۱۲ تير ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۹
کد خبر: ۲۱۱۷۱۳
استاد حوزه علمیه مشهد:

تلاوت قرآن و خوش اخلاقی سبب کاهش فشار قبر می شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه مشهد گفت: تلاوت قرآن و خوش اخلاقی سبب کاهش فشار قبر و همچنین هدایای عالم قبر، انسان مؤمن هستند.
تلاوت قرآن و خوش اخلاقی سبب کاهش فشار قبر می شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، فهیمه رئوف، استاد حوزه علمیه اسلام شناسی حضرت زهرا(س)، شب گذشته در سلسله نشست های حلقه های معرفت که در رواق دارالاجابه، حرم مطهر رضوی برگزار شد، گفت: مرگ به معنی جدا شدن روح از جسم و انتقال از عالم ماده و طبیعت به عالم  برزخ است، حساب و کتاب انسان ها، در عالم برزخ بر اساس افکار و اعمال آن ها، صورت می گیرد.

وی اظهار کرد: اختلاف در مباحث اعتقادی، چون خداشناسی، معاد، نبوت  سبب پیدایش ادیان و فرقه های مختلف مذهبی شده است.

این کارشناس مذهبی درباره تأثیر شهادتین بر میت، گفت: روح انسان آگاه است، حیات دارد و زنده است. در دنیا چشم ما که می بیند، گوش ما که می شنود؛ منبع ادراک همان روح است، زمانی که روح جدا شد و وارد برزخ گردید،  قدرت ادراک خود را از دست نداده است؛ از این رو به علت اینکه سکرات مرگ و لحظه جان دادن سخت است و امکان دارد میت شهادتین را فراموش کرده باشد، گفتن شهادتین از طرف اطرافیان یادآوری است تا میت، قدرت پاسخگویی به پرسشگران قبر را داشته باشد.

رئوف افزود : روح در ابتدای مرگ در کنار جسد می ماند و چون هنگام تلقین جسد را تکان می دهند، روح آگاه می شود و برای کاهش فشار روح، در عالم برزخ  مؤثر است.

وی اظهار داشت: برزخ فرصتی برای از بین رفتن گناهان است و فرقی بین افرادی که پنحاه سال پیش با افرادی که امروز فوت کرده اند وجود ندارد، چرا که عالم برزخ، عالم ملکوت است و عالم دنیا، عالم ملک و طبیعت است که به علت گردش ماه و خورشید قابل محاسبه است و زمان در عالم دنیا معنا دارد، اما در عالم برزخ، چنین محاسباتی با این ملاک ها و معیارها وجود ندارد.

این استاد حوزه خواهران مشهد ادامه داد: برای جنین در رحم مادر نه خورشیدی و نه ماهی است ، نه طلوعی  و نه غروبی  وجود دارد؛ بلکه نسبت ما در  عالم دنیا که عالم ماده است، نسبت به عالم برزخ مانند رحم مادر نسبت به دنیای خارج  است.

وی به تعریف احوال برزخیان پرداخت و گفت: روح انسان در عالم برزخ به تناسب غفلت  هایی که در اعمال و رفتارشان در دنیا مرتکب شده است؛ فشارهایی را می بینند که ممکن است بعد از مدتی پاک شود و و از عذاب رهایی یابد و برخی افراد هم ممکن است آنقدر آلوده باشند و تا قیامت پیش روند و جهنم را درک کنند و بعد از مدتی پاک و وارد بهشت گردند.

رئوف بیان داشت: برای رهایی امواتی که در برزخ دچار عذاب هستند با انجام هر کار نیکی و هدیه به روح شان می توان باعث باز کردن گره های برزخی آنان شد.

این استاد حوزه علمیه خوهران مشهد با توجه به حدیثی فضیلت نماز والدین را مورد توجه قرار داد و ابراز کرد: خواندن نماز والدین برای پدر و مادر، چه در زمان حیاتشان  و چه بعد از وفاتشان باشد، سبب نورانیت آنها می شود و  آنها می گویند اگر زنده بودیم پا و شانه فرزندانمان را می بوسیدیم.

رئوف افزود:‌ علمای دین می گویند احوال چنین افرادی مانند کسی است که در حال غرق شدن است و دست و پا می زند برای نجات پیدا کردن؛ اعمال نیک بازماندگان در حق آنها  مانند ریسمانی است که این میت را از غرق شدن نجات می دهد، چرا که دست میت، زمانی که وارد عالم برزخ می شود از همه چیز کوتاه است.

وی افزود: تفکر مانند آینه است و خوبی و بدی ها را به نمایش می گذارد، کسانی که در رفتار و کردار خود تفکر می کنند؛ دچار غفلت نمی شوند.

این کارشناس مذهبی گفت: عده ای عالم زر را همان فطرت آدمی می پندارند و معتقدند، خمیر مایه ما را بر اساس فطرت آفریده اند؛ که به دنبال زیبایی مطلق  می باشد و هر روز به سراغ یک نوع آرایش می رود اگر از همان ابتدا به دنبال خدا بروند و خدا گرایی را سرلوحه کار خویش قرار دهند؛  این همه دچار رنج و زحمت نخواهند شد.

رئوف به فضیلت تعلیم و تربیت اشاره کرد و ابرازکرد: علمی مفید است که متناسب با حجاب و حیای زنان و توانایی آنان باشد؛ اعتقادات و احکام و اخلاق یعنی مباحث معرفتی، سه بخش علم را شامل می شود.

این کارشناس مذهبی در پاسخ راجع به علم ائمه افزود: ائمه انسان های کامل هستند و بر همه ما سیطره دارند؛ ما در پیشگاه آنها حاضریم، امامان(ع) بر همه ابعاد وجودی ما علم دارند  و علم آنها نامحدود است.

این استاد حوزه خواهران مشهد گفت: تلاوت قرآن و خوش اخلاقی هدیه قبر انسان مؤمن است؛ چرا که سبب کاهش فشار قبر می شود در مقابل بد اخلاقی و گناهان زبان مانند غیبت سبب افزایش فشار قبر است./1309/پ202/ب 

ارسال نظرات