۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۰
کد خبر: ۲۰۸۷۳۴
رییس کل بانک مرکزی در دیدار با مراجع چه شنید؟

حذف جریمه دیرکرد سالها دیر شده است

خبرگزاری رسا ـ مراجع معظم تقلید در دیدار با رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر حذف مساله ربا از سیستم بانکی، از اخذ جریمه دیرکرد انتقاد کردند.
ولي‌الله سيف ريس کل بانک مرکزي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پنجشنبه بود که ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران راهی قم شد تا طبق سیاق دولتمردان در چند ماهه اخیر با مراجع عظام تقلید و شخصیت های حوزوی دیدار و گفت و گو کند و از نصایح و توصیه های آنها بهره مند شده و هم گزارشی از وضعیت جاری حوزه تحت اختیارش ارائه دهد.

 

دیدارهایی که باید به فال نیک گرفت که راهگشا باشد و نتیجه عملی آن تحکیم روابط قوه مجریه و حوزه های علمیه و رفع اشکالات فقهی و اخلاقی عرصه اجرایی کشور باشد.

 

پیشتر نیز معاون اول رییس جمهور، رییس دفتر رییس جمهور، وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات، وزیر بهداشت و درمان، معاون حقوقی ریاست جمهوری و.... با مراجع عظام تقلید دیدار کردند. دیدارهایی که اگر می خواهد تشریفاتی نباشد باید کارگروهی برای آن تشکیل شود و دغدغه های مراجع عظام تقلید و استمدادهایی که مقامات اجرایی از حوزه های علمیه داشته اند لیست شود و گام به گام، اجرایی شدن آن رصد شود. در این میان دیدار ولی الله سیف، رییس کل بانک مرکزی با علمای قم از آنجا اهمیت دارد که مراجع عظام تقلید حساسیت فروانی نسبت به عملکرد بانک ها دارند و بارها در مورد عملکرد بانک ها هشدار داده اند. بیانات مراجع عظام تقلید در دیدار با رییس کل بانک مرکزی نیز همین را نشان داد که مراجع تا چه اندازه از نزدیک مسائل کشور را پیگیری می کنند و حتی نسبت به تعدد و تعداد بانک ها اظهار نظر می کنند.

 

حساسیت این دیدارها زمانی بیشتر شد که در ماه های پیش حضرت آیت الله نوری همدانی به صورت مکرر از وضعیت بانک ها و از اینکه سیستم بانکی به جای حمایت از تولیدکنندگان خود وارد عرصه تجاری شده اند انتقاد کرد.

 

اما آنچه در دیدارهای روز گذشته خود نمایی می کرد و مورد انتقاد بیشتر مراجع قرار گرفت مساله خسارت تاخیر بود، مساله ای که مرحوم حضرت آیت الله رضوانی عضو فقید شورای نگهبان، حرمت آن را مورد اجماع فقیهان بیان می نمود.

 

در دیدارهای آقای سیف، حضرت آیت الله مکارم در این باره بیان داشت:بانک‌ها نیاید جریمه تأخیر بگیرند، جریمه‌های تأخیر داخل در فاز تعزیر می شود و این تعزیر مال بیت المال و حاکم شرع است نه برای بانک.

 

وی ادامه داد: جریمه برای کسی است که می‌تواند بپردازد اما نمی‌پردازد کسانی که ندارند باید از جریمه برای آنها صرف نظر شود.

 

http://rasanews.ir/NSite/FullStory/News/?Id=208577

حضرت آیت الله سبحانی تبریزی نیز با بیان اینکه دیرکرد در اسلام حرام است از تعارض بین فتوا و فقه با کار اجرایی انتقاد کردند.

 

http://rasanews.ir/NSite/FullStory/News/?Id=208632

حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی نیز در این باره به سیف، گفت:ربا و جریمه دیرکردی که حرام است را بانک‌ها از مردم می گیرند، به کارمندان خود به عنوان حقوق می‌دهند و آن‌ها نیز به خانه و زندگی خود می‌برند و این بدین مفهوم است وقتی کار حلال نباشد مستقیم حرام می‌شود و به جهنم می‌رود. 

http://portal.esra.ir/Pages/Index.aspx?kind=1&lang=fa&id=MzE4OA%3d%3d-/M0XWbFe2Es%3d

 

حضرت آیت الله نوری همدانی نیز دیرکرد را حرام شرعی توصیف کرده و گفتند:در مملکت اسلامی نباید چنین مسائلی وجود داشته باشد.

http://rasanews.ir/NSite/FullStory/News/?Id=208580

حال باید منتظر باشیم و ببینیم که این مساله مسلم فقهی و انتقاد به جای مراجع عظام تقلید چگونه از سوی بزرگ ترین مقام بانکی کشور مورد توجه قرار می گیرد و چگونه برای رفع این معضل چاره اندیشی می شود؟ آیا رییس کل بانک مرکزی این موارد را به وزیر اقتصاد و هیئت دولت منتقل می کند و آیا لایحه ای مناسب برای اصلاح این قانون غیر منطبق با شرع روانه مجلس خواهد شد یا خیر؟/909/پ201/ج

ارسال نظرات