۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۹
کد خبر: ۲۱۵۲۸۲
آیت الله شبستری:

انقلاب مشروطه تجلی فقه سیاسی اسلام بود

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه تبریز انقلاب مشروطیت را تجلی فقه سیاسی اسلام دانست و گفت: نهضت مشروطه نماد وحدت مردم حول محور روحانیت بوده است.
انقلاب مشروطه تجلی فقه سیاسی اسلام بود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهدشبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی امروز در پیامی به همایش بین المللی « از نهضت مشروطیت تا قیام 29 بهمن تبریز و پیروزی انقلاب اسلامی » اظهار داشت: بی گمان نهضت مشروطه یکی از نقاط عطف و تاریخ ساز ایران اسلامی و از سویی نماد وحدت مردم حول محور روحانیت و تجلی دخالت بیگانگان در امور داخلی برای برهم زدن وحدت بوده است.


نماینده خبرگان رهبری در این پیام انقلاب مشروطه را تجلی فقه سیاسی اسلام دانسته و آورده است: جرقه این جنبش مردمی و ضد استبدادی در جنبش تنباکو و توسط آیت الله میرزای شیرازی زده شد و مردم خسته از بیداد و ستم و تشنه عدالت با رهبری مجتهدان آن زمان در صحنه سیاست پا نهاده و پایان استبداد را فریاد زدند.


وی در پیام خود به این همایش آورده است: مشروطیت اسلامی و ملی بر آن بود تا جهشی بزرگ در زندگی مردم ایجاد کند و علما و آیات عظام در این برهه بیش از هر زمان دیگری در صحنه سیاست حضور یافته و اسلام را به عنوان مکتبی توانمند برای اداره کشور معرفی کردند.


آیت الله مجتهدشبستری در این پیام تصریح کرده است: مقاومت و تلاش مردم مظفرالدین شاه را مجبور کرد در 14 مرداد 1324 تأسیس مشروطیت را اعلام کند اما استعمار پیر با کمک روشنفکران غربزده، جریان مشروطیت را به نفع خود تغییر و در نهایت نهالی که قرار بود زمینه را برای آزادی فراهم سازد، وابستگی به استبداد را منجر شد.


وی در این پیام با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل، تاکید کرده است: در به ثمر رسیدن این انقلاب، نقش قیام 29 بهمن 56 مردم تبریز بسزاست و درخت انقلاب اسلامی که با خون هزاران شهید آغشته شده هیچ گاه نخواهد خشکید و تا ظهور امام زمان (عج) حاکمیت تداوم خواهد داشت.


گفتنی است، نخستین همایش بین المللی «از نهضت مشروطیت تا قیام 29 بهمن و پیروزی انقلاب اسلامی» به همت شهرداری تبریز و با اجرای بسیج اساتید استان و دانشگاه تبریز امروز در تالار وحدت دانشگاه تبریز در حال برگزاری است./935/پ203/ب

ارسال نظرات