۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۸
کد خبر: ۲۱۵۴۵۳

چند خبر کوتاه از آذربایجان ‌شرقی

خبرگزاری رسا ـ آغاز فعالیت کانون قرآن و عترت در تبریز و ساماندهی عشره خوانان آذربایجان شرقی از مهمترین اخبار کوتاه استان است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، کانون قرآن و عترت مرکز آموزش علمی کاربردی شهرداری تبریز با حضور مسؤول امور فرهنگی و جمعی از دانشجویان علاقه مند فعالیت رسمی خود را آغاز کرد. در این جلسه مسؤولان و دانشجویان با ارائه نکته نظرات خود اهداف و برنامه های کانون را مشخص کردند.


همچنین بر اساس تصمیمات اتخاذ شده، کانون در دو گروه مجزا برای برادران و خواهران با محوریت جلسات قرآئت قرآن فعالیت خواهد کرد که برنامه جلسات برادران هر هفته روزهای شنبه از ساعت 15 الی 16 تعیین و برنامه گروه خواهران نیز متعاقباً اعلام خواهد شد.


بیش از 50 مرکز فرهنگی قرآنی در بقاع متبرکه استان فعالیت می‌کنند


حجت‌الاسلام سید شهاب‌الدین حسینی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی گفت: بیش از 50 مرکز فرهنگی قرآنی در امامزادگان استان راه‌اندازی شده که در جوار بقاع متبرکه فعالیت می‌کنند.


وی با اشاره به میزان موقوفات قرآنی این استان خاطرنشان کرد: متاسفانه رقم موقوفات قرآنی در استان، ناچیز  بوده و بیشتر موقوفات در موضوع ختم قرآن کریم است که برهمین اساس، بیش از 500 ختم قرآن در طی سال صورت می‌گیرد.


حجت‌الاسلام حسینی گفت: برای ارایه تحصیلات تکمیلی دانشکده علوم قرآنی در پارک مفاخر تبریز با تلاش اداره اوقاف و همکاری شهرداری تبریز و خیرین استان راه‌اندازی می‌شود که مجوزهای احداث و راه‌اندازی آن اخذ شده است.


شب شعر « غزه، مظلومیت، مقاومت شجاعانه » در تبریز برگزار شد


همزمان با روز حقوق بشر و کرامت انسانی، با حضور اهالی شعر، ادب و شهروندان،  شب شعر "غزه، مظلومیت، مقاومت شجاعانه" در فرهنگسرای بزرگ الغدیر تبریز برگزار شد.


این شب شعر به عنوان ششمین شب شعر مناسبتی این فرهنگسرا در سال 93 بود که در حمایت از مردم مظلوم غزه در مقابل صهیونیست های اشغالگر و کودک کش و با تأسی از منویات مقام معظم رهبری در حمایت از مردم مظلوم فلسطین در این فرهنگسرا برگزار می شود.


گفتنی است، در این محفل ادبی، شعرا ضمن همدردی با مردم مظلوم وستمدیده غزه، مقاومت شجاعانه آنها را با زبان شاعرانه وتاثیر گذار خود وصف ویاد شهدای غزه را گرامی داشتند وبر حمایت از آرمان های حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در حمایت از مردم مظلوم فلسطین تاکید و اشعار گرانقدر خود را در حضور شهروندان قرائت کردند.


عشره خوانان آذربایجان شرقی ساماندهی می شوند


حبیب طاهری، رییس اداره فرهنگی و تبلیغ تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی از ساماندهی عرشه خوانان استان خبر داد و اظهار داشت: عشره خوانان در اصطلاع و عرف عمومی منطقه آذربایجان به افرادی گفته می‌شود که مسؤولیت بخش اعظمی از مجالس ترحیم را بر عهده دارند و اموری چون تلاوت قرآن، شعرخوانی و مرثیه سرایی در مدح ائمه اطهار و قدردانی از مهمانان چنین مجالسی را از طرف خانواده معزی انجام می دهند.


وی در ادامه با اشاره به جایگاه و تاثیر این قشر در فرهنگ و اجتماع منطقه آذربایجان و ارتباط آنها با عموم اقشار مردم به واسطه حضور در مراسم عزا و ترحیم افزود: متاسفانه با وجود تمام این محاسن، مدتی است که سنت عرشه خوانی با وجود ماهیت صرفاً مذهبی خود، به دلیل ورود برخی مسایل مادی و تجمل گرایی ها، به اغراض دیگری آمیخته شده و گاه ورود افرادی غیر متخصص در این حوزه باعث کمرنگ شدن وجهه قدیمی و مثبت آن می‌شود.


رییس اداره فرهنگی و امور تبلیغ تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی تصریح کرد: بر همین اساس اداره کل تبلیغات اسلامی استان در راستای شرح وظایف قانونی خود اقدام به ساماندهی عشره خوانان آذربایجان شرقی کرده  که در این میان تا کنون با شناسایی و اخذ آزمون هایی از عشره خوانان شناخته شده، بیش از 200 نفر را حائز شرایط دریافت مجوز عشره خوانی دانسته است.


طاهری در تشریح جزئیات این طرح گفت: مجوز عشره خوانی این افراد در مرحله  آخر و با برگزاری دوره آموزشی به آنها اعطا می‌شود که در این مرحله ازافراد دارای مجوز در مساجد استفاده و این امر با همکاری انجمن های اسلامی مساجد در استان اجرایی خواهد شد که همین موضوع می تواند نقش مهمی در ساماندهی مجالس ترحیم استان داشته باشد.


گفتنی است، مراحل صدور مجوز آزمون کتبی، مصاحبه از طریق مداحان متخصص و قاریان قرآن انجام پذیرفته و در پایان با احراز صلاحیت فردی شرکت کنندگان این مدارک اعطاء خواهد شد./935/پ203/ب4

ارسال نظرات