۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۲۰۹۱۸۲
امام جمعه بابل:

مناجات شعبانیه دریایی از حقایق ناب عرفانی است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه بابل با بیان این که مناجات شعبانیه امیرالمومنین(ع) مورد توجه ائمه اطهار و بزرگان دین بود تصریح کرد: همه ائمه اطهار(ع) مناجات شعبانیه را مورد توجه قرار می دادند و آن را قرائت می کردند و این مناجات ارزشمند دریایی از حقایق ناب عرفانی موج می‏زند.
امام جمعه بابل

حجت الاسلام مجتبی روحانی، امام جمعه بابل در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل با بیان اهمیت مناجات شعبانیه و لزوم بهره گیری از معارف به دست آمده از این مناجات خاطرنشان کرد: در ایام با برکت ماه شعبان از یکی از آثار پر برکتی که زنده می شود و مورد توجه قرار می گیرد مناجات شعبانیه است.

 

وی به بیانات امام راحل در خصوص اهمیت مناجات شعبانیه اشاره کرد و افزود: امام راحل فرمود که در میان مناجات ها هیچ اثری به مانند مناجات شعبانیه نیامده است و هر وقت فرصت می کردم این ماجات را مورد مطالعه قرار می دادم.

 

مسؤول حوزه علمیه خاتم الانبیا بابل با بیان این که مناجات شعبانیه امیرالمومنین(ع) مورد توجه ائمه اطهار و بزرگان دین بود تصریح کرد: همه ائمه اطهار(ع) مناجات شعبانیه را مورد توجه قرار می دادند  و آن را قرائت می کردند و این مناجات ارزشمند دریایی از حقایق ناب عرفانی موج می‏زند.

 

وی افزود:  اگر چه مناجات شعبانیه مربوط به ماه شعبان است اما اختصاص به ماه شعبان ندارد و  هر وقت به انسان حالی معنوی دست داده است  می تواند آن را بخواند.

 

حجت الاسلام روحانی به اسرار و مفاهیم عالی در مناجات شعبانیه اشاره کرد و گفت: این مناجات اسراری بسیار سنگین در خود دارد که چون فهم ما کوتاه است نمی توانیم آن را درک  کنیم.

 

وی یکی از ویژگی های برجسته مناجات شعبانیه را شروع آن با صلوات بیان و خاطرنشان کرد: برخلاف مناجات های دیگر مناجات شعبانیه ابتدا با صلوات آغاز می شود و در جای جای آن ذکر صلوات دیده می شود.

 

این استاد حوزه علمیه به فلسفه قرار داده شدن صلوات در این مناجات اشاره کرد و افزود: یکی از راه های جلب توجه این است که نام عزیزترین افراد او را نزدش ببرید و به همین دلیل چون پیامبر(ص) و خاندان پاکش عزیزترین مخلوقات نزد پروردگار متعال هستند در این مناجات بارها تکرار می شود.

 

حجت الاسلام روحانی ادامه داد: دعا بر پیامبر(ص) مورد اجابت قرار می گیرد و تاکید شده است که دیگر دعاها را هم با صلوات آغازکنید و به پایان ببرید.

 

امام جمعه بابل یکی از پیام های مناجات شعبانیه را ادب بیان کرد و گفت: امیرالمومنین(ع) در مناجات شعبانیه به ما می آموزد که به گونه ای مؤدبانه نام عزیزترین های خداوند را در مقابل خداوند بخوانید که خداوند رویش را به سمت شما نماید و مورد توجه خداوند قرار بگیرید.

 

وی در ادامه به فراز دیگری از مناجات شعبانیه اشاره و تصریح کرد: انسان باید در زندگی کاری کند که نگاه پروردگار را به خودش جلب کند زیرا  یکی از بزرگترین عذاب پروردگار بی اعتنایی پروردگار متعال با بعضی از افراد به خصوص در قیامت است.

 

حجت الاسلام روحانی در معنی یکی از جملات دعای شعبانیه به واژگان فرار به سمت پرودگار پرداخت و خاطرنشان کرد: انسان زمانی فرار می کند که دشمنی خطرناک پشت سر او باشد و قصد نابودی او را داشته باشد و به حتم دشمنی بالاتر از نفس انسان که موجب دوری او از خداوند می شود نیست.

 

وی ادامه داد: در فراز سوم مناجات شعبانیه می گوییم که نفس انسان سخت ترین دشمنی ها را انجام می دهد  و آن شامل لذت ها، تمایلات و شهوات می شود که انسان را به سمت خود می کشاند.

 

خطیب جمعه بابل در ادامه فراز دیگری از این مناجات را مورد بررسی قرار داد و گفت: شما هنگامی که می خواهید با کسی سخن بگویید ابتدا باید او را بشناسید گاهی ما در مواجهه با افراد با کتمان برخی حقایق متملقانه حرف می زنیم و فریبکاری می کنیم اما نمی شود با خداوند که از همه ی افکار و رفتار ما مطلع است این گونه سخن گفت./1313/ت302/ب1

ارسال نظرات