبان خودشان، با آن ها صحبت کنید»، پیامبر اکرم(ص) با بچه ها بازی می کردند چرا که بازی، زبان کودک است.  

 

این استاد حوزه علمیه خواهران اظهار کرد: پدر و مادر باید قبل از تولد فرزند، نسبت به تربیت او اهتمام داشته باشند، از این رو می بایست به مسائل دینی خود اهمیت داده، و با آگاهی فرائض دینی را انجام دهند.

 

صفارزاده با اشاره به این که سه عنصر، پدر، مادر و الگوی مناسب در تربیت فرزند مؤثر هستند، افزود:پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: « کُل مُولود یُولد عَلی الفطرَه، هر مولودی که متولد می شود، بر فطرت الهی به دنیا می آید»، از این رو فطرت فرزندان ما نیز پاک است و پدر و مادر هستند که سرنوشت آن ها را رقم می زنند؛ چرا که فرزندان از رفتار آن ها الگو برداری می کنند. 

 

وی خاطرنشان کرد: کنار گذاشتن تکونولوژی، راهکار مدیریت کردن آن نیست، بلکه ابتدا باید فرهنگ، استفاده از آن و خطراتی که در پی دارد را آموخت، سپس از آن به نحو احسن استفاده کرد، متأسفانه ما ابتدا استفاده می کنیم و سپس به فکر درمان هستیم.

 

این کارشناس مسائل خانواده با بیان این که آگاهی، دلسوزی و عشق، سه مؤلفه ای است که مربی باید آن ها را مدنظر داشته باشد، ابراز کرد: تعلیم و تربیت، شغل انبیاء است؛ پیامبر(ص) با دلسوزی و مهربانی، عرب های جاهلی را به اسلام دعوت کرد. 

  

صفارزاده اظهار کرد: دلیل عمده، بی حجابی و بد حجابی را باید عدم آگاهی دانست، باطن حجاب، حیا و عفاف است، مادران می بایست آگاهی و شناخت دختر را در مسأله حجاب، از منظر علمی، احساسی و امنیتی بالا ببرند؛ چرا که هر چه آگاهی انسان بالاتر رود، حجاب او نیز محکم تر و قوی تر می شود.  

 

وی افزود: فرزندان خود را از حدود سن سه سالگی به تدریج اهل نماز کنید، ابتدا او را باذکر «لااله الا الله»، سپس با ذکر «محمد رسول الله»، آشنا کنید، در تربیت فرزند باید، راه های مختلف را متناسب با زبان او امتحان کنید؛ زمانی با تشویق، زمانی با محبت و حتی زمانی با اجبار با او برخورد کنید.  

 

وی با اشاره به این که مادر در تربیت فرزند نقش بسزایی دارد، تأکید کرد: تواضع، دین داری و هدیه، سبب افزایش محبت می شود، از این رو به خانواده و دوستان خود هدیه دهید؛ چرا که با هدیه دادن، این پیام را به طرف مقابل انتقال می دهیم که تو برایم ارزش داری، از این رو به فکر و یاد تو بودم و برایت وقت و زمان گذاشتم.  

 

این استاد حوزه یادآور شد: خداوند متعال، حجاب را به سبب حفظ زن و جلوگیری از اذیت و آزار او قرار داده است؛ در قرآن می فرماید: « یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أَدْنَى أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا؛ اى پیامبر، به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو پوشش هاى خود را بر خود فروتر گیرند. این براى آن که شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند [به احتیاط] نزدیک تر است و خدا آمرزنده مهربان است»./1309/پ202/ب5 

ارسال نظرات